Op avontuur met een 4WD en tent in West Australië - Reisverslag uit Denmark, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu Op avontuur met een 4WD en tent in West Australië - Reisverslag uit Denmark, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

Op avontuur met een 4WD en tent in West Australië

Door: Birrie

Blijf op de hoogte en volg Birgit

13 Januari 2016 | Australië, Denmark

How are you doing mate?

Het heeft even geduurd, maar hierbij een update van ons avontuur in West Australië.

Als eerste thanxxx voor de reacties, dat blijf ik errug leuk vinden!!!

Bij mijn vorige verslag ben ik vergeten te schrijven over de huizen in de omgeving van Sectet Harbour. Ze hebben in Aussie heeeeeel veeeeeel ruimte, maar bij de nieuwbouw projecten bouw je huizen op een klein stukje, zodat je gezellig dichtbij elkaar woont, stelletje kudde dieren ;) Het zijn nog net geen rijtjes huizen (er zit ongeveer een meter tussen de huizen). Verder is de bouw over het algemeen eenlaag met een puntdak.

Zondag 3 januari
De 4WD is goedgekeurd door de neefjes, Freek Vonk reed nl ook in zo'n auto, alleen waren de wielen van zijn car wel vele male vetter :)
We kunnen heel veel meenemen, aangezien van alles op het dak geplaatst kan worden. Dit is voor ons drietjes niet nodig en met gemak kunnen we alles in de auto kwijt.
Maarten is de chauff, uiteraard ga ik ook nog wel een paar x Ali illegali rijden :)
Links links links is de mantra van deze dag ;)
Vandaag rijden we gewoon over de highway naar Kulin. De Bush gaan we zeker aandoen met onze 4WD! We vinden het behoorlijk druk op de weg (voor NLse begrippen is t heel rustig hihi).
Na 1 1/2u ff pauze gehouden. Thijmen sliep vanaf dat we uit Secret Harbour vertrokken (we waren de straat nog niet uit!) Broodje gegeten en Maarten heeft een powernap gedaan. Ze hadden hier twee Alpaca's rondlopen, die moesten even bekeken worden, lees wijs wijs wijs en vooral niet te dichtbij komen ;)
Nadat we afgebogen waren richting Kulin werd het hoe langer hoe rustiger op de weg, tot we bijna geen tegenligger meer zagen en zo "hoort" dat in Aussie!

In Kulin aangekomen een poging gedaan om de tent op te zetten, nou dat viel vies tegen... Dit lag uiteraard niet aan onze skills, maar aan de enooorme wind en kak haringen (later betere haringen gekocht!). Twee mannen hebben Maarten geholpen nadat ze ons zagen stuntelen. Zodra je dacht dat de binnentent stond vloog hij alweer in t rond, grrr. Het zelfde gold voor de buitentent deze vloog ook eerst alle kanten op voordat we hem in zijn gareel hadden. Uiteindelijk stond de tent, maar erg gelukkig werd ik d'r niet van...
Als avondeten namen we lekker makkelijk een bak instant noodles. Achteraf een hele goeie keuze. We werden namelijk door de overburen uitgenodigd voor een Barbie, daar zeggen wij zeker geen neen tegen :) Lekkere vleesjes, salades, bier en wijn. Errug gezellie!!!
Volgens deze Aussie troffen we t niet deze zomer. Zoveel wind waait d'r nooit...
T is wat met ons en de Australische zomers. 5 Jaar geleden was het 7 jaar daarvoor droog geweest, althans in Silverton, of terwijl de natste zomer in jaren. Ik prefereer dan toch de wind ;)

Maandag 4 januari
Vanaf de camping begint zo ongeveer The Tin Horse Highway. Langs deze weg staan paarden gemaakt van tin en ze beelden allemaal iets anders uit. Van politieagent tot tennisster en van een boer die t akker aan t omwoelen is tot een stel dat aan t rock en rollen is. Ik heb d'r heeeel veeeel op de foto, maar net niet allemaal.
Nog mooie groene gekleurde vogels gezien, helaas waren ze te snel voor mijn camera, of ik te sloom, dat laat ik even in t midden ;)
Naar Buckley's Breakaway gereden voor de lunch en een wandeling met Thijmen bij Maarten op de rug. Helaas voor mij vandaag geen strak blauwe lucht foto's. Des al niet te was het een mooi wandelingetje langs oranje gekleurde rotsen.

Aangekomen bij camping Wave Rock met veel Galahs en kraaien, die laatste zijn niet boeiend ;) Ook zag ik weer groene vogels wederom waren ze te snel voor de foto.
Klein rondje gelopen en een ijsje gegeten. Daarna lekker spelen in t zwembad, vooral het trapje op en af was erg vermakelijk.

Dinsdag 5 januari
Thijmen werd samen met alle vogels die aan het twitteren waren wakker, helaas voor ons was dit al om 5u, GAAAAAAP!!!! Nog geprobeerd om hem te laten slapen, maar hij was echt klaarwakker...
Rustig aan opgestaan en om 8.15u lag meneertje alweer te tukken! Relax ingepakt en de auto een paar meter verderop geparkeerd.
Rondje gelopen van +/- 4km om the wave rock en lege zoutmeren. Dit ging prima met de kinderwagen. Thijmen was heel de wandeling in dromenland en heeft zo'n 2u geslapen. Drankje gedaan in n café. Wave Rock bekeken en beklommen, dit stuk was veeeeeel toeristische (bij de eerste wandeling zijn we niemand tegen gekomen). Dat is niet zo gek, aangezien dit de bekendste rock is van West Australia zo'n 60 miljoen jaar oud! De rots heeft de vorm van een golf is 15m hoog, 110m lang en bestaat uit verschillende kleuren. De foto die je hier moet nemen is uiteraard alsof je aan het surfen bent!

Na de lunch zijn we richting Lake Grace gereden. Onderweg heeft de thermometer de 40 graden aangetikt, pfff...
Bij Lake Grace naar een lookout gereden voor een foto van dit grote lege zoutmeer.
Doorgereden naar Pingrup om daar op de camping te staan, althans dat was de bedoeling. Helaas had deze camping geen gedeelte waar wij onze haringen de grond in kregen, grrr... Camping in Lake Grace gebeld. De man aan de lijn zei dat ze een mooi groen grasveldje hadden. Maarten dacht dat hij in de maling werd genomen. Nadat we terug gereden waren naar Lake Grace (50km) bleek dit grasveldje echt mooi groen te zijn. Das voor hier meer uitzondering dan regel! Of terwijl ze sproeien goed. Deze camping was sowieso beter dan die andere én nog goedkoper ook, als je t heen-en-weertje niet mee telt ;) Wederom erg winderig...

Kamperen met een kleintje vindt men hier over het algemeen erg stoer. Door Thijmen hebben we volgens mij nog meer aanspraak. De vrouw van de caming care taker kwam speciaal naar onze plek toe om met Thijmen te spelen, al die aandacht vindt meneertje wat leuk! Het is ook een enorme aandacht trekker. Hij kijkt of iemand kijkt en zodra hij aandacht heeft gaat hij heel lief glimlachen en brabbelen.

Woensdag 6 januari
Gelukkig werd Thijmen vandaag wakker rond 7u en maakt hij geen gewoonte van 5u, pfieuw!
Na het ontbijt de auto volgeladen en naar een ander lookout van lake Grace gereden, wederom nice view.
Paar boodschapjes gedaan en in Pingrup pauze gehouden. Koffie/thee en bananen cake genuttigd. Hele goeie long black volgens Maarten en das hier in Aussie nogal uitzonderlijk.
Via n dirt road verder gereden onderweg nog (dooie) reptielen gezien. Ik heb mijn eerste stuk (dirt road) gereden. Rijdt wel wat anders dan onze Volvo ;)
Door/langs Stirling Rang National Park gereden. Dit park staat vooral bekend om zijn bloemen welke van september tot begin december bloeien. Aangezien we niet in dat seizoen zitten zijn we doorgereden naar Porongurup Range Tourist Park . Mooi plekje op de camping gevonden voor twee dagen.
Naar een wijnboer gelopen helaas dicht, morgen nieuwe dag nieuwe kansen. In deze omgeving zijn heel veel wijnboeren met de daarbij horende proeverijen, heel vervelend ;)

Het koelde 's avonds nogal af vandaar gekookt en gegeten in de camp kitchen. Dat is toch echt ideaal hier in Oz. Op elke camping is een camp kitchen aanwezig. De ene uitgebreider en luxer dan de ander, maar de waterkoker en broodrooster zijn altijd aanwezig.
Wat ze ook altijd op elke camping hebben is een (elektrisch) BBQ. Dit vind je trouwens ook vaak bij een Picnic area!

Donderdag 7 januari
Een dagje geen spullen inpakken is toch ook errug fijn :)
Castle Rock wandeling gedaan. Thijmen sliep na 10 stappen bij Maarten op zijn rug. Ideaal zo'n draagrugzak! Nog idealer dat ons mannetje overal zo makkelijk slaapt :) Mooie wandeling door het bos wat overgaat in een rotsachtig gebied. Hier staan dan ook ineens hele stukken granieten rotsen. Heel bijzonder.
Naar beneden was Thijmen aan een stuk door aan t kletsen, allerlei nieuwe klanken en geluiden liet hij de revue passeren.

Op de camping lunchen, wassen en chillen vervolgens was t wijnproeverij tijd :) Naar twee heel verschillende wijnboeren geweest. Eentje had een vrouw die op 8 jarige leeftijd uit NL naar Aussie was verhuisd. Lekkere wijntje geproefd en ook nog gekocht. Mmm hik ;)

Vrijdag 8 januari
Van andere toeristen gehoord dat de Tree-in-the-Rock wandeling zeer de moeite waard is, zelfs mooier dan de Castle Rock hike. Voordat je zo ongeveer begint met lopen loop je langs een boom die in een rots is gegroeid, vandaar de naam verder niet heel spannend.
Het zou een makkelijke wandelroute zijn. Dat viel in eerste instantie nogal tegen... Lekker zweten, vooral voor Maarten met Thijmen op zijn rug. Na de fikse stijging was de route inderdaad niet zo zwaar. De vegetatie en de omgeving was zeer verschillend tijdens deze hike. Zo liepen we door het bos, over rotsen, tussen bloesembomen. De wandeling was inderdaad vele malen mooier (en rustiger) dan de Castle Rock hike. Thijmen viel bij deze wandeling weer gelijk in slaap en nadat ie wakker was heeft hij heel de tijd gezellig gebabbeld! Wandelen is goed voor zijn "spraak" ontwikkeling ;)
Bij een café onszelf getrakteerd op scones en thee. Vooral Maarten wordt hier heeeel gelukkig van :)

Naar Albany gereden en daar op een rete dure camping gaan staan, wel midden in het centrum! We kregen zelfs een sleutel voor het toilet gebouw, bijzonder...
Thijmen heeft zich lekker uitgeleefd in de speeltuin. Vooral de glijbaan was favoriet.
Albany ingegaan, niet een hele spannende stad. Lekker ijsje gegeten richting de zee gelopen en ergens op t terras neergedaald. We hadden een biertje en wijntje besteld moesten we binnen gaan zitten of eten bestellen, dat werd het laatste. Blijkbaar mogen ze na 18.00u geen alcohol serveren, maar wel in combinatie met eten, rare Aussies ;) Heerlijke tapas gegeten, jammie jammie!

Zaterdag 9 januari
Aangezien we in een "grote" stad waren was t boodschappen en tank tijd.
Een toeristische route langs de zee gereden met allemaal uitkijkpunten. Uiteraard overal gestopt om mooie fotootjes te maken. D'r was ook n blowhole, maar we hebben deze helaas alleen maar horen razen en niet zien spuiten...
Een andere toeristische (dirt road) route genomen richting Denmark. Naar een camping gereden die Jan & Joke hadden aanbevolen. Tent opgezet, Thijmen eten gegeven en in bed gelegd, daarna begint het toch te onweren en te regen, gelukkig zonder wind, met wind zou ons tentje dat niet trekken... Thijmen heeft d'r helemaal nix van meegekregen. Lekker vleesjes van de Barbie in de camp kitchen gegeten :)

Zoooo mijn verhaal is alweer veeeeeeel te lang dus tijd om d'r een eind aan te breien.

Liefs van ons drietjes!

• 13 Januari 2016 - 16:57

Marloes:

Ja zeg, ga ik hier nu helemaal voor WOG'gen?? Kom maar snel met de rest van je verhaal! En pas je wel op met dat ali illegali verhaal? Als je toch per ongeluk in een ongeluk (dat bekt lekker) terecht komt kan dat volgens mij hele grote gevolgen hebben!!
    XX

• 14 Januari 2016 - 10:16

Dave:

Ja, ik sluit me helemaal aan bij Marloes, anticlimax qua WOG mogelijkheid ;-)

xxx,

Dave

• 15 Januari 2016 - 02:35

Ingrid:

Kort maar krachtig

• 17 Januari 2016 - 17:17

Annemieke:

Hey vakantiegangers,

Klinkt echt als een heerlijke reis. Wij zitten alweer in Nederland op de bank met onze jetlag. Leuk om mee te lezen en de foto's te bekijken.
    Geniet er nog even van.

Groetjes,
    Rick, Annemieke en Lacey

• 18 Januari 2016 - 09:37

Marloes:

Dit is het betere werk :) Leuk!! X

• 19 Januari 2016 - 14:37

Ingrid:

hehe, eindelijk bijgelezen! Zal ff foto's checken.