De wielen van de bus gaan rond en rond... - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu De wielen van de bus gaan rond en rond... - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

De wielen van de bus gaan rond en rond...

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

19 Oktober 2018 | Australië, Kalbarri

G’day mate,

De wielen van de bus gaan rond en rond, rond en rond, rond en rond. De wielen van de bus gaan rond en rond... Dit nummer draaien we erg vaak in de bus en is nu ook een heel klein beetje toepasselijk ;)

Het weer is iets minder typisch Australisch aan het worden. We ruilen het über zonnig noordwesten in voor meer wind en bewolking. Helaas zijn de ruiterwissers nu ook aangegaan waarvoor ze bedoekt zijn...
We missen de 4WD en de dirth road, dat hoort wat ons betreft écht bij Oz. We hebben geen 4WD en we mogen met de bus maar 15km dirth rijden. In de bus zit een GPS ingebouwd en je krijgt automatisch een boete, zelfde geldt voor te hard rijden. Hoger dan 110 km/u en je hebt een boete te pakken...

Zaterdag 6 oktober
Heel traaaaaag aangedaan aangezien we naar Carnarvon Space & Technology Museum gingen en deze haar deuren opent om 10.00u. Het museum is gehuisvest in het volg station. Dit is door de NASA in 1966 gebouwd om de Gemini en de Apollo ruimte missie te volgen. Tevens werd hier in 1986 Halley’s Comet gevolgd. Zeer leuk en informatief museum. Uiteraard onszelf in een astronautenpak gehesen en in de “Apollo” plaatsgenomen voor de lancering :) Een hele hal was ingericht voor kinderen om ze spelenderwijs ruimte dingen te leren. Buiten nog een schotel en een raket bekeken. Wat gegeten en richting Monkey Mia, maar liefst 400km en hier tussen is vrij weinig een aantal parkeerplaatsen, 2 tankstation en soms een huis...
Monkey Mia is een resort en staat bekend om haar dolfijnen. Campingplaats toebedeeld gekregen. Naja plaats is een groot woord het heeft het formaat van een parkeerplek, ik overdrijf niet! Echt bizar en dat kost nog $35 ook (zonder stroom)... De faciliteiten maakt het een klein beetje goed. Een superrr moderne camp kitchen, mooi toilet gebouw, meerdere restaurants, groot en klein zwembad.
Naar het grote zwembad gegaan heel even in gelegen. Daarnaast stond een piratenboot speeltuin wat op dit moment meer intrek was bij Thijmen en Isabel.
Gekookt en gegeten in de camp kitchen. Nadat de kinderen in bed lagen hebben Maarten en ik daar nog een drankje gedronken.

Zondag 7 oktober
Vandaag moesten we vroeg uit de veren. Om half 8 is het tijd om de dolfijnen te kijken. Het viel mij mee met de drukte, ik denk dat als we een aantal dagen eerder hier waren, dat t wel druk geweest was (schoolvakantie in Aussie). 5 dolfijnen van heel dichtbij gezien. Erg gaaf! D’r werd van alles uitgelegd over de dolfijnen. Thijmen vond het niet zo boeiend en nadat Isabel d’r klaar mee was, was het koffie/thee tijd op t terras, genieten :)
Over het strand terug gelopen naar “de parkeerplaats” nog meer dolfijnen gezien en pelikanen!
Vandaag maar een klein stukje rijden naar Denham (23km). Even bij de toerist informatie binnen gelopen en naar een camping gereden. Mooie plek aan zee! Nadat de was aan de lijn hing zijn we Denham ingelopen. Aan de boulevard is een enorm grote én leuke speeltuin. Hier een tijdje vertoefd. Met Isabel ben ik nog een klein stukje heen-en-weer gelopen zodat ze in slaap viel.
Op de camping geluncht en wat gerommeld. Thijmen heeft bij het space museum een cadeautje van ons gehad bestaat uit oa twee raketten, boot, astronauten en heeft daar lekker mee zitten spelen. Isabel heeft fijn in het Shark Bay visitor guide boekje zitten bladeren :)
Weer naar de speeltuin gewandeld. Thijmen loopt samen met Maarten over de grote stenen heen. Vind ie helemaal geweldig. Hij zegt tijdens het lopen vaak dit is leuk écht leuk, ik lijk wel een Rock Wallaby :)
Weer een tijd vermaakt in de speeltuin. Boodschappen gedaan en een ijsje gekocht.
Schone was opgeruimd, gekookt en voor de eerste keer in de bus gegeten. Het was erg hard gaan waaien, waardoor buiten eten niet zo fijn was.
Nadat de kinderen sliepen hebben Maarten en ik een filmpje op de iPad gekeken.

Maandag 8 oktober
Weer een reisdag voor de boeg met als eindbestemming Kalbarri.
De eerste paar km werden onderbroken voor foto’s bij de volgende lookouts, Ocean Park, Eagle Bluff en Shell Beach. Het strand van Shell Beach bestaat uit allemaal dezelfde soort schelpen. Het lijkt op een mooi wit zandstrand.
Bij een grote parkeerplaats gestopt voor de lunch, jammer van de vliegen...
We reden het Kalbarri National Park binnen en gelijk veranderde de omgeving. Heel veel verschillende bloemen en struiken in allerlei kleuren!
Rond 16.00u aangekomen in Kalbarri en een plek gekregen op een camping. Naar de speeltuin gelopen, weer een schip. Bijna alle speeltuinen hebben hier de vorm van een boot. We zijn logische wijs vaak piraten. Thijmen piraat samen met papa piraat tegen Isabel piraat en mama piraat ;)
Bij de afwas staan kletsen met een Australische vrouw die 8 jaar in Nederland heeft gewoond. Ze zijn nu net voor n half jaar terug in Australië. De kinderen missen Nederland, waarschijnlijk gaan ze over een jaar weer terug, raar maar waar ;)

Dinsdag 9 oktober
De dag begon bewolkt dat was niet oké (understatement ;) ) gelukkig werd het snel beter en was het eigenlijk wel fijn dat het niet strak blauw was. Jep dat zeg ik ;)
We gingen naar Kalbarri National Park bekijken. De temperatuur is hier 10 graden warmer dan in de plaats Kalbarri en dat terwijl het nog geen 20 km verder weg is. De verrekijker van Thijmen hebben we helaas in NL laten liggen dus d’r is een nieuwe aangeschaft. Met Thijmen en zijn verrekijker gestopt bij Meanarra Hill. Alle bloemen werden van dichtbij bekeken. Kijk mama een roze, paarse, gele, blauwe bloem!
Naar Nature’s Window gelopen met Thijmen bij Maarten op de rug en Isabel bij mij op mijn buik. Ik vind onszelf best stoer zo! Nature’s Window is een rots in de vorm van een raam. Het uitzicht uit dit “raam” is geweldig. Vanuit de Nature’s Window begint een 8km hike, welke we een stuk gingen wandelen. Thijmen was ondertussen ontzettend goed aan het klimmen en klauteren en vond dit fantastisch. Zodra je 10 stappen van Nature’s Window wegloopt heb je de drukte al achter gelaten :) De omgeving is schitterend! Uitzicht over een rivier en de rotsen bestaan uit verschillende lagen van diverse kleuren. Na 3km zijn we terugggelopen. Zonder kinderen hadden we de hele loop gelopen, maar 8km is wat veel voor nu, 6km daarentegen peach of cake ;) Thijmen was op de terugweg in slaapgevallen. Een voorbijganger vond hem net een koala ;) Isabel heeft bijna heel de weg boom gezegd. We hebben bloem geprobeerd te leren, maar dat leek nog steeds op boom ;) Alle aanwijspaaltjes moest madammeke aantikken, dit werd tijdens het lopen goed duidelijk gemaakt door bepaalde geluiden en hard getrappel als ze het paaltje zag.
Na de hike was het tijd om te lunchen. Wederom een lunch met een view. Deze keer alleen geen zeezicht ;)
De volgende stop was Z-Bend lookout. Isabel was zodra de auto gestart was in slaap gevallen. In Z-Bend ben ik alleen heen-en-weer gelopen. Mooi uitzicht maar bij lange na niet zo spectaculair als Nature’s Window. Naar de andere kant van het park gereden voor Ross Graham Lookout. Met zijn 4en heen-en-weer gewandeld. De vliegen waren hier zeer irritant. Snel de bus in en terug naar Kalbarri met zo nu en dan een stop voor wat foto’s. Na de boodschappen terecht gekomen in een speeltuin. Met Isabel over de steiger gelopen. Naar dezelfde camping gegaan voor nog een nachtje. Tijdens het koken gebabbeld met Nederlanders.

Woensdag 10 oktober
Naar Kalbarri kijken bij het voeren van de Pelikanen. Het pelikanen voeren is jaren geleden begonnen doordat een man dagelijks op dezelfde tijd ging vissen en de vissen schoonmaakte en de Pelikanen dat wel lekker vonden. Na het praatje werd men uitgenodigd om zelf visjes te geven. Thijmen en ik hebben de Pelikanen ook een sardientje gegeven!
Hierna onszelf een tijd vermaakt in de speeltuin.
Naar Port Gregory gereden om pink lake te bekijken. Ze deed haar naam goed eer aan, bijzonder zo’n roze meer! In Northampthon bij een speeltuin geluncht en het charmante plaatsje bekeken. Ze hebben in dit soort plaatsjes altijd leuke winkels. Zo stap je een winkel binnen waarvan je denkt dat het een kledingwinkel is. Loop je door naar achteren hebben ze daar een klein naaimachine museum.
In Geralton een camping uitgezocht en gespeeld op het privé strand gegaan. Hierna hadden we een ijsje verdiend :)
Gekookt en gegeten in de camp kitchen. Thijmen en Isabel hebben zich goed vermaakt met het bouwen van een kussen toren daarop springen of zichzelf verstoppen.

Donderdag 11 oktober
‘s Morgens eerst nog lekker springen op het springkussen voor we Geralton gingen bekijken. We zaten nog geen min in de auto en Isabel lag te tukken. Het centrum was 7min rijden... Bij de Tourist Information een kaart van de stad gehaald. Samen met Thijmen gespeeld in wederom gave grote speeltijd. In Nederland kunnen ze daar nog wat van leren ;) De hoofdstraat doorgelopen en bij wat winkels naar binnen gegaan. Verder niet echt veel te zien. Op t terras genoten van taart en ijs, gewoon omdat t kan :) Weer een speeltuin tegengekomen, waar uiteraard gebruik van gemaakt moest worden.
In Greenough het Wildlife & Bird Park bezocht. Met een zakje voer gingen we de emoes, kangoeroes, paarden, schapen, lama’s voeren. Vele vogels zaten in kleine kooitjes. Wel bizar, op de kooi waar de galaha’s in zatten zat een galah... Verder waren d’r nog krokodillen, slangen, hagedissen, struisvogel, kippen, kalkoenen, etc. Leuk opgezet, alleen sommige hokjes wat klein.
In Dongara een camping uitgezocht. Wederom naast t strand, het wordt al bijna normaal ;)
Naar de speeltuin gegaan via de grote stenen voor het klim en klauter kwartier. In de camp kitchen gekookt en gegeten. Hier stond een tv en Thijmen heeft fijn naar Peppa Pig kunnen kijken.

Vrijdag 12 oktober
Op de camping was een zandbak incl schepjes en emmers waar Thijmen en Isabel zichzelf goed hebben vermaakt. Na het ontbijt naar de speeltuin. Hier stond nu een caravan koffie ed te verkopen. Hij had ook allemaal grote graafmachines meegenomen en in de speeltuin neergelegd. Een groot graaffestijn voor Thijmen. D’r is ook een drinkkraantje, daar heeft Isabel zichzelf lekker nat & vies gemaakt. Ondertussen genoten wij van koffie en thee met uitzicht op zee :) Nog een tip gekregen voor de verkoop van verse vis direct van de boot. We hebben 1 kilo red snapper gekocht voor op de BBQ!
Via Leeman een gehucht van niets naar Green Head gereden voor de lunch. Mooi plekje bij een baai. Nog even op t strand gespeeld en verder gereden naar Jurien Bay. Het was t idee om naar dezelfde camping te rijden als de aller eerste nacht. Helaas is t weer vandaag niet so what en is regen voorspeld, dus gaan we naar een camping met wat meer faciliteiten. De camping zag d’r wat pauper uit, maar de faciliteiten waren goed. D’r is een speelhuisje met keukentje, zandbakboot, basketbal en volleybalveld, in de camp kitchen een hoek voor kinderen met veel dvd’s, spellen, blokken, krijtbord en tafeltennistafel. Thijmen heeft heerlijk alleen gespeeld in t huisje, ondertussen was Isabel lekker aan het rommelen in de bus en hebben wij geklets met ons Belgisch buren.
Het plaatsje bekeken en bij wat winkels binnen gelopen, veel vismeuk te koop. Gespeeld in de speeltuin en nadat t een beetje begon te druppelen terug gelopen. Nog een stel tegen gekomen van een vorige camping. Bij de camping hebben Thijmen & Isabel weer lekker gekookt en werd geroepen papa mama aan tafel :)
Helaas begon het te regenen en hebben we ons terug getrokken in de bus om met zijn allen een filmpje op de muur te kijken. Maarten heeft de beamer meegenomen :)
Nadat de kinderen in bed lagen gezellig gebabbeld met de Belgen in de camp kitchen.

Zaterdag 13 oktober
De dag begon met regen :( gevolgd door zon, regen, zon, etc. erg wisselvallig, maar ook zo dat je denkt dat wordt niets vandaag totdat het ineens weer helemaal blauw is en visé versa.
De kinderen hebben eerst nog lekker gespeeld in het huisje en in het kinder gedeelte van de camp kitchen.
Naar Cervantes gereden met als idee om even te stoppen bij de speeltuin, vanwege de regen gelijk doorgereden naar de Pinnacles Desert. Hiervoor had ik eigenlijk strak blauwe lucht besteld, de goden waren mij vandaag iets minder goed gezind dan “normaal”.
Park opgereden staan we gewoon in de rij voor de entree! Ohw ja we zitten op een dagtrip afstand van Perth én het is weekend... D’r is een Pinnacles drive met allemaal parkeerhavens zodat je bijna altijd kunt uitstappen. Heel veel Aziaten liepen hier rond... Bij de desert view lookout kan ook een wandeling gemaakt worden. Uiteraard gingen wij dat doen. Prachtige route waardoor je weer meer “alleen” rondloopt in de Pinnacles, aangezien niet veel mensen dit doen. Alle aanwijspaaltjes moesten ook hier aangetikt worden.
Het is echt een fantastisch mooie omgeving. Uit het woestijnachtige landschap rijzen duizenden limestone pilaren op van verschillende grote en diverse kleuren oranje/geel. Wederom een bijzondet stuk natuur!
We hadden toch een beetje mazzel want we zaten na de wandeling nog geen 5sec in de auto en het begon te regenen... Route helemaal rond gereden en vele foto’s later geluncht. Nog een blik geworpen in het info centrum. Terug bij de auto aangekomen besloten het rondje nog een keer te rijden omdat de zon was gaan schijnen :) Nog meer foto’s rijker!
Bij de camping hadden we een kaart van de omgeving gekregen en aan de hand van die kaart besloten om naar Guilderton te gaan.
Plaats op de camping gekregen, naar de speeltuin en een ijsje eten. Voor het diner stond vandaag de red snapper op het menu. BBQ aan en grillen maar jammie jammie. Maarten natuurlijk stoer doen met kijk mij eens met mijn mooie zelf gevangen vis ;) Isabel vond het ook erg lekker, d’r zijn maar weinig dingen wat zij niet eet... Thijmen was blij met zijn worst! Naast de BBQ aria is een heuvel en een trap. Thijmen is vaak van de heuvel gerend en Isabel heeft de trap meerdere keren op-en-neer gelopen.

Zondag 14 oktober
‘s Nachts wakker geschrokken van een enorme onweersbui inclusief mega harde windvlagen! ‘s Morgens lagen d’r overal spullen op de camping. Sommige tenten hadden de storm niet overleefd... Ik was mijn slippers kwijt, gelukkig lagen deze onder de bus verstopt.
Naar Yanchep National Park gereden, koala’s en kangoeroes kijken. De koala’s lagen hoog in de bomen verstopt en deden waar ze goed in zijn, lees slapen ;) Kangoeroepoep overal, maar de beesten lieten zichzelf vandaag niet zien. Scones gegeten en thee gedronken. Maarten wil al vanaf dag 1 scones eten, maar nu is t pas gelukt... Ze waren erg lekker! Wandeling rondom het meer gedaan met veel mooie gekleurde bloemen. Nog kaketoes en andere vogels zien rondfladderen. Bij de informatie dames gevraagd waar de kangoeroes waren. Ze waren vanmorgen weggejaagd door Aziaten... Als we oversteken en stukje door de struiken zouden lopen zouden we ze vast wel zien. Inderdaad daar zagen we d’r gelijk 6 springen :)
In het park gelucht en bekeken waar onze volgende stop wordt, dit is Avon Valley National Park. In dit park gingen we overnachten. Een 10km dirth road, een van een heel slechte kwaliteit. We reden nog geen minuut in t park en 4 kangoeroes hupte voorbij! Bij de “camping” aangekomen staan kletsen met de enige andere gasten een stel uit Tasmanië. Thijmen was teleurgesteld daar op deze camping geen speeltuin was Haha.
Als het donker is, is het hier ook écht pikke donker, daardoor extra goed genieten van de mooie sterrenhemel :)

Maandag 15 oktober
Na de frisse nacht wakker geworden met strak blauwe lucht! Wandeling gemaakt in het park. Waarschijnlijk maakt het hier qua natuur niet uit of je 15 min of 1u rondloopt ;) Vele kleurrijke bloemen gezien!
Naar Toodyay gereden en bij de speeltuin gestopt. Toodyay blijkt een erg gezellig stadje te zijn inclusief enorme kerstwinkel die heel het jaar open is. Op t terras een drankje gedronken, nogmaals gespeeld in de speeltuin en via York naar de camping in Beverley gereden. Klein plaatsje waar we rond hebben gelopen bij het oude treinstation. Wederom speeltuintijd. Terug op de camping emmer en schepjes te voorschijn getoverd overal lagen steentjes en dat is net zo leuk als spelen met zand.
Lekker in het zonnetje gezeten met een hapje en een drankje. Geklets met een gezellige praatgrage Australiër.

Dinsdag 16 oktober
Weerbericht bekeken en besloten om vandaag al naar Secret Harbour te rijden, zodat we morgen een zonnige dag hebben in Perth, daarna wordt het weer wisselvallig...
Voordat we gingen rijden eerst naar de speeltuin gegaan. Terwijl de kids zich vermaken in de speeltuin drinken wij ons koffie en thee, welke Maarten bij een koffiebar had gehaald. Nogmaals langs het treinstation. Hier was een podium en daarop moest gedanst worden. Dat hebben we met volle overtuiging met zijn 4tjes gedaan :)
In de auto vielen Thijmen en Isabel binnen no time in slaap. Onderweg waren d’r geen plaatsjes die we nog gingen bekijken. Wel zo nu en dan gestopt voor wat foto’s. De omgeving is hier heuvelachtiger.
Bij Ingrid aangekomen geluncht. Thijmen waren we daarna een tijd kwijt. Hij was heerlijk aan het spelen in de speelkamer. Heerlijk in de zon in de tuin zitten kletsen. Lekkere relaxt dag.
Maarten is meegegaan Jouke wegbrengen naar de sportschool. Jouke had vlak daarvoor een foto gemaakt van Thijmen en Isabel en liet trots zijn nichtje en neefje (nichtje is favoriet) zien aan zijn vriendjes. Superrr schattig.

Komende week is onze thuisbasis Secret Harbour en gaan we vanuit hier wat dagtripjes maken. We zijn tenslotte ook in Oz voor de familie!

See you!

• 19 Oktober 2018 - 06:09

Joke:

Zo mooi, ik kan altijd heerlijk je verslag lezen met een kop koffie erbij.
    Lekker verhaal weer. Veel plezier nog met de dagtripjes en bij de familie. Jullie hebben nog een weekend met z’n allen, toch?
    Geniet ze. Tot volgende week.

• 19 Oktober 2018 - 12:18

Mo:

Hi Birrie & fam,
    Wat enig om alle activiteiten voorbij te zien komen. Die kids je ziet ze gaan en het maakt een glimlach steeds opnieuw. Dolfijnen, emoes, koala etc. Ook nu weer veel animals. Familie en genieten, een dosis gezondheid erbij en het leven is compleet. Ga fijn door met mooie herinneringen maken. Koester de zon en tijd met elkaar. Op een dag... weer een fotoboek erbij! Liefs, hug &

• 19 Oktober 2018 - 13:18

Marloes:

Leuk Birgit!! Fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar!!
    Haha, naar mijn idee zit je daar maanden! Enjoy!!

• 21 Oktober 2018 - 08:43

Yvonne:

Volgens mij kunnen jullie een exclusief fotoboek maken van speeltuinen, met daarin een top 10:) Wat fijn dat jullie zo plezier hebben.

• 22 Oktober 2018 - 17:34

Ome Tinus:

Ziet er goed uit. Vet dat jullie in het space museum zijn geweest. Maar jammer dat je geen 4x4 trails op mag..