Op safari in Chitwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Birgit - WaarBenJij.nu Op safari in Chitwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Birgit - WaarBenJij.nu

Op safari in Chitwan National Park

Blijf op de hoogte en volg Birgit

17 November 2013 | Nepal, Sauraha

Namaste,

Jaja, daar ben ik alweer!!! Ik moet haast maken voor we t door hebben zijn we, helaasch, weer terug in Nederland, waar de tijd van de pepernootjes is aangebroken!

Dinsdag 12 november
Wakker gemaakt door Gautam en binnen 15 min moesten we klaar staan... N bus reed naar Chitwan National Park. Vanwege de stakingen was dat allemaal nogal onzeker. Snel spullen gepakt en naar t busstation gereden. De laatste zitplaatsen bemachtigd, jeej :) Nog n broodje gekocht en zo lekker ontbeten in de bus. Dit was n relaxte touringcar bus. Het was n rit van 5u, beetje naar buiten gekeken, gelezen en geslapen. Onderweg nog bij n restaurant gestopt om te eten, wij hadden niet echt trek dus hebben lekker n theetje gedronken.

Aangekomen in Chitwan stonden heel veel mensen met n folder te zwaaien van hun lodge. Die van ons gevonden in de jeep en naar de Safari Club Lodge. Welkom geheten met n lekker verkoelend welkomsdrankje en onze mooie kamer gekregen met veranda :)
Het programma van de komende dagen werd uitgelegd en na de lunch (op ons bord lag, gebakken aardappels, rijst, pasta en groente...) gingen we Tharu dorpjes bekijken. Ik voelde me nu echt n enooooorme toerist... De huisjes mochten we ook van binnen bekijken, maar dat blijf ik toch altijd wat raar vinden. Iedereen die er woont is familie van elkaar en ze zijn zelfvoorzienend.
Naar de rivier gelopen en hier met n drankje de zon zien ondergaan.
Hierna gingen we naar t culturele gedeelte. Echt wat heb ik hard moeten lachen om alle Chinezen en hun camera's, de ene met n nog grotere lens dan de andere :) Het was n dans en muziek optreden, was wel aardig, maar ons iets te toeristisch... Wat wel knap was dat ze op n gegeven moment met n heel stel aan t dansen waren met stokken en ze die al dansend tegen andere stokken aansloegen.

Woensdag 13 november
Na t ontbijt vertrokken we voor n boottochtje. De boot is n uitgeholde boom door middel van vuur is ie waterdicht gemaakt. Ze zetten kleine houten, niet lekker zittende, stoeltjes in de boot, waar we dan op plaats nemen. Veel zonnende krokodillen, pauwen, vogels, hertjes en van n afstand n Aziatisch neushoorn gezien. Stuk door de jungle gewandeld nog wat hertjes en aapjes gezien. Uitleg gekregen over planten met medische werking. N olifantenbroed plaats bezocht. Hier is de tweede olifanten tweeling geboren, wat heeeel speciaal is! Dit is tevens de plek waar olifanten getraind worden. Ze hebben best wat kleine Dombo's rondlopen, cute!!!

Terug in de lodge even snel omkleden om samen met n olifant n bad te nemen. Dit houdt in op de rug van n olifant klimmen en zij spuit water over je heen. Nadat ik op de rug was gaan staan ging mijn olifantje een beetje draaien zodat ik in t water donderde. Das natuurlijk n leuk spelletje, dus dat hebben we nog n paar keer herhaalt :)

Na n echte douche en lunch was t tijd voor de jeep safari. In t Chitwan National Park zitten zeer veel neushoorns dus de kans was erg groot dat we die zouden zien. Ons geluk was echter van n andere aard. Wij kregen de tijger te zien!!! Onze gids was helemaal hieper de pieper, echt leuk om te zien hoe blij hij was. Hij was zo ongeveer blijer dan wij haha. Blijkbaar is t echt zeer speciaal dat we de tijger in t wild zagen!!! De tijger liep alleen de verkeerde kant op. Onze jeep in zijn achteruit, maar helaas hebben we m niet echt van heeeeeel dichtbij mogen aanschouwen, voordat ie de bush indook... Wel goed kunnen bekijken door de verrekijker :)
Naar plekken gegaan waar neushoorns vaak n bad nemen, alleen niet op dit moment... Verder aapjes, hertjes en militairen gezien. Jaja hier lopen veel militairen rond, maar dan om de jungle in de gaten te houden zodat oa niet gestroopt wordt.
Gestopt bij n broedplaats voor de krokodillen met n spitse snuit die alleen voorkomen in Nepal en India. Deze krokodil eet alleen maar vis en planten en niet zoals de "gewone" krokodil alles, zelfs ons!
Nog wat rondgereden en terug gegaan naar Sauraha, hier zijn heel veel toeristische winkeltjes, waar we even hebben rondgesnuffeld.
Lekker chillen met n drankje op onze veranda in de lodge.

Donderdag 14 november
De dag begon, na n theetje, met de olifanten safari!!! Met twee Fransen in n bakje op de rug van dit immense beest. Maarten en ik zaten voor en hadden zo n superrr goed uitzicht. We liepen eerst door t water, uiteraard had ons olifantje dorst en ging drinken, mooi om te zien hoe ze dat deed.
De jungle in en we hadden gelijk bingo. N jonge neushoorn op nog geen meter afstand!!! Zeer vet :)
Rond hobbelend in t bakje hebben we verschillende hertachtigen gezien, wilde zwijnen, vogels en n krokodil. Soms wel lastig om wiebelend foto's te maken...
T olifantje ging af en toe eten. N keer pakte ze wat gras sloeg ermee op de grond, volgens mij was ze de aarde ervan af aan t slaan en at t op.
Deze tocht op de rug van de olifant was de leukste in Chitwan National Park! Dieren zijn natuurlijk andere dieren gewend en schikken minder van n olifant dan van n jeep. Het was echt heel leuk :)
In de lodge ontbeten en tas gepakt.
Het plan was om na Pokhara te gaan raften, vanwege de stakingen zijn we eerst naar Chitwan gegaan. Vandaag was poging twee om te gaan raften. Dit werd ons echter n beetje afgeraden, want met grote waarschijnlijkheid zouden we na t raften geen vervoer hebben naar Kathmandu. Als we überhaupt op tijd bij t raften zouden zijn... T zekere voor t onzekere gekozen en met de bus naar Kathmandu. Zo'n 8u later waren we weer in de stad waar ons Nepal avontuur begon. Naar t hotel gegaan en als eerste moesten we in t gastenboek schrijven. We kregen n oorkonde dat we de Thorong La Pass hebben gepasseerd. Ze hebben alleen Maarten zijn naam zeer bijzonder geschreven...
De andere backpack kwam weer te voorschijn. Zo zie je maar weer Maarten en ik kunnen gemakkelijk met zijn tweetjes uit 1 backpack van 15 kilo leven!!!
Na onszelf n beetje te hebben opgefrist begaven we ons weer door de wirwar van straatjes opzoek naar n leuk eettentje. Erg lekker gegeten!
Bij n bar met live muziek en n rooftop terras nog gezellie n drankje gedaan.

Knuff uit Nepal :)

@Ing, neen ze staken niet tegen de politiek. Volgens mij gewoon om samen op straat te schreeuwen en met vlaggetjes te zwaaien om zo meer zieltjes te werven voor hun partij...

• 17 November 2013 - 09:39

Daphne:

Dat doe je goed, zomaar nóg een verhaaltje...
    Hihi een olifantje en een waterratje, dat is een errrg goede combinatie!
    Moest er weer hardop om lachen!

Dus nu ook thuis aan het spitten in je kledingkast?
    Als jullie met zo weinig kunnen... ;-)

Wat voor soorten T worden er daar gedronken? Of is het gewoon veel T en geen/weinig keuze?

Goede reis terug!!

XxX
    Kus je zus

• 18 November 2013 - 14:09

Marloes:

Check, ben weer bji! Ben benieuwd naar de foto's en de rl verhalen, maar het klinkt wel echt als een gave (maar vermoeiende ;)) trip. XX

• 20 November 2013 - 09:07

Dave:

Mooi verhaal en gaaf om die neushor zo dichtbij te zien, super!

• 20 November 2013 - 10:39

Joke:

Helemaal "bijgelezen". Wat een heerlijke verhalen weer.
    En wat hebben jullie een fantastische vakantie gehad. Boffen ook met de tijger zeg!
    Is 't fotoboek klaar als wij terugkomen? Je hebt nog vier maanden.

• 21 November 2013 - 13:27

Tanja:

Oooh ik ben jaloers, wat een supergave verhalen. Klinkt echt als een topvakantie!

• 10 December 2013 - 02:46

Papa:

Wat flauw, van die tijger dat ie er vandoor ging toen jullie kwamen. En wat jammer dat jullie geen vliegende olifanten gezien hebben. Maar verder hebben jullie genoten, als ik jou verhalen goed begrijp. Eigenlijk, heel stiekem, ben ik wel jaloers op jullie. Het is wel een heel belevenswaardige reis.

Tdvk