Easy going in Secret Harbour and surroundings - Reisverslag uit Secret Harbour, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu Easy going in Secret Harbour and surroundings - Reisverslag uit Secret Harbour, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

Easy going in Secret Harbour and surroundings

Door: Birrie

Blijf op de hoogte en volg Birgit

02 Januari 2016 | Australië, Secret Harbour

Ola,

Als aller eerste HAPPY NEY YEAR!!!!!!
Maak d’r een fantastisch 2016 van!!!!

We zijn hier alweer meer dan een week, wat gaat dat toch snel… Nu alle feestdagen achter de rug zijn is het tijd om op pad te gaan. Morgen vertrekken we richting Kulin, maar eerst nog even een update met wat we hier tot nu toe hebben uitgespookt (vooral lekker relax aangedaan :) ).

Dinsdag 29 december:
Het was tijd om wat van de omgeving te bekijken. Na het ontbijt zijn we naar Rockingham gereden om vervolgens met de trein naar Perth te gaan. In Perth aangekomen als eerst ergens op het terras gezeten voor een koffie/thee/milkshake, zo’n treinreis is namelijk heul vermoeiend ;). Door de winkelstraten geslenterd en door een kitch Engels namaakstraatje gewandeld, vinden de Aussies helemaal geweldig, smaken verschillen zullen we maar zeggen. Kerstversiering op de foto gezet. Ik blijf dat vreemd vinden, loop je hier in je korte broek en topje rond zie je overal om je heen kerstversiering en kerstbomen…
De Swan Bell Tower bekeken, een modern glazen gebouw. De bel die hier hangt is van de 14e eeuw en komt officieel uit Londen. Rondom de Swan Bell Tower is het een grote bouwput, volgens Jan & Joke is dit al jaren zo…
Gepicknickt in Kings Park, Thijmen is nog steeds niet echt fan van het gras :) In Kings Park staat een oorlog monument, voor alle slachtoffers van oorlogen waarin Australië heeft meegevochten. De Botanic Garden bekeken, foto’s gemaakt van bloeiende planten, bloemen nog een aantal Kookaburra’s gespot en andere vogeltje (moet de namen ff navragen aan de wandelende dierenencyclopedie alias Jouke). Erg mooi groot park met zo’n 2000 verschillende soorten planten/bomen uit West Australië.

Woensdag 30 december
Vandaag zijn we naar Fremantle, Freo voor locals, gereden. Dit is een stad zo’n 20 km van Perth vandaan, maar lijkt daar helemaal niet op. Beetje door de straatjes geslenterd en uiteraard was het al heel snel koffie tijd. De jongens hebben gesmuld van een wafel met en zonder ijs en ik had alleen het ijs :) Naar het Round House gelopen, dit is het oudste publieke gebouw in West Australië en dateert uit 1831. Van origine was het een gevangenis. Naar een park gelopen met heel veel speeltoestellen. Jouke, Tristan & Thijmen hebben zich hier heel goed vermaakt. Thijmen vindt glijden bij het KDV helemaal geweldig en hier dus ook. Hij heeft dit zichzelf aangeleerd (bij het KDV dachten ze dat wij vaak met hem waren glijden, uhm neen nog nooit…). Op zijn knietjes het trappetje omhoog, komt ie aan bij de glijbaan draait hij zich netjes om en glijd met zijn voetjes naar beneden op zijn buik omlaag.
Richting de zee gewandeld en uitgekomen bij een fish en chips restaurant. Wat niet echt een prestatie is, aangezien d’r nogal wat zijn. Heerlijk gegeten!
Langs het replica van de Duyfken schip uit 1606 gelopen. Dit is zover bekend het eerste schip van Europa dat Australië heeft bereikt.
Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat de steden in Aussie niet zo boeiend zijn qua gebouwen. Ze proberen er nog wel wat van te maken doormiddel van gevels, maar kijk je beter dan is het maar een dun “opplak” randje, lekker nep dus ;)

NEW YEAR EVE: donderdag 31 december
Na het ontbijt heb ik met Jouke en Tristan Carcassonne gespeeld. Erg leuk om weer eens te spelen.
Edwin heeft ’s morgens gewerkt en ’s middags heeft hij oerhollandse oliebollen en appelbeignets buiten staan bakken, jammie jammie :)
Jouke en Tristan hadden zwemtraining en ik mocht kijken (normaal mogen ouders niet blijven zitten, maar voor een buitenlandse tante wordt een uitzondering gemaakt!). Erg leuk om een kijkje te nemen in het dagelijkse leven hier. Ze brengen namelijk heel wat uren door in het zwembad, iedereen traint 2 of meer keer per week!!! Jouke ging als een speer, zwom de hele tijd vooraan en vond dat het een makkelijke training was. Tristan vond zijn training zwaar, hij zit sinds een paar weken in een hogere groep en zwemt nu een uur ipv een half uur, daar moet hij nog aan wennen. Na de training hebben de jongens nog een half uur gespeeld in het zwembad.
In Australië kun je, als je wilt, twee keer naar het nieuwjaarsvuurwerk kijken. Om 21:00u is het kindervuurwerk en om 0:00u het volwassen vuurwerk. Wij zijn het kindervuurwerk in Mandurah gaan bekijken. Hele gezinnen zitten daar al weet ik hoelang met kleedjes, tafeltjes, stoeltjes, muziek, eten, drinken, etc. Ook zijn er kraampjes waar je eten en drinken kunt kopen en nog wat kermistoestellen. Een grote gezelligheid. We hebben een plekje uitgekozen waar het niet al te druk was, dat bleek een enooorm goeie plek vanwaar we goed uitzicht hadden op het fantastische vuurwerk. Het kindervuurwerk doet weinig af aan het volwassenvuurwerk (dat weet ik nog van 5 jaar geleden toen we beide shows in Canberra hebben gezien).
Thuis zijn de kinders gelijk het bed ingedoken en hebben wij genoten van de Hollandse lekkernijen :) Ze hebben hier geen oudjaar conferences, maar een spel waar wij niet zoveel aan vonden dus zijn we een filmpje gaan kijken. Om 0:00u uiteraard de champagne laten knallen!
Ik heb nog naar het thuisfront gebeld om iedereen gelukkig nieuwjaar te wensen ondanks dat het nog even zou duren bij jullie!

NEW YEAR vrijdag 1 januari 2016
Vandaag gingen de mannen zeevissen en kamperen op het strand. Helaas kan Maarten niet mee omdat we morgen onze 4WD gaan ophalen. Dus een lekkere rustig dagje. Ingrid en ik zijn boodschappen gaan doen. Spullen kopen die mee moeten met onze trip.
Thuis was Thijmen aan de wandel en zag een bak met water, waar heel veel speeltjes inzaten en er blijkbaar heel aanlokkelijk uitzag. Hij klom in die bak met kleding en al en probeerde te zitten, door alle speeltjes zat dat niet zo lekker. De speeltjes werden 1 voor 1 uit de bak gegooid en toen kon ie lekker spelen :) Om hem ietwat meer speelruimte te geven hebben we het zeil van het zwembad gehaald, zijn zwembroekje aangedaan en kon hij in het zwembad lekker spetteren. ’s Avonds heeft hij nog meer gespetterd, maar dan in bad. Kraan een beetje openzetten en je kunt heerlijk spelen! Of terwijl een heerlijk waterdagje voor meneertje.
Lekker pizza gegeten, daar hoort eigenlijk filmpje kijken bij, maar we hebben even gekeken waar we heen willen reizen. Heb de Lonely mee, alleen nog echt doorgenomen. Ik kom niet verder dan de Wave Rock ;) Handig hoor die lopende reisgidsen hier in huis (in dit specifieke geval Ingrid en Joke, het is dat Jan en Edwin weg waren want anders hadden we 4 reisgidsen gehad ;) ).

Zaterdag 2 januari
Na de brunch gingen we naar Perth voor onze 4WD car. In eerste instantie hadden we een campervan gehuurd, alleen kreeg ik daarna te horen dat deze toch niet meer aanwezig was (lekker dan…) en hadden we keuze uit van de huge kampers, waar ook een huge prijskaartje aanhangt. We hebben nu gekozen voor een 4WD car met tent. Aangezien we van kamperen houden zien we dit helemaal zitten. Uiteraard reuze nieuwsgierig wat voor auto we kregen. Het is een Volkswagen voor 5 personen geworden, het is dan wel geen camper, maar deze car is ook huge en heeft alles erop en eraan :)
Bij Ed & Ing even gekeken wat voor tent erbij zit, moet natuurijk even proef opzetten. Dat hebben we half gedaan, want het is een simpele koepeltent, alleen wat groter dan wat ik meeneem naar Lowlands.
Spullen ingepakt en morgen op pad zinin!!!

Waarschijnlijk zijn we straks wat minder goed bereikbaar, zeker als we in een National Park zijn, waar het bereik helemaal nihil schijnt te zijn.

Greets,
Maarten, Birgit & Thijmen

• 02 Januari 2016 - 15:58

Monique:

Hi wereldreizeigers,

Natuurlijk allereerst oom voor jullie happy newyear!

Krijg de kriebels van al die leuke belevenissen, doet mij denken aan de tijd dat ook wij family bezoeken deden, al was dat dan in Azie, de herkenbaarheid blijft. Eerst quality time met zijn allen en daarna zelf op ontdekkingsreis. Op afstand geniet ik mee van jullie belevenissen. Rij voorzichtig. Have fun!

• 04 Januari 2016 - 10:13

Marloes:

Happy New Year!!! Ik ben benieuwd naar foto's van jullie nieuwe onderkomen :). Heel veel plezier op jullie tripje! XX

• 04 Januari 2016 - 18:15

Mam:

Lieve Birgit, Maarten en Thijmen,

Wat fijn voor jullie dat Thijmen het zo naar z'n zin heeft. Dan hebben jullie het ook... toch!
    Nu met de auto en tent erop uit is ook weer een heel avontuur, vooral met zo'n kleintje erbij.
    Hoe rijdt je 4WDcar? Al vele kilometers gemaakt? Jullie hebben in ieder geval beter en mooier weer dan wij.

Heel veel plezier!
    Groetjes en een dikke Knuf XXX

• 04 Januari 2016 - 22:28

Eefje:

Super, een 4WD met tent! Geniet van het avontuur en fijn dat Thijmen doorslaapt! Hoop dat hij nu de smaak te pakken heeft

• 04 Januari 2016 - 22:30

Eefje (deel 2):

Geniet van jullie avontuur en een dikke knuffel voor jullie drietjes!

• 05 Januari 2016 - 20:06

Josine:

Ha Birgit Maarten en Thijmen,
    Happy new year!!! Jullie beginnen het jaar in elk geval heel goed! :-)
    Heel veel plezier nog daar down under!
    X Josine & co

• 06 Januari 2016 - 17:43

Papa Jacques:

Ondanks dat jullie relaxed gedaan hebben, hebben jullie toch al veel gezien van de omgeving.
    Thijmen vermaakt zich klaarblijkelijk ook kostelijk.
    En nu het nieuwe avontuur met de 4WD en kamperen met z'n drietjes.
    Erg leuk. Ben benieuwd hoe dat gaat. Veel plezier

• 07 Januari 2016 - 10:49

Ome Tinus:

Happy new year too! Klinkt goed tot nu toe. Ik weet in ieder geval wel van wie Thymen zijn voorliefde voor water heeft...
    Veel plezier nog.