From rainy Mildura to the sunny Flinder Ranges - Reisverslag uit Orroroo, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu From rainy Mildura to the sunny Flinder Ranges - Reisverslag uit Orroroo, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

From rainy Mildura to the sunny Flinder Ranges

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

29 Januari 2011 | Australië, Orroroo

Goeie nacht allen ;)

Time flies when you having fun!!!! Zo ben ik beland bij mijn laatste bericht uit Aussie welke ik type in het holst van de nacht terwijl huize van de Waas – van der Wel muisstil is…

Strakjes vertrekken we :’( met de trein naar Sydney en vandaar gaan we met het vliegtuigje terug naar Les Pays-Bas met een korte tussenstop van 4 uur in Shanghai.
Gisteren was het maar liefst 40 graden, dat wordt wennen als we weer in het koude kikkerlandje zijn!
Uiteraard hopen we op minder vertraging dan de heenweg ;) Maar goed nu loop ik wat mijn site betreft heeeeeel erg op de feiten vooruit dus ga ik snel terug naar half januari!

Woensdag 12 januari
Vandaag voornamelijk in het busje gezeten, we vertrokken richting Mildura. We wilden via Mt Tooan, een klein nationaal park gaan, maar onderweg werden we staande gehouden door meneer de politie agent en werd ons medegedeeld dat de weg niet begaanbaar was door de hoeveelheid water dat erop lag!
In Ouyen hebben we geluncht, echt een mega klein plaatsje, waar we er vele van hebben gezien. Na de winkelstraat bekeken te hebben zijn we weer verder gegaan.
In Mildura aangekomen een camping gezocht eentje met een droger, want er moest nodig gewassen worden. Normaal kan alles lekker buiten drogen, maar dat ging ‘m vandaag niet worden. Naar een groot winkelcentrum gereden, ijsje gegeten en wat rondgesnuffeld. ’s Nachts begon het weer te stort regenen!!!

Donderdag 13 januari
Door dit fantastisch weer besloten om nog een nachtje op deze camping te blijven. Mildura ingegaan en het centrum bekeken. We wilden nog naar art galery gaan, helaas gesloten. Met een Peddle Steamer boot over de Murray gevaren. Dit is de enige radar boot in Victoria die nog vaart op stoom. We kregen wel een unieke rit! Normaal vaart de boot een andere route vanwege een sluis waar het waterlevel 3 ½ meter lager is. Nu gingen we gewoon rechtdoor :shock: Vele bomen, struiken en steigers kregen natte voeten. Het was een erg leuke tocht. We hebben nog gezellig zitten kletsen met de koffiedame, die vond onder ander dat als je een slang tegen kwam er goed over heen moest rijden :lol:
Boodschapjes gedaan en terug naar de camping. Eigenlijk wilde ik als volgende stop naar Mungo National Park gaan, helaas pindakaas weg afgesloten :(
In de camp kitchen gekookt en daarna een lekker kansloze film, Deuce Bigalow, gekeken. Eef, ze hebben inderdaad veul reclame, maar of de buurman van het neefje van die ene bekende voetballer wordt geïnterviewd weet ik niet, daarvoor heb ik écht te weinig tv gekeken.
Nog gezellig zitten kletsen met een Australisch stel uit Melbourne.

Vrijdag 14 januari
Naar Wentworth gereden, hier stromen twee van de grootste rivieren van Australië doorheen. De Murray heeft een zwarte kleur en de Darling een bruine kleur. “Normaal” kun je dit mooi zien vanaf een uitkijk punt, alleen konden we daar niet komen vanwege het water wat uit zijn oevers was getreden… Wel weer iets speciaals gezien, al dat water brengt nog wel wat goeds met zich mee ;) Bij een bepaald punt ziet met meestal alleen de Darling stromen, omdat de Murray te weinig water heeft. Nu vanwege al het water dat uit Queensland komt stromen ze daar allebei! Het water van de Murray is nu niet echt goed en vele malen donkerder dan gebruikelijk er zit erg weinig zuurstof in en daardoor komen veel vissen en andere waterdieren naar de oppervlakte drijven…
Een kijkje genomen bij het Old Wentworth Gaol. Voor we de gevangenis in gingen waren een paar kamers waar je kon rondneuzen. Echt wat een ouwe zooi hadden ze daar! Ik had al een keer gehoord dat Aussies verzamelaars waren, dit was een levend bewijs!
Op naar Zuid Australië, waar de zon op ons aan het wachten was joeghei :D Onderweg nog een keer moeten stoppen en al onze, net gekochte, groenten moeten weggooien… We wisten inderdaad dat je geen fruit mee mocht nemen het is tenslotte een vruitvlieg vrije zone, maar blijkbaar horen daar ook alle groente, behalve sla bij.
In Orrooro overnacht. ’s Avonds nog de zonsondergang bekeken. Welke goed begon, maar jammer genoeg niet zo mooi rood, roze, paars werd. Daarna was het tijd om sterren te kijken. Echt bijzonder hoeveel je er daarvan hier in Aussie ziet!

Zaterdag 15 januari
Vandaag gingen we een dagje toeren door de Flinders. Bij Arkaroo, een plek waar naar een Aborigional art cave gewandeld kon worden hebben we geluncht en besloten de wandeling op de terugweg te gaan doen. Naar Wilpena gereden en bij de Info een kaart gekregen van het park. We hebben 130 kom door het park gereden en bij elke lookout die we tegen kwamen zijn we uitgestapt. De lucht was helemaal blauw, geen wolkje te zien en de uitzichten waren waanzinnig :D Veel emoes en kangoeroes gezien, in dit nationale park zitten aparte kangoeroes, met een gestreepte staart, maar die hebben we niet gespot. Door een kleine Gorge gereden richting de Aroona Ruines, niet echt bijzonder. Daar stond een huis en verder op een hoop stenen. Vele foto’s rijker hebben we een mooi plekje gevonden op een bush camping.

Zondag 16 januari
Voor een vakantie hadden we de wekker heeeeeel vroeg gezet! We wilden vandaag een bikkelroute van 22km lopen. Om kwart over 7 waren we zover om te vertrekken naar Wilpena, waar de trek begon. Start het busje niet , accu leeg… Zo zie je maar weer, de goden vinden het niet goed dat ik zo vroeg op stap ga ;) Op de bush camping stond nog een Frans stel en uiteraard hoopten we dat ze vroeg uit de veren kwamen. Ik ging ook alvast langs de weg zitten, je weet tenslotte maar nooit. Om 9u kwam er leven uit het tentje en ze kregen niet eens de tijd om wakker te worden ;) Het busje weer aan de praat gekregen en nadat we met zijn allen thee hadden gedronken gingen we om half 10 weg. Om half 11 waren we in Wilpena en dat was te laat om de lange trek te doen. Besloten om de korte te doen welke 15 km is.
Het begin was een eitje, echt twee vingers in de neus, maar toen werd het telkens steiler en begon het echte klauter werk. Met handen en voeten moesten we naar boven. We zijn over een paar berg kammen gelopen met spectaculaire uitzichten. Ergens geluncht en toen was het nog maar 1.2km, ben je zo zou je denken --> NOT!!! Pffff heet zucht steun en kreun, maar we zijn er gekomen!!! In de folder stond dat het een adembenemende tocht zou zijn, nou dat was het zeker!!! Het uitzicht was superrr. Hier had ik meer het gevoel dat ik op het hoogste punt van Aussie was, dan het originele hoogste punt. Het uitzicht was hier veel weidser en alleen wij waren er. Maarten was trouwens wel echt een bikkel, ondanks zijn liefhebberij voor spinnen ;) liep hij voorop te zwaaien met zijn stokje om al die beestjes inclusief webben weg te halen en dat waren er nog al wat.
Nadat we hebben genoten van de top was het tijd om af te dalen. Nu is de terugweg meestal veel makkelijker, maar dat verhaal ging deze keer echt op. We keken helemaal uit naar het bos, als we daar zouden zijn zou het lekker snel gaan. Toen we daar aankwamen waren we echter allebei bekaf, dat dit stuk ook een kleine hel was. Echt werkelijk waar ik ben nog nooit zo gaar geweest!!!
In Wilpena aangekomen op het eerste en beste bankje neergeploft en even bijkomen. Daarna naar het busje gesjokt willen we weg rijden start ie weer niet *%^@$*# Gelukkig kwam er vrij snel een Wicked campertje aangereden met twee Duitse meiden. Helaas stond het busje naast een stoep aan de kant waar de accu zit en bij de Wicked camper zat ie net aan de andere kant. Het busje een stukje naar achter geduwd, alleen het heuveltje op lukte echt niet. Wachten op een volgende auto en die kwam een man die belabberd weinig van auto’s afwist, meneer wist zijn accu niet eens te vinden… Maar goed hier zat ie tenminste gewoon onder de motorkap en zo hebben we het busje weer aan de praat gekregen JEEJ :D
Naar de camping gereden en toen kwam er een kangoeroe kijken. Echt vet hij kwam naast de tafel snuffelen, was duidelijk gewend aan mensen op hem heen.
Bij de camp kitchen gezellig zitten kletsen met die Duitse meiden. Van hen hoorden we dat het vandaag maar liefst 38 graden was. Ik denk dat, dat ons ook een klein beetje heeft genekt…We hadden gelukkig wel genoeg water bij ons, maar liefst 7 liter! Achteraf denken we dat de andere route makkelijker is, deze is dan wel langer, maar is veel minder steil. Wij gingen steil omhoog en dezelfde steile weg weer omlaag en bij de lange route ga je gestaagd omhoog en dan steil omlaag, maar goed das speculeren.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar we hebben een hele werkdag gelopen en maar 15 km afgelegd, maar het was alle energie zeker te weten waard!

Dan ga ik nu aan mijn laatste, zeer korte nacht in Australië beginnen…

Trusten!

• 29 Januari 2011 - 10:51

Josine:

Ha Birrie,

Als je dit leest ben je vast weer in het koude NL! Nou je hebt iig twee weken vakantie over om vanuit hier te beschrijven, kan je langzaam afkicken ;-)
    XX Josine

• 30 Januari 2011 - 07:05

Ing&boys:

heb je al gegeten broertje?

• 30 Januari 2011 - 10:24

Daffy:

Ik ga ervanuit dat jullie nu in 't tuigje zitten...
    (stiekem heb ik al begrepen dat jullie je in de trein bevinden óf er misschien al uit lopen ;) )

Pfff wat een wandeltocht zeg! Wel heel gaaf om zo'n uitzicht te kunnen zien...
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's, maar dát moment komt óók steeds dichterbij *joechei*

Nog veeeeele nageniet-momenten met straks de foto's erbij... dazz inderdaad wel spannend, omdat je nog 'ouderwets' foto's schiet.
    Ik ben nét zo benieuwd!
    Eerst even lekker bijkomen van alles en je jetlag :D en daarna weer eens een afspreekmomentje mét foto's :D

Slaap lekker vanaaf in jullie eigen bedje :D
    Liefs
    Daf XxX

• 31 Januari 2011 - 12:52

Suus:

Welkom thuis! Kom binnenkort n keertje langs voor alle liveverhalen en de foto's! Liefs Suus

• 31 Januari 2011 - 20:41

Cecile Ramakers:

Hey,

Hopelijk hebben jullie een goede vlucht gehad. Leuk om weer alle verhalen te lezen. Het lijkt me heel tof om binnenkort eens even te skypen. Dan kan ik alles nog eens in geuren en kleuren horen. ben ook wel heel benieuwd naar de foto's maar die bewaren we voor als ik ook terug ben!

Hopelijk heb je nog een weekje vakantie en anders weer veel succes met werken!

Dikke kus

• 27 Februari 2011 - 18:39

Papa:

Och 't is maaaaar 40 graden verschil. Bontmuts op, skipak en berevelllaarzen aan :p. Wie doet je wat ;)

• 27 Februari 2011 - 18:39

Leonie:

Bir, is jullie reis nu alweer bijna ten einde? Wanneer komen jullie terug?
    Je zal wel een mooi kreeftje zijn inmiddels. :) X

• 27 Februari 2011 - 18:40

Martijn Kamphorst:

ziet er goed uit!! Jaloers...
    Bij dier is het nog niet afgebrand zonder je, dus het staat weer klaar als je terug komt :p