Kerst in Oz: zon, zee en BBQ :) - Reisverslag uit Secret Harbour, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu Kerst in Oz: zon, zee en BBQ :) - Reisverslag uit Secret Harbour, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

Kerst in Oz: zon, zee en BBQ :)

Door: Birrie

Blijf op de hoogte en volg Birgit

28 December 2015 | Australië, Secret Harbour

Lieve allemaal,

Hierbij het eerste verslag van Down Under!

Woensdag 23 december
Vandaag vertrokken we met Malaysia Airlines via Kuala Lumpur naar Perh. Door mijn ouders zijn we naar het vliegveld gebracht daar waren we ruim op tijd. Het inchecken ging zeer vlotjes. Op Schiphol nog wat rondgelopen en bij de gate samen met Thijmen eerst visjes bekeken (ze hadden daar een enoooorm groot aquarium), en uiteraard daarna vliegtuigjes, beide erg interessant :)

In het vliegtuig ons plekje opgezocht en we kwamen naast een stel te zitten met een zoontje van 15 maanden. Nadat we opgestegen waren en de kleintjes weer van schoot mochten gingen ze gelijk met elkaar spelen. Het was ook een heel leuk stel. Zo heb ik een tijdje met Sil zitten spelen en zo heeft Thijmen een tijd op schoot gezeten bij de vader van Sil. We hebben de eerste vlucht twee keer eten gekregen en toevallig lag Thijmen beide keren heerlijk te slapen in het babybedje, dat was zeer handig :) maar in ons geval meer geluk dan wijsheid ;)
Voor het ontbijt had ik omelet genomen, Maarten daarentegen deed stoer met rijst. Nou dat heeft ie geweten, de garnalensaus was me een partij pittig, niet normaal, maar lekker was het wel. Ik heb hem mijn bekertje water maar gegeven ;)
Maarten heeft tijdens de vlucht een filmpje gekeken en ik heb een aantal blz van mijn boek gelezen. Al met al gingen deze 13u zeer snel voorbij.

Donderdag 24 december
Rond 7u zijn we geland in Kuala Lumpur. Onze overstaptijd was maar 2 1/2 uur, dus dat was prima. Naar de gate gelopen, waar het al heel druk was. Stukje doorgelopen en op een bankje gaan zitten. Thijmen een appel gegeven. Hij ging zelf van de appel stukjes afbijten, dat vond ie machtig interessant en zo heeft hij vele stukjes appel gegeten.
Ons in het vliegtuig geïnstalleerd, hebben we een uur zitten wachten tot we opstegen. Geen idee wat er mis was, in ieder geval hebben we geen verwarde man gezien Joke ;)
Deze 5 1/2 uur durende vlucht zaten we naast een stel waar we ook al in NL mee hadden gesproken. Hij is Australisch, zij Japans en ze hebben een zoontje van 5 maanden. Ook een leuk stel, alleen voor de interactie met Thijmen hadden we wat meer aan een 15 maanden jong kindje… Deze vlucht heeft Thijmen niet in het babybedje geslapen. Één keer sliep hij en toen ik hem in het bedje werd hij gelijk wakker en begon te huilen, dan maar slapen op schoot… Spelen in het babybedje daarentegen was errug leuk!

In Perth aangekomen mochten we door de rij lopen welke voorbehouden was voor mensen met een Australisch paspoort. Volgens een werknemer is lang wachten met zo’n kleintje niet fijn, daar ga ik uiteraard niets tegen inbrengen ;) De douane door en Thijmen heeft zijn eerste stempel in zijn paspoort :)
Vervolgens moesten we toch nog aansluiten in een andere Efteling rij om door de controle heen te komen. We hadden eten bij ons en dit uiteraard aangegeven. Als je ooit een border security hebt gekeken begrijp je wel waarom ;) Wij kregen een rij aangewezen waar een hond ons en onze bagage ging besnuffelen. Ging die hond naast mij zitten, dat is geen goed teken… Maarten al, Bir wat heb je in je jaszak? Ik nix… De medewerker heb je toevallig een appel in je jaszak gehad? Uhm ja, zo’n 6u geleden! De hond is getraind op vers fruit en ruikt dat na zoveel uur nog steeds, good job for the dog!!!!

Edwin stond ons al op te wachten, spullen inladen en na een uurtje rijden kwamen we aan in Secret Harbour. Superrrrr leuk om hier te zijn en de familie weer te zien :) Van Jouke een rondleiding door hun mooie huis gekregen. Na het eten nog een beetje gekletst en afgetaaid. Thijmen was nog wel even ’s nachts actief, gelukkig niet heel de nacht!

1e Kerstdag; vrijdag 25 december
Wakker geworden en als laatste ons bed uitgekomen. Jouke en Tristan helemaal hyper, want Santa was langs geweest en had een hele berg cadeaus achter gelaten onder de boom!!!! Ontbijten zat er voorlopig nog niet in. De cadeautjes moesten eerst uitgepakt worden :) De jongens zijn enooooooorm verwend en wij hebben ook allemaal mooie cadeau’s gekregen.

Na de brunch hebben we onze zwemkleding aangetrokken en vertrokken we naar het strand in Secret Harbour, maar liefst 5 min van Ing & Ed!!! Aangezien het hier een paar dagen stormachtig weer is geweest was de zee erg wild en het waaide nog steeds flink hard. We hebben heerlijk in de golven gespeeld :) Vanwege de wind was het liggen op strand niet zo succesvol en zijn we sneller dan gepland terug naar huis gegaan. Thijmen zijn ervaring met de zee in Australia is niet veel beter dan in La France & Italia ;) Oefening baart kunst, dus wie weet over 3 weken :)

Thuis gingen de jongens met zijn drieën in bad, dat was een groot spetter festijn :)
De voorbereiding van het kerstdiner waren ook al in volle gang. Varken aan het spit in de BBQ, rollade, heerlijke salade, zoete aardappel, pompoen en zelf gemaakte frieten. Heerlijk gegeten, vooral het toetje, een Pavlova, was extreem lekker!!!! Ik claim alvast het toetje voor Kerst volgend jaar ;)
Lekker nagenieten en naar bed.

Thijmen lijkt geen last te hebben van een jetlag. Hij zat vandaag al in zijn normale ritme. Dat had ik niet verwacht, maar mij hoor je niet klagen!

2e Kerstdag; zaterdag 26 december
Thijmen was vanmorgen om half 6 alive and kicking, ik echter niet… Maarten is d’r met hem uitgegaan. Om half 9 kwamen ze weer terug en ging Thijmen weer slapen. Ik bleef nog lekker liggen, was toch wel erg gaar van de reis. Rond kwart voor 10 werd Thijmen weer wakker en vond ik het ook tijd worden om op te staan.

Na het ontbijt zijn we richting het strand gegaan, maar nu naar Rockingham. Volgens Australische begrippen enoooorm druk, maar als je Scheveningen gewend bent op een mooie zomerdag in NL, dan was dit niets, het was niet eens een beetje druk hihi. Hier zaten we meer in een baai, het water was erg rustig en de temperatuur top. Dat maakte Thijmen echter niets uit, ook hier werd hij niet gelukkig van het zee water…

Ik heb nog een stukje gezwommen, zoals gewoonlijk kies ik een punt uit in dit geval een boei. Komt Ing later naar mij toe “zie jij mensen in het donkere gebied zwemmen?” ik: “neen, alleen zwem ik wel vaker in delen waar niemand in zwemt…” In Aussie is dat dus niet zo’n goed idee vanwege de haaien die hier rondhangen… Tja zo leer je elke dag bij ;) Al vind ik dat ze die boeien dan niet zover in het water moeten leggen, maar dat terzijde…
Nog liggen zonnen, later blijkt dat dit ietwat teveel was voor een deel van mijn onderbenen (blijkbaar heb ik me een beetje raar ingesmeerd…). Echter niet veel mensen kunnen zeggen dat ze verbrand zijn op 2e Kerstdag ;)

Met de auto een stukje gereden naar een rotsachtig strand voor een kleine wandeling. Zelfs Thijmen heeft lekker gestapt tussen twee van ons in. Hij vond dat erg leuk. Hij is sowieso lekker aan de wandel, ook aan 1 handje, maar zodra hij twee losse handjes heeft gaat ie snel verder op zijn knietjes. Althans als hij een broekje aan heeft tot over zijn knietjes. Zo niet, dan kruipt hij als een aapje op handjes en voetjes rond. Blijkbaar zijn de stenen buiten geen fijn gevoel aan zijn knietjes. Van het gras bij Ed & Ing moet hij trouwens ook nog niets hebben.

Het tweede kerstdag diner bestond uiteraard weer uit vlees van de BBQ :) Heerlijk gekruide kippetjes, aardappeltjes uit de oven, lekkere salade en als toetje de rest van de Pavlova en dat was weer genieten van een groot stuk, jammie jammie :)

3e Kerstdag; zondag 27 december
Vandaag lekker chill aan gedaan, dat was dan ook wel nodig met deze temperatuur. Het was 39 graden in de schaduw!!!!
Na het ontbijt is Tristan door Ingrid naar een vriendje gebracht. Jouke heeft eerst lekker met Edwin gegamed en daarna met Maarten 100 man neergeknald. Vervolgens was het tijd om zijn kleinste neefje te vermaken en zijn ze met zijn tweetjes het opblaas zwembad ingaan. Dat was genieten :) Zelf een bodyboard ging mee het bad in! Na heel wat gespetter kwam Tristan terug, hij wist niet hoe snel hij zijn zwemkleding moest aantrekken en zo hebben ze nog een tijdje met zijn 3tjes in het opblaas bad gespeeld.
Als lunch heeft Edwin heerlijke scones gemaakt, slecht leven hier ;)

De mannen hadden bedacht dat dit een goeie dag was om met zijn allen de warmte te ontvluchten door in de airco van de bios te gaan zitten. Van de Kerstman hadden ze namelijk bioscoopkaartjes gekregen voor Star Wars. Ze zijn naar de 3D versie gegaan en vonden het een prima middag besteding.

De dames hebben twee DVD’s gekregen van Santa en daarvan hebben we d’r eentje bekeken, een uhm tja wat zal ik er van zeggen, ietwat vage film ;)

4e Kerstdag, maandag 28 december
Memorabele dag, Thijmen heeft vannacht doorgeslapen!!! Hopelijk is dit het begin van heeeeeeel lang ;)

Aangezien 2e Kerstdag in het weekend viel heeft men hier in Australië deze maandag vrij, vervelend zeg…
Vandaag was weer zo warm als gisteren en tja dan heb je geen zin om heel veel te ondernemen, daarbij is vandaag ook veel dicht. Ingrid is wel vanmorgen vroeg gaan zwemmen. Voor haar was dit uitslapen want ze ging pas zwemmen om 7u, normaal is dit half 6… Ieder zijn eigen hobby ;)
Tristan is gezellig bij ons in bed gekropen en we hebben samen boekjes gelezen.
Toen Ing terug was met zijn allen ontbeten. Daarna was het spelletjes tijd. Edwin, Ingrid, Jouke, Maarten en ik hebben monopoly Perth gespeeld. Was wel weer leuk om Monopoly te spelen, dat was errug lang geleden.
Tristan en Thijmen hebben zicht uitstekend vermaakt in het zwembad. Thijmen vindt dat echt helemaal geweldig!
Jouke is nu zwemmen (het normale leventje gaat hier uiteraard gewoon door).
Vanavond gaat de barbie weer aan :) Morgen naar Perth, het is dan iets minder warm, maar liefst 32 graden ;)

Ook al zijn we nog nooit hier in Secret Harbour geweest het voelt snel als thuis :)
We genieten volop van het weer en de familie. Het is heerlijk om hier rond te scharrelen. Wat ook superrr leuk is om te zien is hoe Jouke en Tristan met Thijmen omgaan! Thijmen zelf vindt uiteraard al die aandacht heerlijk :)

Liefs,
Maarten, Birgit & Thijmen

• 28 December 2015 - 09:52

Marloes:

Haha, super grappig dat Thijmen niets aan dat zeewater vind, maar wel dol is op gespetter in het zwembadje in de tuin. Fijn dat je niet door een haai bent gegrepen, beetje oppassen Birgit!! Veel plezier daar! X Marloes

• 28 December 2015 - 09:54

Daffy:

Haaaaai daar Down Under!

Wat een ontzéttend leuk stuk(je) weer om te lezen!!!
    Hahahaha dat juist de hond bij jou ging zitten... verse appel, is verse appel... 6 uur geleden of niet :') grinnik!

Heeeeerlijk om weer mee te kunnen lezen met jullie belevenissen!

Veel plezier en een knuffel voor m'n neefje!

Liefsssss XxX

• 28 December 2015 - 09:56

Joke:

Scones, scones, scones

• 28 December 2015 - 14:08

Marike:

Hoi Birgit en Maarten. wat een heerlijke vakantie hebben jullie.hoewel het hier nu ook zonnig is en 13 graden . toch wel een verschil. geniet er maar lekker van en alvast een fijne jaarwisseling!!!

• 28 December 2015 - 15:51

Truus Priems:

Wat fijn om te lezen dat het zo goed is gegaan in het vliegtuig met Thijmen. Leuke foto's!
    De eerste stapjes alleen en doorslapen ... het kan niet op/beter...
    Heel veel plezier met z'n allen
    Liefs
    Mam

• 28 December 2015 - 20:03

Monique:

Hi Birgit, wat een reuze leuk stukje om te lezen. Vast nog leuker om het te beleven. Leuk om te volgen wat jullie belevenissen zijn. Oprecht gelachen om de hond en de appel, ik dacht nog, zie je wel het heeft ook voordeel - geen fruit -. De temperaturen spreken mij zeker aan, zo ook zon en zee. Geniet daar heerlijk met elkaar. Ik kijk uit naar een volgende update. Lieve groetjes Mo

• 29 December 2015 - 00:20

Papa Jacques:

Heel relaxed dat je zo'n leuk stel treft. Zo gaat de tijd snel en ook Thijmen heeft het dan naar z'n zin.
    Volgende keer wat hondenbrokken meenemen voor die excellente hond, hoor! Dan krijg je vast een poot van hem .
    Nou zeg! Jullie confronteren Thjmen nu al met een complex probleem, wat hij overigens snel oplost. Good boy!
    Fijn dat alles zo gladjes gaat en jullie dus volop kunnen genieten.

• 30 December 2015 - 10:06

Dave:

Hey Birrie (& Family),

mooie verhalen weer, super dat Thijmen zo lekker meedoet en zich ook voorbeeldig gedroeg in het vliegtuig! Geniet van de verdere feestdagen en jullie tijd daar,

liefs,

Dave

• 26 Januari 2016 - 16:28

Marloes:

Ha vet leuk die foto's! Beter laat dan nooit he, had er echt overheen gekeken :D.