Norway by car, feet, boat and train! - Reisverslag uit Jostedal, Noorwegen van Birgit - WaarBenJij.nu Norway by car, feet, boat and train! - Reisverslag uit Jostedal, Noorwegen van Birgit - WaarBenJij.nu

Norway by car, feet, boat and train!

Blijf op de hoogte en volg Birgit

11 Juni 2014 | Noorwegen, Jostedal

Hoiii,

Grrrr had ik mijn verhaal helemaal af, heb ik t geselecteerd, druk ik op plak ipv kopiëren. Plakt mijn foon n stuk tekst over mijn hele verhaal heen... Weg alles en neen ik kan n niet meer terug halen, zucht, zure sessie :( Daar ga ik dan nog n x...

Nadat fantastische mooie weer van mijn vorige verhaal kwam d'r wat meer bewolking, nog meer en geheel bewolkt, in wisselende volgorde. Tussendoor deed de zon goed haar best om zich door t wolkendek heen te werken en hebben we haar gelukkig ook nog mogen aanschouwen. Verder hebben we nix te klagen want alle regen die is gevallen, valt als we in de tent zitten of liggen :)

Woensdag 4 juni
Vandaag gingen we weer n stukje rijden. Maarten was de auto aan t inpakken en ik ging betalen. Nadat ik dat had gedaan bedacht ik dat ik mijn nichtje Haylee wel kon bellen voor d'r verjaardag. Goeie taakverdeling al zeg ik t zelluf ;)
Weer n fantastische route gereden door n besneeuwd toendra achtige (vonden wij) omgeving. Op zich maken we helemaal niet zoveel kilometers, maar doordat we vaak stoppen en niet harder mogen dan 80km/u doen we d'r toch wel even over. We zien hier onderweg meer sneeuw dan we normaal zien als we onderweg zijn naar onze wintersport bestemming!!! Het bizarre is dat we helemaal zo hoog niet zitten (1200m).
Aangekomen in Aurland mooi plekje aan n snel stromend riviertje uitgekozen. Naar Flam (ik schrijf trouwens niet alle plaatsnamen correct, kheb dan ook geen rara a, ea en o op mijn toetsenbord) gereden daar n oud houten kerkje uit 1667 bekeken en n beetje rondgelopen in t superrr toeristische centrumpje. D'r was een cruise aangemeerd en dan krioelt t van de toeristen. Treinkaartje voor morgen gekocht met de Flamsbana en naar t Flamsbana museum. Dit museum ging over de bouw van de spoorlijn en t leven in Flam van vroegûh. Boodschapjes gedaan en terug naar de camping.

Donderdag 5 juni
Met de Flamsbana in n klein uurtje naar Myrdal. Dit spoorlijntje is nu vooral voor toeristisch doeleinde, maar vroeger was dit n heel belangrijke spoorlijn om verbinding te hebben met Bergen-Oslo. Het hoogte verschil is maar liefst 865m met n maximale stijging van 6% en rijdt door zo'n 20 tunnels. Het is een enkel spoor en halverwege is t bij n stationnetje dubbel zodat daar de trein elkaar kan passeren.
We zaten tegenover n Engels stel dat samen met zo'n 3500 andere toeristen op n cruise zaten en in 7 dagen door Noorwegen cruisen! Ze vonden t maar wat avontuurlijk dat wij maar n enkeltje hadden gekocht en 22km naar beneden gingen lopen, ach ja we zijn wel wat gewend ;)
Het was ook n zeer goeie keuze om met t treintje naar boven te gaan en wandelend naar beneden. Lopend zie je toch echt meer dan in n rijdende trein en kun je ook betere foto's maken :) We mochten nog wel n x uitstappen bij n mooie waterval en daar kwam ook nog n vrouwtje uit n huisje zingen.
In Myrdal stapte we uit, hier kon je ook mountainbikes huren, das natuurlijk wel cool om zo naar beneden te knallen, maar desalniettemin gingen we toch lopen.
T begon met n kronkelend zandweggetje en ging later over naar n minder kronkelende verharde weg. Qua wandelen vrij gemakkelijk. Onderweg heel veel watervallen gezien grote, klein, brede, smalle, enkele, driedubbele, etc. T zou nog bijna, let wel bijna, saai worden ;)
Ergens halverwege onze bammies bij n mooi uitzicht opgegeten.
Zo'n 5u later waren we weer in Flam, waar we onszelf hebben getrakteerd op n lekker ijsje :)
Op de camping n beetje relaxen en weer genoten van lekkere visjes van de BBQ.

Vrijdag 6 juni
Lekker relaxte ochtend! Met Aussie gebeld voor de verjaardag van Edwin en onze spullen gepakt voor wederom n wandeling.
We begonnen met wandelen langs n meer door n weide met grazende schaapjes en lammetjes, althans als we niet te dichtbij kwamen, anders werden t blatende wegrennende lammetjes :)
De route wordt snel al meer rotsachtig en soms was t goed zoeken naar t pad... We hebben weer wat sneeuw en watervallen gezien, die laatste niet in zulke grote aantallen als gistern. Verder langs n snel stromende rivier gelopen en fantastische vergezichten over Aurlandsdalen het was t dan ook n uitstekende keuze om hier te genieten van de lunch. Op de terugweg liepen we door velden met berken en jeneverbesstruiken.
Na zo'n 6u kwamen we weer bij onze auto aan.

Zaterdag 7 juni
Vandaag was de keuze of we nemen de langste tunnel van Europa, maar liefst 24,5 km of we rijden n toeristische route. Mmm moeilijke keuze, not ;) We rijden wat mij betreft al door genoeg tunnels! Achteraf ook n superrr keuze, wederom n geweldige rit!!! Magnifieke uitzichten over mooie witte besneeuwde bergen, ijsmeren en snel stromende rivieren. We zijn dan ook heel wat keer gestopt om te genieten van t natuurlijk schoon :) Uiteraard kon ik t niet laten en heb ik nog lekker in de sneeuw gespeeld, Daf n sneeuwengel vond ik net wat te ver gaan ;)
Weer op de "gewone" weg was ik n beetje door de Lonely aan t bladeren en zag dat we in de buurt van Borgund waren waar de best bewaarde staafkerk (stavkirke in t Noors) gebouwd rond 1150, te bewonderen is. De staafkerk van Borgund is de bekendste van de 28 staafkerken die nog in Noorwegen te vinden zijn. Dit omdat deze zijn middeleeuwse karakter heeft behouden. Er zijn sinds de bouw nauwelijks aanpassingen aan gedaan. Deze kerk is tevens één van de grootste overgebleven staafkerken.
Van buiten lijkt t best n aardige kerk, maar van binnen is ie ieniemienie. Als je naar de nok kijkt lijkt deze op de bouw van n schip, alleen omgekeerd! De buitenkant van de kerk is zwart, dit vanwege teer waarmee de gehele kerk is ingesmeerd.
Daarna nog door t museum gelopen over staafkerken, wel interessant aangezien we niets wisten over deze kerken.
Met n pond in zo'n 25 min overgevaren en naar Luster gereden, waar we weer n mooi plekje aan n fjord hebben uitgekozen. Lekker in t zonnetje n boekje gelezen.
Na t eten nog even n rondje gelopen door t dorpje, waar we zo mee klaar waren ;)

Liefs uit Norway!

-----------------------------------------

Thanxxx voor de reacties, blijft leuk :)

@Dave, volgens horen zeggen moet de Preikestolen bijzonder mooi zijn, aangezien wij niets plannen en dachten dat deze meer in t midden lag hebben we m perongeluk links laten liggen... Doe er je voordeel mee ;)

  • 11 Juni 2014 - 23:17

    Joke:

    Snel voor het slapengaan (althans dat hoop ik) nog je verhaal gelezen. Gaaf allemaal hoor! Fijn dat jullie goed weer hebben.
    Liefs van mij en mijn mantelzorger.

  • 12 Juni 2014 - 01:38

    Papa:

    Weer een mooie reis uitgezocht en gemaakt. Ik geniet mee. Ja, ik mis de foto's, maar je beschrijvingen zijn zo goed dat mijn fantasie overuren maakt.
    Geniet ervan.

    Lieve groeten


  • 12 Juni 2014 - 12:45

    Dave:

    Hey Bir, thanks voor de tip, hij staat op ons lijstje, al ligt ie wel wat uit de route, maar we nemen het mee :-)

    x,

    Dave

  • 12 Juni 2014 - 14:29

    Josine:

    klinkt als een mooie reis! en jullie komen ook nog op plekken waar wij ook geweest zijn zoals Borgund. Dan misschien ook in de buurt van de Nigardsbreen? veel plezier verder en hopelijk zit het weer mee!
    xxx

  • 16 Juni 2014 - 16:23

    Daf:

    En of Haylee het leuk vond om tante Birgit en later ook nog oom Maarten (waar bleef ze toch... ;-) ) te zien en spreken voor haar verjaardag!
    Helemaal leuk, de oorbellen en het kaartje overigens ook natuurlijk!

    Ben het eens met PaP, ik ben goed visueel ingesteld en dus zorgen je verhalen voor beelden, ben benieuwd naar de mooie foto's!

    Kus je zus XxX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Birgit

Na mijn superrrrr rondreis in 2008, waar ik heb genoten in Zuid-Oost Azië (Cambodja, Vietnam & Laos), om vervolgens India te bewonderen, daarna stond het indrukwekkende China op het programma, waarna ik langzaam terug keerde naar Europa via de waanzinnige Trans Mongolia Express! Was het in 2010 tijd voor een nieuwe bestemming. We hebben 6 heerlijke weken rondgetoerd in een campervan door het mooie Australië. In 2012 zijn we een ander continent gaan ontdekken, Peru in Zuid-Amerika. We hebben de oa de prachtige Inka Trail bewandeld en gevlogen over de Nazca lijnen. Azië blijft trekken en in 2013 gingen we daarom naar Nepal. Hier hebben we gebikkeld tijdens de 14-daagse Annapurna Circuit hike. Heel bijzonder dat de natuur zo veel verschilt in een aantal km. Europa is ook prachtig en in 2014 zijn we met tent en auto rond gaan trekken door Noorwegen. Aangezien familie in Australië woont zijn we in 2015 hiernaar toe terug gegaan. Met Thijmen, een 4w-drive jeep én tent weer een bijzondere ervaring rijker.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 94693

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 24 Oktober 2018

West coach of Australia

23 December 2015 - 19 Januari 2016

Kerst en Oud & Nieuw in de Australische zon

29 Mei 2014 - 21 Juni 2014

Kamperen in Noorwegen!

24 Oktober 2013 - 11 November 2013

Nepal, richting de top van de wereld...

27 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Mysterieus Peru

21 December 2010 - 31 Januari 2011

Australie 2010 - 2011

26 Februari 2008 - 31 Augustus 2008

Azië reis 2008!

Landen bezocht: