The outback - Reisverslag uit Broken Hill, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu The outback - Reisverslag uit Broken Hill, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

The outback

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

06 Februari 2011 | Australië, Broken Hill

Lieve iedereen,

Thanxxx voor de (sms)berichtjes!
Ook al ben ik weer terug in het ouwe koude vertrouwde kikkerlandje jullie kunnen zo nu en dan nog wat van onze belevenissen uit Aussie lezen.

Maandag 17 januari
Na een superrr chille ochtend, we vonden dat we dat na zo'n slopende dag wel verdiend hadden, wilden we vertrekken. Wederom sputterde het busje tegen. Maarten had 's avonds de accu los gekoppeld, dat deze het nu niet deed betekende dat ie écht stukkig is. Hier hadden we al rekening mee gehouden en daarom staat vandaag een nieuwe accu kopen op het programma! Eerst iemand vinden met een auto om ons busje weer aan de praat te krijgen. Nu stonden we gelukkig niet op een camping in de middle of nowhere en was die auto zo gevonden :)
Op naar Port Augusta. Daar aangekomen vonden we zowaar binnen 10 minuten een bedrijf waar we een accu konden kopen en laten inbouwen. Onder het wachten hebben we gekeken naar de serie JAG, met de nodige reclames. Op zich best grappig ze promoten Australische producten gemaakt in Australië door Australiërs, good for you, good for us...
Met een nieuwe accu vertrokken we richting Magnetic Hill. Echt heel bijzonder! Dit is een magnetische heuvel en wanneer je de auto onderaan de heuvel in zijn vrij zet gaat ie rustig omhoog. Het lijkt inderdaad dat we vanzelf omhoog gaan, Maarten is nog niet overtuigd, het is vast optisch bedrog :lol: We hebben daar een filmpje gemaakt waarbij ik met mijn beentjes uit het raam hang om te laten zien dat we écht omhoog gaan zonder dat op het gaspedaal gedrukt wordt :D
Verder hebben we deze dag veul in het busje gezeten. Voor de overnachting zijn we gestopt in Orary, bestaande uit 5 huizen, inclusief één hotel! Weer van een zonsondergang genoten en geteld hoeveel auto's langs reden, zo'n 5 per uur... Ook nog een paar road trains gezien, helaas niet van die mega lange. Later hoorden we dat die hier niet mogen rijden, daar is de weg niet geschikt voor.

Dinsdag 18 januari
Beetje bijtijds op pad gegaan richting Broken Hill, de outback van New South Wales. Hoe dichterbij Broken Hill we kwamen, hoe groener het werd. Dit vonden we toch lichtelijk vreemd, aangezien we op weg zouden moeten zijn naar rode zandkleurige vlaktes. Na 9 jaar droogte was hier veel regen gevallen waardoor nu alles "mooi" groen is. Eerst naar Silverton gereden, waar de film Mad Max is opgenomen. Naar een uitkijkpunt gereden, we kwamen daar aan en hadden allebei zoiets van oké moet dit mooi zijn??? Volgens mij worden we verwend ;) Later zagen we een kaart van hoe het daar meestal is en inderdaad dan hadden we een geweldig uitzicht over een rode zandvallei gehad met eventueel een zandstorm! Naar de Info gegaan en daar staan kletsen. Hier hoorde we dat Mad Max 4 dit jaar opgenomen zou worden, maar dat de opnames zijn uitgesteld (misschien wel voor 2 jaar!) aangezien het te groen was :D Beetje rondgelopen in het dorp en na de autootjes van Mad Max bekeken te hebben zijn we naar Broken Hill gereden. In Silverton staat een oude Zilvermijn, de weg naar de Zilvermijn was afgesloten en dit maakte een bezoek aan deze mijn onmogelijk.
In Broken Hill hoorden we dat de snelweg naar Wilcannia was afgesloten, navraag gedaan bij de politie en te horen gekregen dat deze inderdaad een week lang is afgezet vanwege wateroverlast... Beetje rondgelopen in de stad en naar het treinmuseum gegaan. Dit is gehuisvest in het oude treinstation en wordt gerund door vrijwilligers. Was een heel leuk museum! Je kon de oude treinen die daar stonden van binnen en buiten bekijken. Verder was nog een gedeelte geweid aan het eerste ziekenhuis van Broken Hill. Nog een tijdje gepraat met twee vrijwilligers, waar van de man altijd als machinist had gewerkt. Hierna zijn we naar de mijnen gereden. Vroeger kon je nog een rondleiding door oude zilvermijnen krijgen, momenteel zijn deze gesloten vanwege instort gevaar. Boven op de top van de heuvel staat de Line of Lode Miners Memorial met alle (+/- 900) namen van mensen die zijn verongelukt in de mijn. In het café een drankje gedronken met een mooi uitzicht over de stad. Wereldwijd komt nog steeds het meeste zilver, lood en zink uit de mijnen in Broken Hill!
Nog wat boodschapjes gedaan en een camping gezocht. Eerst even lekker in het zwembad ronddobberen om vervolgens de Barbie (Australisch voor de BBQ) aan te zwengelen, wat is het leven toch zwaar ;)

Woensdag 19 januari
Na het ontbijt naar het Mineral Art Gallery & Mining Museum gereden. Echt in een woord GEWELDIG!!! Dit is een “museum” gemaakt door een mijnwerker in een gedeelte van zijn eigen woning. Zijn broer had een aantal jaar geleden de maquettes gemaakt en de rest was van zijn hand. Zijn vrouw had als hobby poppen maken en sparen en die waren ook te bewonderen, vonden wij wat minder boeiend... Eerst kregen we een film te zien uit de jaren 80, welke was gemaakt voor de 100ste verjaardag van Broken Hill. Hierdoor kregen we een beter beeld over hoe het er vroeger aan toe ging in de mijn. Daarna kregen we een rondleiding van die man zelf. Fantastisch om te zien hoe enthousiast zo’n man verteld over zijn werk en zijn hobby! Ze hadden ook kristallen/mineralen, gevonden in de mijn uitgestald staan en ik heb een klein paars steentje gekocht.
Aangezien de snelweg richting Wilcannia, de kortste route naar Sydney, afgesloten was moesten we weer terug naar Mildura, ach ja das maar 360 km om… In Wentworth aangekomen had ik nog de positieve gedachten dat we nu misschien wel de toren konden beklimmen om zo de twee verschillende kleuren van de Murray en de Darling River alsnog te kunnen bewonderen. De rivieren waren nog meer uit hun oevers getreden. Zo bizar het is al een aantal dagen superrr zonnig met strak blauwe lucht, maar dat water blijft maar komen!
Ergens langs de snelweg gestopt voor onze overnachting.

Donderdag 20 januari
Gisteren avond even gekeken of onderweg nog wat leuks was om te bezichtigen. Forbes leek wel een leuk stadje, daar gestopt en rondgewandeld. Dit stadje had veel oude gebouwen en na die gespot te hebben zijn we in het park gaan lunchen. Het daarop volgende stadje was Parkes. Op de verjaardag van the King of Rock komen honderden de Elvis imitators naar dit stadje, verder niet boeiend.
Bij de Radio Telescope gestopt. Deze is in 1961 gebouwd en is een van de werelds krachtigste telescoop. Drie korte 3D filmpjes bekeken. De eerste ging over the mission to Mars, de tweede heeft niet zoveel indruk gemaakt en het derde filmpje ging over How Big is Big. Hierin lieten ze de grote van de planeten zien en dat het soms lijkt dat sommige planeten even groot zijn omdat ze op een hele andere afstand van elkaar af liggen.
Maarten heeft nog interessante informatie gelezen terwijl ik mezelf vermaakte met een lachspiegel :lol: Was echt mega lang geleden dat ik daar voor heb gestaan! Op het terras een lekkere milkshake gedronken en Maarten heeft zitten genieten van scones en thee.
In Dubbo een camping gezocht, wasje gedaan en lekker gaan zwemmen. ’s Avonds weer heerlijk genoten van vleesjes van de Barbie met een lekker wijntje uit Mudgee :D

Kuzzzz

@dJoyce, Daf & Ing de eerste foto's staan online :D

• 06 Februari 2011 - 21:40

NEefje:

En er zijn nu ook foto's!!! :-)
    Welkom thuis

• 07 Februari 2011 - 09:03

Ing&boys:

Die voeten van jou konden wel een sopje gebruiken!
    Leuk filmpje, zullen die plaats zeker onthouden, kijken of die heuvel ook onze jeep en onze trailer van een ton kan "trekken

• 07 Februari 2011 - 10:08

Daf:

Hey Sissie en S-bro ;)

Wat een leuk (!) verslag...
    Ik moest een toets afnemen in de groep en dacht, laat ik hier maar eens bijlezen...
    Dat was niet zo'n slim idee... hardop grinniken werkt niet helemaal in een groep 7... Na je verhaaltje over de lachspiegels :D

Dat filmpje is écht heel grappig... als ik het tijdens biologie nog een keer over magnetisme heb, dan ga ik het even laten zien... maarre ben het met Ingrid eens, die voeten hadden wat schoner mogen zijn! (gelukkig zullen ze dat niet zien op 't digi-bord)

Ben benieuwd wanneer je de volgende reeks neerzet?!

Liefs
    van mij XxX

P.S. Wat een gáve, coole, mooie, gewéldige foto's hebben jullie kunnen maken!

• 10 Februari 2011 - 05:34

Agneta:

Wat een mooie foto's! Jullie hebben wel echt een droomreis gemaakt :) Het internet in Indonesie kan alleen het filmpje niet aan, dus dat bekijk ik nog wel eens als ik terug ben.
    Liefs!

• 10 Februari 2011 - 11:11

Leonie:

Haha, die foto van jou op dat bankJE is echt briljant! :D Is wel leuk zeker om de rest van je dagboekje over te typen nu je al thuis bent, kun je het mooi nog een keer herbeleven!
    X