Breathtaking view at Besseggen hike!!! - Reisverslag uit Randsverk, Noorwegen van Birgit - WaarBenJij.nu Breathtaking view at Besseggen hike!!! - Reisverslag uit Randsverk, Noorwegen van Birgit - WaarBenJij.nu

Breathtaking view at Besseggen hike!!!

Blijf op de hoogte en volg Birgit

15 Juni 2014 | Noorwegen, Randsverk

Ola,

Grappig is dat Maarten en ik, samen of apart, vaak in het Noors worden aangesproken en dat is dan echt omdat ze denken dat we Noors zijn! Zo stonden we laatst bij de pond en onze hi lijkt gewoon enoooorm op de Noorse hi (is ook niet heul moeilijk ;) ) zei die man in t Noors wat we moesten betalen wij how much? Ohw sorry ik dacht dat jullie Noors waren :) Dat heb ik om een of andere vage reden in Spanje nou nooit ;)

De campings waar we tot nu toe hebben gestaan zijn echt prima! Ze hebben allemaal n camping keuken, waar je gebruik van kunt maken en waar je ook relaxt kunt zitten (eten). Uiteraard is de ene luxer dan de ander. We hebben vooral uitgebreid gebruik gemaakt van de waterkoker! Verder zie je heel weinig tenten en des te meer campers. Ook zijn op alle campings veel vaste standplaatsen voor caravans, sommige hebben geen voortent, maar n voorhuisje. Ik zou dan voor n heel huisje gaan... De Noren houden volgens ons van kamperen. Beide weekenden zijn de campings ineens een stuk voller dan doordeweeks!

Zondag 8 juni
Deze ochtend zou mooi zijn en in de loop van de dag zou t minder worden. Wekker gezet en bijtijds opgestaan en n stuk gereden naar t begin van de wandeling naar gletsjertong Austerdalsbreen. De weg hiernaartoe was al n belevenis op zich. Erg smal en de tunnels waren ook maar voor 1 auto gemaakt en zonder verlichting! Best spannend, gelukkig niemand in de tunnel tegengekomen. Onderweg wel, maar das toch makkelijker achteruit rijden! Nog tol moeten betalen, dit houdt in papiertje invullen met je kenteken geld in de brievenbus stoppen en doorrijden. Dit hebben we ook wellis in Aussie moeten doen bij wat nationale parken.
Geparkeerd en hier al n schitterend uitzicht onder andere over de gletsjer Langedalsbreen.
Wij lopen tussen de varens door richting de Austerdalsbreen. Onderweg vele riviertjes moeten overspringen van steen naar steen, vinnik leuk :) Soms was t beekje heel ondiep en kon je d'r gewoon doorheen lopen, maar das toch minder leuk. Bij andere stukken was t zo drassig dat er planken waren neergelegd waar we overheen konden lopen zonder natte voeten te krijgen. Verder genoten van de omgeving! Al met al n leuke wandeling. Uiteraard onderweg nog over stukken sneeuw gewandeld. Redelijk dichtbij de gletsjertong kunnen komen. Best bizar dat dit hier al jaren aanwezig is ook al verschuift ie telkens n beetje. De terugweg werd t al iets minder mooi weer en toen we in de auto zaten begon t te druppelen. Bij de camping aangekomen was t goed hard aan t regenen, dus lekker de tent in met n boek. Na n tijd, geen idee hoelang stopt t met regenen, ondertussen al gekookt en gegeten. Weer naar buiten en n hele tijd met onze Noorse buurman staan kletsen. Hij had hele verhalen oa over zijn betovergrootmoeder die Nederlands was, getrouw met n Italiaan en gaan wonen in Bergen, blablablabla en verder leuke verhalen over Noorwegen, was gezellie!

Ff wat info over n fjord. Dit is een grillige zeearm die soms ver het land binnendringt. Ongeveer 3 miljoen jaar geleden was Noorwegen bedekt met ijs. Het klimaat werd milder waardoor t ijs smolt en de rivierbeddingen steeds dieper werden uitgesleten. Toen t ijs weg was, waren diepe dalen ontstaan die door de zee werden gevuld. De Sognefjord, waar we nu zijn, bereikt n diepte van zo'n 1300m, das 13x zo diep als de Noordzee! Vanwege het smelt- en regenwater overheerst het zoete water in de fjorden in t binnenland en zijn deze in combinatie met t zoute water uit de zee buitengewoon visrijk. Tot zover deze extra info ;)

Maandag 9 juni
Weer n reisdagje, maar nadat we ingepakt waren gingen we eerst naar de Staafkerk van Urnus. Om hier te komen zijn we overgestoken met n pondje, beetje vergelijkbaar met die van Schoonhoven, alleen t aanmeren is hier nog wat ouderwetser. In Urnus n wandelingetje van 20min gemaakt tot t kerkje waar we n rondleiding kregen. Deze staafkerk is de oudste van Noorwegen en gebouwd tussen 1130 en 1150. Echter veel van de binnenkant is van veel later. Ook hebben de Lutheranen een deel van de kerk gesloopt en daardoor een lelijke constructie moeten maken, omdat t kerkje anders zou kunnen instorten. Ze laten dit zo, omdat t met de historie van deze kerk te maken heeft, maar de gids vind t zelf ook zeer lelijk :)
De kerk was verdeeld met banken links, voor de vrouwen te herkennen aan de hartjes op de banken en rechts voor de mannen, te herkennen aan de haken waar de hoeden op gehangen werden. Verder waren drie kooien aanwezig. De voorste kooi was van een heel rijke familie, die daar tijdens de dienst zaten. Rechts achter van de vrouwen van de rijke heren, het was n hele eer om achter de mannen te mogen zitten... En links achter voor de hele armen en daar tussen zaten de boeren, de "gewone" burger. Bijzonder!
Terug gestruind naar t pondje en naar de overkant gevaren waar de auto trouw op ons staat te wachten.
Prima rit, maar niet zo bijzonder als de vorige ritjes.
Camping in Olden uitgekozen met n mooie plek aan t fjord. Nadat de tent was opgezet, met n boek en n drankje in t zonnetje gaan zitten.
Overal waar je hier om je heen kijkt zie je besneeuwde bergtoppen!!! Jostedalsbreen heeft zo'n 24 gletsjertongen, dus heel raar is t niet ;)

Dinsdag 10 juni
De dag begon stralend, daar gingen we goed gebruik van maken! We reden als eerst naar de toerist info in Olden. Het leek ons gaaf om n gletsjer tocht te maken, maar helaas zijn we daarvoor te laat in t seizoen... Boodschapjes gedaan en naar Briksdal gereden voor n wandeling naar de gletsjer Briksdalbreen. Voor de luie Aziaat of de minder valide kon je n heel stuk naar boven worden gereden met n soort van grote golfkar.
Het was weer n schitterende wandeling!!! Wel bijzonder dat alle wandelingen tot nu toe geheel anders zijn. Is maar goed ook, anders wordt t snel saai ;)
Langs n superrr waterval gelopen waar door t opspattende water een hele duidelijke mooie regenboog te zien was.
Vanaf 1760 hadden ze om de zoveel jaren bordjes neergezet tot waar de gletsjer opdat moment zich bevond. Deze is al n heel stuk teruggetrokken...
Teruggelopen en bedacht wat we hierna gingen doen, aangezien dit n vrij eenvoudige wandeling was geweest, 6km in n kleine 2u. We konden nog n hike doen naar n andere gletsjer, de Brenndalsbreen, of n hike met uitzicht over t fjord. Aangezien we vandaag al n gletsjer tocht hadden gedaan deden we die andere. Deze wandeling begint bij onze camping en was best pittig met name door t mooie zomerse weer! Eerst liepen we door n veld met heel veel boterbloemen en de zon op ons bolletje, lekker zweten... Later gelukkig meer t bos in. De stijging was zo'n 900m en ging ook aardig stijl omhoog. Verder was t veel klim en klauterwerk waar ook de handen voor aan de pas kwamen. Een heel stuk langs n riviertje gelopen en na vele waterstops kwamen we bovenaan met n fantastisch uitzicht. Niet alleen over t fjord, maar ook de besneeuwde bergtoppen en gletsjers, deze zagen er vanaf hier weer anders uit. Appeltje gegeten en de nodige foto's gemaakt om vervolgens dezelfde weg weer naar beneden te gaan, wat niet geheel eenvoudig was... Zo'n 3u later en 4km in de benen kwamen we op de camping aan, waar t ijsjes tijd was :)
Wasje gedaan en pannenkoeken gegeten. Na t eten gingen we nog even waterfietsen, maar dat viel met de stroming flink tegen!!! Op deze camping kun je gratizzz gebruik maken van fietsen, bootjes en n waterfiets, wij hebben alleen die laatste uitgeprobeerd.

Woensdag 11 juni
Deze nacht heeft t heel veel geregend, 's morgens klaarde t op. Om de tent wat meer tijd te geven om te drogen hebben we vandaag lekker lang uitgeslapen. Na t ontbijt rustig tent en auto ingepakt en nadat echt alles 5sec in de auto zat begon t weer te regenen... De weergoden zijn ons goed gezind :)
We willen eigenlijk n toeristische route rijden, maar de weg is afgezet en daarom nemen we de normale route. T is toch takke weer dus echt erg is t niet. In Lom nog even de staafkerk bezocht. Deze kerk is gebouwd in 1170 en uitgebouwd in 1634. Jaja t enige culturele zo ongeveer wat we hier doen is staafkerken bezoeken. De eerste vinden we tot nu toe de mooiste, daar hebben de Lutheranen ook niet echt huis gehouden... Wel zit in deze kerk n bijzonder mooi plafond! In de omgeving bij Lom gingen we op zoek naar n camping. Normaal is dit echt geen enkel probleem, nu komen we de ene uitgestorven camping na de andere tegen. Uiteindelijk n "drukke" camping, voor t eerst niet aan t water, gevonden waar we de tent hebben opgezet. Omdat de weergoden ons lief vinden was t droog en konden we daarna lekker van ons drankje genieten in t zonnetje :)
's Avonds nog even zitten chillen in de lekker warme keuken. De camping zelf is t minst mooie van alle campings waar we tot nu toe gestaan hebben, maar het sanitair en de keuken daarentegen zijn zeer mooi & modern. Het blijkt ook dat ze dit gebouw hebben verbouwd en pas met Pasen dit jaar hebben geopend.

Donderdag 12 juni
In de ochtend weer lekker lui gedaan, boekje lezen in de tent en daarna wandelen in de omgeving van de camping. We gingen naar Rindhovda met n top van 1180m en we kwamen van 720m. De heenweg liepen we door n naaldbos met heel veel verschillende soorten kleuren groen/geel mos. Boven weer n mooi weids uitzicht over de omgeving incl. de camping van boven kunnen aanschouwen. De andere kant van de hill afgewandeld, langs n meertje gelopen en weer t bos in. Achteraf gezien hadden we beter dezelfde weg heen-en-weer kunnen wandelen en dat terwijl we daar meestal echt niet van zijn! De route liep n heel eind om de berg heen door t bos, op n gegeven moment werden de naaldbomen n beetje saai... Wel hebben we n uilachtige vogel en n eekhoorn gezien. In plaats van n redback spider hebben we een blue arse spider gespot hihi. Mijn conclusie, deze spin is niet giftig hij doet alleen maar alsof ;) Na 3,5u en 16km verder was t ijsjes tijd bij t café op de camping.
Daarna thee/koffie gedronken in de keuken en gezellig zitten babbelen met n Nederlands stel dat aan t toeren zijn met de motor.

Vrijdag 13 juni
Vannacht heeft t kei hard gehoost en gewaaid, echt niet normaal!!! 's Morgens had ik nul komma nul zin om op te staan zeker omdat t nog steeds kei hard aan t waaien was, een en al bewolking en t niet leek dat t beter weer ging worden, niets is minder waar... Vandaag zouden we over de Besseggen gaan wandelen en na mijn trage start besloten we toch echt te gaan. Achteraf, heel goed, want deze tocht krijgt van ons de stempel mooiste hike in Noorwegen!!! Echt superrrr!!!
We reden naar t begin, ons plan was om daar de boot te nemen naar Memurubu en terug te lopen naar Gjendesheim, maar dat ging niet omdat de boot pas om 16.00u vertrok. Achteraf is dit zelfs veel beter, omdat je nu de hele tijd het fantastisch uitzicht voor je hebt, anders moet je de hele tijd achterom kijken. Het enige "nadeel" is dat we een beetje op de tijd moeten letten. Als we de boot missen, moeten we teruglopen. Gelukkig kan dat ook onderlangs, alleen chill is t niet...
De zon was volop gaan schijnen en de wind bleef zeer aanwezig, hierdoor werd mijn tred heel erg sloom. Maarten daarentegen vond het heerlijk hierdoor koelde hij lekker af en ging zelfs soms stukjes rennen, idioot... Hij snapte mij dan weer niet, normaal met heel veel graden ga ik als n malle omhoog, maar nu leek ik soms wel dronken haha, de wind bepaalde zo ongeveer welke kant ik op ging.
Het uitzicht was fenomenaal!!! Op n gegeven moment liepen we echt over n bergrug met links het Gjende meer en rechts het Bessvatnet. Di meer was nog half bevroren, echt fantastisch, vooral dat ijsmeer!!! Zo'n omgeving is in mijn ogen nooit saai en hier zou ik ook zonder moeite 1000den foto's maken, doe ik niet, ik moet n boot halen ;)
Als je soms vooruit keek dacht je uhm gaan we daarheen, of achterom wow zijn we daar vanaf gegaan??? Goed handen en voeten klauter werk. Joke, je zou d'r niet altijd even blij van worden ;)
Hele stukken door sneeuw gewandeld, normaal maak ik graag mijn eigen spoor, maar in dit geval was t handig om letterlijk in de voetsporen van n ander te lopen. De top vandaag was 1743m, maar vanaf hier was t uitzicht niet spectaculair, maar dat boeide niet dat was daarvoor en daarna wel :)
Al met al een bijzonder goeie afsluiter van al onze hikes in Noorwegen!!!
Na 14,5 km en zo'n 5,5u later kwamen we aan in Memurubu en hadden we nog zo'n 45min om uit te relaxen voor we op de boot stapte. Aardig bootritje, leuk om vanaf t water te zien waar we gelopen hebben. Ik blijf dat wel bizar vinden dat als je terug kijkt dat we zulke bergen hebben getrotseerd!
Op de boot zat n Martijn zijn dubbelganger, echt niet normaal hoe die jongen op mijn broer lijkt!!!
Terug op de camping pizza's in de oven gegooid. Gezellig zitten kletsen met onze Deense buren en n Duits stel.
Onszelf omgekleed in het oranje en samen met de camping eigenaar, n Deen, naar de wedstrijd Nederland -Spanje gekeken. D'r zaten nog wat Noren in t café, maar die vonden t voetbal niet zo boeiend. De eigenaar was ook fanatiek voor NL dus dat was extra leuk. Sowieso n schitterende wedstrijd, maar dat weten jullie allemaal ook!

Liefs,
Maarten & Birgit

@Schoonmams, fijn dat t (alweer) ietsiepietsie beterder gaat met de knie!!!
Ennuh ik denk dat dit echt n land voor jullie is, zekers met t busje, maar das ligging technisch ietwat onhandig ;)

@Martijn, gelukkig niet!!! Vond n kopje geven aan n everzwijn in La France genoeg dierlijk avontuur met n auto ;)

@pap, die mag je bij ons thuis komen bekijken!!! Moet mijn dagboek van Nepal incl. foto's nog af laten drukken. Wacht met smart op n leuke aanbieding van waarbenjij.nu.

@Josine, we zijn naar andere breenen geweest ;)

• 16 Juni 2014 - 16:38

Daf:

Ja, die foto van Martijn 2.0 was echt bizar!
    Heb echt ingezoomd om er drie keer opnieuw naar te kijken!

Niet eens een sneeuwengel gemaakt... valt me toch tegen ;-)
    Maar je had wel een mooie 'bontmuts' op *hahaha*

Wat een mooie verhalen... ik kijk uit naar de rest en uiteindelijk natuurlijk de foto's!

Dikke kus,
    sZus ;-)

• 16 Juni 2014 - 21:33

Josine:

Wauw die Besseggen klinkt als een hike die ik ook nog eens wil gaan doen :-) was die bontmuts foto daar nu ook gemaakt? ;-)
    Hihi grappig zo'n dubbelganger. En leuk dat jullie als Noren worden gezien.
    xxx

• 18 Juni 2014 - 07:36

Ingrid:

zeg schone zus, ben wel diepongelukkig dat ik niet op je email lijst staat... vergeethormonen??
    Ga zo ff foto's checken, druk met de Europa atlas en google map (al die klleine frutplaatsjes) de tocht gevolgd. Gaaf hoor! Grappig van die blauwe billen spin, haha!
    Gisteren, vannacht en vanochtend takkeweer. Hozen, stormen, regen. Jongens met de auto naar school brengen... Straks zwemles en dan vroeg naar bed (de jongens en ik), om 12 vannacht gaat de wekker. NED-AUS Hup Holland!! Ed kwam vanmorgen terug van een dagtrip FIFO naar eoa mijn, nu klanten bezoeken en vanavond een presentatie met eten (in spijkerbroek en net jasje). Dus die is ws laat vanavond. Liefsz uit oz

• 19 Juni 2014 - 15:06

Marloes:

Hm, klinkt toch wel goed daarboven :) Misschien een keertje doen na een echte zon-bestemming haha.
    T sporten lijk je niet echt te missen, gaat goed met die kilometers zo. Maandag weer lekker NL aanmoedigen, whoehoe! Enjoy nog jullie laatste dagen!
    X