Noorwegen in de zon, het kan!!! - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Birgit - WaarBenJij.nu Noorwegen in de zon, het kan!!! - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Birgit - WaarBenJij.nu

Noorwegen in de zon, het kan!!!

Blijf op de hoogte en volg Birgit

04 Juni 2014 | Noorwegen, Eidfjord

Ola,

Speciaal voor mijn schoonpaps ook van deze vakantie een reisverslag. Hij had geen plan van ons gekregen en kan nu niet met ons "meereizen". Opzich niet raar aangezien we ook geen plan hebben ;) Het enige wat vast staat is de boottocht heen-en-weer!
Ik was eigenlijk niet van plan verslagjes te typen. Heb ooit bedacht dat mijn birrie site voor reizen buiten Europa is, maar aan de andere kant Noorwegen is natuurlijk ook prachtig en dit helpt mezelf wel bij t maken van mijn fotoboek zo'n jaar later ;) Al heb ik de flaptop mee en Albeli erop gezet, dus wie weet ligt mijn fotoboek op de mat als we thuis komen haha keep on dreaming ;)

Donderdag 29 mei
Met wat bekende stress (de zwarte inkt van de printer was op en we moesten de tickets van de boot nog printen. Ritje langs de AH mocht niet baten hadden niet de cartridge van onze printer, uiteindelijk in mooi blauw geprint ;) ) gingen we rond 9u op pad naar onze eerste bestemming Denemarken.
Weer tijdens vertrek vieze miezer en zo'n 8 graden.
Prima reis gehad. Nog wel dwars door Bremen gereden dat was volgens Tommie sneller ivm file. Aangezien t Hemelvaart is was d'r weinig tot geen verkeer in de stad dus t lijkt een goede keuze geweest te zijn.
Hoe verder noordelijk we rijden, hoe mooier t weer wordt! In Denemarken zelfs strak blauwe lucht en bij aankomst op de camping rond 18.00u zo'n 20 graden :)
Mooi plekje gekregen op n camping welke was aanbevolen door Josine & Ivo. Voor t eerst met zijn tweetjes in n iglo. Binnen no time zaten we in t zonnetje aan ons welverdiende koude drankjes :) Dat is dan ook gelijk de opzet van de iglo. Als we ergens voor 1 nachtje staan is dit wel mega handig. Lollig is dat in de iglo ook echt niet meer past dan ons tweepersoons luchtbed :D
Beetje gelezen in de Lonely en om half 11, nog steeds enoooorm licht, richting dromenland gegaan.

Vrijdag 30 mei
Om 5u werd ik wakker en dacht dat t minstens 8u was, nou dat was n meevaller :) Nog even lekker verder geslapen.
Na in t zonnetje te hebben ontbeten, spullen ingepakt en richting Hirtshals, vanwaar we de boot nemen naar Larvik. We waren ruim op tijd. Auto in de rij gezet en n beetje rondgelopen. Twee andere boten zien aanmeren voordat die van ons kwam.
De boot opgereden en naar t dek, daar n lekker plekje in t zonnetje uitgezocht en t chillen kon beginnen. Ondertussen nog even bekeken waar we hierna naar toe gaan. Waarschijnlijk wordt dit Dalen, maar t ligt er n beetje aan hoelang we hiervoor nog moeten rijden, das wat moeilijk in te schatten...
Uiteraard hebben we alle shopjes op de boot ook nog n blik waardig gegund. Ze hebben n grote tax free shop, alsof je op n vliegveld rond hobbelt! Verder veel eetgelegenheden en voor de luxe reizigers lekkere grote stoelen.
Rond half 5 van de boot gereden en Tommie ingesteld naar Dalen dat was nog zo'n 4u rijden dat vonden we prima. Op naar Dalen, n heel klein stukje n vierbaansweg de rest van de route n tweebaansweg, dat is dan tevens de weg in bijna heel Noorwegen. Dat wordt lekker toeren :)
Aangekomen in Dalen n mooi plekje op de camping uitgekozen. Tent op gezet, gekookt en nog n rondje gewandeld om de camping welke op n eilandje ligt.

Zaterdag 31 mei
Lekkere luie ochtend! Na t ontbijt, eerst even t dorpje in om boodschapjes te doen en daarna relaxen in mijn bikini in t zonnetje met n boek, heer-LIJK :)
Na de lunch was t tijd voor wat meer activiteit en zijn we gaan hiken. Mooie wandelroute die eerst naar Rui ging, n oude boerderij, met schitterend uitzicht over t meer. Daarna verder omhoog, en dit ging echt steil! We zijn dwars door de bossen gelopen naar t dorpje Eidsborg. Sommige stukken waren lekker sompig voor mij en drassig voor Maarten ;) We hebben zo'n 800m gestegen en daardoor was de tocht omlaag niet eenvoudig, helaas dezelfde weg up and down... Zo'n 4u later was t biertjes tijd :)
Vanaaf ons eerste Noorse visje van de BBQ, errug jammie!!! Jan we hebben m niet zelluf gevangen. Vistechnisch is dit echt n land naar je hart! Wij laten andere t voor ons doen ;)
Om half 11 begint t n beetje te schemeren en dan komen de elanden grazen. We zijn n rondje gaan rijden en hadden prijs :) Helaas was t vrij moeilijk om ze goed op de foto te zetten, maar we ze wel van heeeeel dichtbij gezien!!!
Rond half 12, nog steeds niet geheel donker kwamen we weer terug op de camping.

Zondag 1 juni
Vandaag wederom strak blauwe lucht, desalniettemin gaan we d'r toch n reisdagje van maken. We gaan wat meer richting Bergen. Een superrr mooie tocht!!! Heel veel sneeuw gezien en d'r uiteraard in gestaan met mijn slippertjes :) Langs verschillende watervallen gereden, de ene nog groter en wilder dan de ander. Verder uiteraard veel groen en bergmeren gezien. Het is zeker geen straf om hier lekker rond te toeren :) We begrijpen dan ook heel goed dat je t hier erg naar je zin hebt op n motor, ondanks dat we dat beide niet doen.
Aangekomen in Ovre Eidfjord een superrr mooi plekje aan t meer uitgezocht. Tent opgezet en heerlijk genoten van t fantastische weer en omgeving :)
Na t eten nog n rondje gelopen door t gehucht, waar we dan ook zo doorheen waren.
Nog wat gelezen en ons blijven verbazen over de hoeveelheid licht 's avonds. Ik ging om kwart voor 1 naar de wc en t was nog steeds niet geheel donker!!!

Maandag 2 juni
Na t ontbijt richting Bergen gereden. Vele tunnels later, de ene zo'n 100m de ander maar liefst 7700m, de ene rechttoe rechtaan, de andere inclusief rotonde :o kwamen we aan in Bergen. Autootje ergens geparkeerd en met n strak blauwe lucht de stad bekijken. Dit is zeldzaam, want volgens horen zeggen valt in deze stad de meeste regen van alle steden in Europa.
We zijn begonnen met n bezoek aan de Rosenkrantz Tower (nog wat uitgebreider beschrijven!!!). Daarna lekker rondgestruind door de stad. Ik dacht dat t hier erg druk zou zijn, maar dat viel reuze mee! Wat kerkjes bekeken en bij n meer gepicknickt. Met de kabelbaan vol met Koreanen naar Mount Floye gegaan, mooi uitzicht over de stad. Naar beneden door de bossen gewandeld, veel hardlopers vonden t nodig om met dit weer de berg op te rennen, debielen...
Ergens op t terras een drankje gedronken. Nog wat rondgelopen en bij de vismarkt ons avondeten gekocht. Maarten echte Noorse zalm en ik n vis mix grill, jammiejammie :)
Door t oudste gedeelte Bryggen van Bergen gestruind. Dit zijn houten gekleurde huisjes van na de brand in 1702. De eerste houten huisjes die hier op deze manier waren gebouwd dateert uit de 12e eeuw. Hier op n terras in t zonnetje nog even genoten van n koud drankje voor we weer terug gingen naar de camping. De terugweg hebben we n andere route genomen met wat minder tunnels en dus meer mooiere uitzichten!

Dinsdag 3 juni
De ochtend lekker relax begonnen. Mijn boekje uitgelezen en na n laat ontbijt gingen we wandelen, althans dat was t plan...
We hebben n ANWB wandelboekje en t begin van de wandeling zou bij n parkeerplaats zijn, die was bij onze camping om de hoek. Wij daarheen gelopen, snapte niets van de omschrijving. Dit was de eerste wandeling met dit boekje, we wilde m eigenlijk al afschrijven ;)
Terug naar de camping daar op n grote kaart gekeken, bleken er twee parkeerplaatsen met dezelfde naam te zijn... Auto ingestapt en naar die andere parkeerplaats gereden, daar staan 4 auto's waarvan 3 uit NL...
Bleek t ANWB boekje toch heel goed te kloppen haha.
De hike begon met n flinke klim, wel iets minder steil dan in Dalen, door de bossen en soms klauteren over stenen. We waren omgeven door fluitende vogels en razende watervallen. Op de top was t lunchtijd om vervolgens de route dalend te vervolgen. Langs superrr mooie watervallen van 182m, de Voringsfossen, gewandeld. We liepen nu over de oude weg, momenteel alleen nog in gebruik voor wandelaren en fietsers. De auto's rijden nu over n tweebaansweg en door veel tunnels. De oude weg is n smalle weg, op veel plaatsen kan maar 1 auto rijden en loopt aan de rand van de berg niet door de berg. We volgen deze weg langs de rivier en na 4u gewandeld te hebben kwamen we weer bij de auto aan.
Naar Eidfjord gereden en dit plaatsje nog even bekeken. Hier was t vandaag errug rustig op andere dagen lagen hier enoooorme cruise schepen.
Op de camping ff zitten chillen en naar de overkant gelopen waar n B&B zit en waar pannenkoeken gegeten kan worden, wat we dan ook gingen doen :)

Toedels!

• 04 Juni 2014 - 22:56

Joke:

Heerlijk verhaal Birgit. We zitten nu beneden, maar Jan gaat zeker morgen met Google Earth aan de slag.
    Klinkt goed behalve het wandelen wat mij betreft! Gisteren een rondje AH, een hele prestatie. Het gaat eindelijk wat beter.
    Voor nu liefs van ons beiden.

• 05 Juni 2014 - 09:42

Knrrie:

Ha Birrie,

Hmmmm vakantie! Jaloers! Wat vonden jullie van Bergen? En jullie drinken wel veel melk zeg...

Liefs,
    Knirrie

• 05 Juni 2014 - 12:32

Lieveke:

Heerlijk om weer mee te lezen. Vooral die herhalingen van die strak blauwe lucht is jaloers makend :-)

• 05 Juni 2014 - 15:11

Dave:

Super, ik lees alvast mee om ideeen op te doen voor onze reis door Noorwegen over een aantal weken!

x,

Dave

• 07 Juni 2014 - 10:10

Ome Tinus:

Ziet er goed uit hoor! Nog geen elandtest hoeven doen?

• 07 Juni 2014 - 14:46

Truus:

Wat leuk om weer wat van jullie te horen en dat jullie het zo treffen met het weer.
    Veel plezier met mooie wandelingen!!!

Liefs Pap@Mam

• 10 Juni 2014 - 22:38

Josine:

Erg leuk om jullie avonturen in Noorwegen te lezen! Ik krijg alweer zin om er nog eens heen te gaan, misschien wel naar Bergen ;-) Leuk dat jullie ook op camping Tolne met de iglo gestaan hebben.
    Ben benieuwd naar de rest van jullie avonturen!

Liefs Josine

• 16 Juni 2014 - 16:16

Daf:

Heeeey vakantiemazzelaars!

Whoa, had ik even gemist dat je je Birrie-site weer opgepoetst hebt...
    Alles stond in de spam!

Wat een geweldige verhalen weer!
    Heerlijk om te lezen... ben benieuwd naar het uitgebreider beschrijven ;-)

Liefs Daf & Co