Annapurna Circuit Trek, the easy part ;) - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Birgit - WaarBenJij.nu Annapurna Circuit Trek, the easy part ;) - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Birgit - WaarBenJij.nu

Annapurna Circuit Trek, the easy part ;)

Blijf op de hoogte en volg Birgit

08 November 2013 | Nepal, Muktināth

Namaste,

We zitten weer in de bewoonde wereld en dat betekend weer n verhaal. Ik heb t even gesplitst anders wordt t wel heel veel tekst ;)

Dag 1, zondag 27 oktober:
De wekker ging om 5.00u, das toch geen tijd voor n zondag, GAAP!!! Gelukkig was t vandaag n reisdag en kunnen we ook heerlijk tukken in n hobbel hobbel herrie bus :)

Om 5.45u gingen we opweg met n taxi naar t busstation, daar n chai gedronken. De bus vertrok rond 7u, zonder gids was t waarschijnlijk heeeeel lastig geweest om de bus te vinden... Het Nepalese schrift is voor ons echt abacredaba.
We zitten in n echte localbus en deze stopt nog wel eens. Niet alleen om mensen binnen te laten, maar ook om goederen op t dak te laden of om ff snel eten te kopen. Uiteraard komen ook verkopers van kranten, nootjes, bananen, etc. en bedelaars de bus in, we lachen vriendelijk en bedanken!
@Job, het is niet zo'n geschreeuw als in de Agra Agra Agra Agra bus ;)

De weg zelf was over t algemeen goed op sommige plekken na, waar enorme kuilen in t asfalt zaten welke ontweken werden en soms was er gewoon geen asfalt...
Bij n lokaal restaurantje onze lunch genuttigd. Je kunt kiezen tussen vlees, vis of groente, wij hadden vis, ondertussen liep het personeel rond om extra rijst, soep, groente op je bord te scheppen. Soort all you can eat ;) De locals eten met hun rechter hand, gelukkig krijgen wij n lepel :)
Verders in de bus n beetje naar buiten gekeken en wat power napjes gedaan.
200 km verder en zo'n 8u later aangekomen in Besi Sahar (+/- 800m) waar we even hebben liggen chillen in t hostel. Om 17.00u hadden we weer afgesproken met de gids (Goutam) om nog wat laatste spulletjes te kopen oa handschoenen en muts aangezien we naar n hoogte van 5416m gaan hiken en dat t daar best fris kan zijn ;)
Heel t dorp rondgelopen opzoek naar waterzuiveringsdruppels, maar nergens te vinden, normaal wel... Dan maar in n bergdorpje kopen voor ietsiepietsie meer Ruppees.
Doorgegeven wat we willen eten en t eten zou rond 7u geserveerd worden. Nog n beetje gepuzzeld daarna gegeten. Jan, Maarten heeft zijn eerste pasta op ;)
Nog n beetje relaxen op onze kamer en zo is de dag weer voorbij gevlogen.

Dag 2, maandag 28 oktober:
Om 6.30u ging de wekker, rond 7u aan t ontbijt. Gisteren hadden we al uitgekozen wat we deze ochtend gingen eten. Blijf t toch bij n beetje westers eten in de ochtend houden. Ik ben de dag begonnen met bananenpap. Maarten deed wat spannender, hij had brood/pannenkoek gevuld met aardappel en kaas ofzoiets, erg lekker. We hebben samen met twee Nederlandse mannen ontbeten. Zij doen Annapurna Circuit met de mountainbike!!! Zeer stoer, al ben ik nog zo'n fan van fietsen dit doe ik toch echt liever te voet.
Rond kwart voor 8 begonnen we met de trail in het zonnetje. Het eerste stuk was zeer gemakkelijk lopen. We liepen door kleine gehuchtjes waar veel kindjes rondliepen in schooluniformen en de hele tijd Namaste riepen, als we langs kwamen.
Verder werd langs de route veel gewerkt, ze zijn bezig met het aanleggen van een waterkracht centrale.

Na de lunch begon de klim van de dag, helaas begon het ook te miezeren... Gelukkig niet zo erg dat de poncho te voorschijn moest komen!
Rond half 2 kwamen we aan, na zo'n 17km gelopen te hebben, in Bahundanda (1310m) en kregen we de sleutel van ons kamertje in Superb View Guesthouse. Beetje zitten chillen en gewacht tot onze porter kwam, daarna n lekkere warme douche genomen.

Gebabbeld met andere gasten uit Zuid-Afrika, waarvan eentje van oorsprong uit Amersfoort kwam!
Nog even door t gehucht gelopen.
Wederom lekker gegeten, maar het eten kan echt niet tippen aan het eten in Peru tijdens de Inka Trail!!!
Nog wat gelezen en onder de wol gekropen.

Dag 3, dinsdag 29 oktober:
Om kwart voor 6 ging de wekker. Spullen ingepakt en ontbeten met warm Tibetaansbrood met gesmolten kaas, mmm! Vandaag zou weer niet heel zwaar worden. Het begint met veel dalen, helaasch everything that goes down, must go up ;)

Het uitzicht vandaag was vele malen mooier dan gisteren. We liepen door rijstvelden en door superrr schattige gehuchtjes. Ze zijn hier dol op kleuren! Ze schilderen hun huizen in veel verschillende kleuren, wat er heel leuk & gezellig uitziet.
We hebben snoepjes gekocht en als we dan langs kindjes kwamen krijgen ze n snoepje. Zo creëer ik vriendjes & vriendinnetjes ;)

We lopen vrij relax omhoog en omlaag, pauzeren geregeld om n theetje t drinken in een van de mooie kleurrijke theehuisjes. Op deze manier gaat t ons prima af, maar we zitten dan ook nog niet echt hoog...
Onderweg komen we vele watervallen tegen de ene nog mooier dan de andere!

Tijdens n theepauze kletste we wat met n Nepalees. Hij was ook in Nederland geweest en wel naar de Efteling :) We kregen foto's te zien van zijn familie en t grappige was dat zijn oom die iets later aan kwam lopen blijkbaar familie was van Goutam. Die Nepalees had n bord spaghetti besteld en iedereen mocht mee eten, heel grappig om te zien.

Deze dag hebben we ruim 14km afgelegd en we waren rond half 3 in t Natural View Guesthouse in Chamje (1450m). Waar we uiteraard eerst even gingen chillen om vervolgens op te frissen met n lauwe douche.
Beetje gelezen en zitten kletsen met andere toeristen waaronder n Nederlandse meid die Brigiet heet...

Dag 4, woensdag 30 oktober:
Vandaag ging de wekker iets later namelijk om 7u. Tasjes gepakt, ontbeten en na n rustige start om half 9 op pad gegaan. Vandaag liepen we meer door de bergen. Soms was t zelfs handen en voeten werk om boven te komen.
We volgen de rivier van verschillende hoogtes ;) We steken m ook n aantal keer over via loopbruggen.
We komen de Zuid-Afrikanen nog n paar keer tegen en in t dorpje waar we gaan lunchen die Nepalees van gisteren.

Na de lunch, in Tal, zou t Nederlands plat worden, nou dat klopte voor geen meter!!! Het was enoooooorm vals plat... Ergens bij n hutje gestopt voor thee en iets lekkers, dat voor onze neus werd bereid. Ik weet uiteraard niet precies wat t was, iets gefrituurd gevuld met aardappel, groente en kerrie en errug jammie jammie!!!

7,5u en 24km in de benen later kwamen we aan in Danaque (+/- 2000m) in Motherland Guesthouse. We waren hier nog maar eventjes en t zelfde groepje van t vorige hostel druppelde binnen. Even snel douchen voor de rij te lang zou worden. Eindelijk weer n heerlijk warme douche :)

Gezellig zitten kletsen met Brigiet, Alex (Nieuw Zeelandse), Alexandra (Rus woonachtig in Spanje) en Brad (Amerikaan woonachtig in Korea). Genoten van t avondeten en daarna hebben Maarten, Brad en ik meegedaan aan de feestvreugde in de keuken.
Een festival van 5dgn is gestart en dan moet er uiteraard gedronken, gezongen & gedanst worden. Het was echt geweldig iedereen was heel erg aan t lachen, dansen en blij doen. Goali, onze porter, die liep rond met ons fototoestel en heeft echt heeeeeel veeeeel foto's gemaakt, gewoon omdat ie t leuk vond. Volgens mij zit er best wel wat leuks tussen! We hebben mustankoffie gedronken een alcoholisch drankje en net zo hard meegelachen en gedanst het zingende gedeelte kwam niet verder dan Lalala ;)

Dag 5, donderdag 31 oktober:
Wekker ging om dezelfde tijd als gisteren, 7u. Na t ontbijt rond half 9 vertrokken. Vandaag werd n korte dag met in het begin n zware klim en daarna relax aan.
We liepen nu midden door t bos. Wat dat betreft is het tot nu toe echt n hele leuke trek, elke dag is heeeeeeel anders!!! We zijn gelijk vertrokken met de andere, ondanks dat wij twee keer n andere route hadden genomen zijn we met elkaar opgelopen. Was erg gezellie, lekker met iedereen gekletst onderweg.
In Timang was t theetijd. Je kunt in Nepal verschillende theetjes krijgen de meest voorkomende zijn zwarte thee, melk thee, jasmijn, mint, gember, citroen dit alles met of zonder suiker/honing en zonder zakje!!! Vooral de mint en gember zijn bij ons beide zeer favoriet.
Rond half 1 kwamen we aan in Chame (2710m) bij t hostel Hill Town waar we lunchen, dineren en slapen. Het was n kort dagje, maar we hebben toch ongeveer 15km gelopen.

Na de lunch was t chill time. Maarten ging n siësta houden en ik ben mijn birrie verhaal gaan updaten.
Beetje door t dorpje gewandeld met Brigiet, Alex en Alexandra. Vanuit hier heb je n mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van Annapurna II (7937m).
Theetjes gedronken in t guesthouse, verder gezellie kletsen, lezen en eten :)

Voor ik naar Nepal ging had ik gelezen dat t licht vaak uitvalt, tot vandaag hadden we daar nog geen last van gehad. Nu om de have klap, gelukkig hadden ze noodverlichting!

Dag 6, vrijdag 1 november:
Het was zo goed bevallen gisteren dat we n groepje zijn gevormd. Grappig is dat iedereen alleen is Brad, Alex en Alexandra hebben elkaar in de bus ontmoet en Brigiet heeft ze in t hostel in Chamje ontmoet en wij zijn als laatste komen aanwaaien. Zo hebben we 4 gidsen, 1 porter/gids en 3 porters in onze groep.

Vandaag wordt wederom niet veel uren lopen en ook niet heel moeilijk. Het begin ging even hard omhoog, daarna vrij relax. We liepen gedeeltelijk door de bossen en bergen. We genieten enoooorm van de omgeving!!!

Onderweg staan Nepalezen met kraampjes om aan toeristen armbanden, kettingen, etc. te slijten, ben benieuwd of ze veel verkopen...

Brigiet heeft n camera bij d'r die je om je middel vast maakt. Ik heb daar ook even mee rondgelopen. Errug leuk hebbe dingetje :)

Bij n appelgaard was t theetijd en na n tijdje kwamen we aan in Dhukur Pokhari voor de lunch. Dit leek n beetje op n lelijk ski-oord ;)
Na de lunch was t nog n uur lopen voor we in Pisang (3240m) waren, waar we n iniemienie kamer kregen in New Tibetan Guesthouse. Vandaag was de hike meer dan 17km.

We vonden dat we nog niet genoeg hadden gelopen en besloten om naar Upper Pisang (3310m) te wandelen. Hier stond oa n boeddhistisch klooster. Schoentjes uit en t klooster van binnen bekijken. Wanneer je t klooster verliet kreeg je gratizzz lemonthee van n monnik.

Terug in t hostel nog meer theetjes gedronken, een brrrrr douche gehad en naar de gemeenschappelijke ruimte gegaan. Brad zat daar te kaarten en daar ben ik bij gaan zitten. Later kwamen de gidsen van de dames er ook bij en lieten ons allemaal verschillende kaarttrucs zien.
Ze hadden n potkachel en die stond heerlijk aan :)
Het wordt 's avonds toch echt wat kouder... Onze slaapzakken zijn tot nu toe zeer goed bestand tegen t weer!

Dag 7, zaterdag 2 november:
We werden om 6u wakker vanwege andere gasten die zichzelf aan t klaarmaken waren om te vertrekken. Het was hier nogal gehorig... Relax aangedaan, want wij hadden nog wel even.
Vandaag nam Brigiet de upper route en wij de lower. Voor ons betekende dat iets makkelijker :)
Het eerste stukje was wat steiler. Veel met Alexandra opgetrokken we hadden n beetje t zelfde tempo.
We zijn de loofboomgrens gepasseerd. We lopen door mooie weide vlaktes met besneeuwde bergtoppen van meer dan 7000m om ons heen!!! Ze houden hier veel yaks. Onderweg komen we vaak paarden, ezels en muilezels tegen die van alles op hun rug meesjouwen. Verder passeren we vele geitjes en koeien die hier en daar lekker grazen.
De lunch was in n erg leuk plaatsje Bragha. We eten tijdens de lunch vaak momo's of loempia's, vandaag deed ik raar met n wrap.
Rond half 3 kwamen we aan in Manamg (3540m). Het bleek nog niet gemakkelijk om n hostel te vinden voor ons allen. Bij hostel drie n mooie ruime kamer gekregen met uitzicht op t meer. Brigiet zag een van onze porters buiten staan en had ons zo weer gevonden en n kamer hier kunnen regelen.
Ff chillen en t plan was om naar n dichtbij gelegen meer en gletsjer te wandelen. Buiten aangekomen bleek n feestje aan de gang, te zijn, waar we uiteraard even naar moesten kijken. Sommige personen waren mooi kleurrijk, andere liepen rond in n skelettenpakje en hadden n stok bij zich wat n enorme piemel moest voorstellen. Waarom, geen flauw idee... Was wel grappig om dit alles van n afstandje te bekijken en foto's van te maken :) Dit blijkt n Tibetaans festival te zijn wat eens in de 3 jaar gevierd wordt en onze gidsen en porters hadden t ook nog nooit gezien. Ze konden er niet over ophouden en bleven naar lachen om de "stok".
Nog n stukje richting t meer gelopen, aangezien t wat laat was besloten terug te gaan.
In t hostel theetjes drinken en lekker kletsen met zijn allen. Het is echt n heel leuk groepje!!!

Onze gids is 's avonds nogal luid en zegt tot ergernis van andere nogal vaak hetzelfde. Maarten en ik ouwehoeren gewoon n beetje mee en vinden t niet zo erg. Hij zegt de hele tijd als er n probleem is moet je t laten weten, jou probleem is mijn probleem, jou geld is mijn geld, en mijn geld is mijn geld en dan begint ie kei hard te lachen, slaat nergens op hihi.
Onze porter is n wat oudere man die helaas heel weinig Engels spreekt, maar wel echt lief is. Komt ons appels, thee en koekjes brengen. Vaak moet ik zijn woorden in het Nepalees herhalen tot ik ze goed genoeg uitspreek, wat ik dan zeg is voor mij vaak n groot vraagteken :)

Na t eten nog gezellig zitten kletsen tot iedereen besloot om richting bed te gaan.

Zoooo, hier laat ik t even bij, anders wordt mijn verhaal veel te lang...

Knuff uit Nepal!!!

• 08 November 2013 - 12:46

Joke:

Inderdaad, heel relax allemaal, ahum ....... Jullie zijn echt bikkels; als de rest van het verhaal komt zal denk ik blijken hoe "bikkelig" jullie zijn. We genieten van je verhaal.
    Liefs J & J

• 08 November 2013 - 12:48

Daphne:

Haaaaai,

Wat weer enorm leuk om wat te lezen!!!
    Het klinkt super en natuurlijk ben ik nu heel benieuwd naar de foto's.

Liefs van een werkende zus :-P

• 08 November 2013 - 15:21

Carolien:

Hoi!

Ik zag je berichtje dat je een verhaal online hebt gezet dus ben gelijk gaan kijken!
    Leuke onderbreking als MIJN UMC je neus uit komt ;)
    Geniet ervan samen!

Liefs Carolien

• 08 November 2013 - 15:38

Lieveke:

Leuk om je berichtje te lezen. Ben benieuwd naar het vervolg.

en een (domme) vraag van een niet wereldreiziger: wat is een porter?

groetjes x Lieveke

• 08 November 2013 - 18:05

Tanja:

Wat leuk om je verhalen te lezen! Klinkt heel gaaf, geniet ervan!!

• 10 November 2013 - 10:39

Marloes:

Wow Brigitte wat een trip maken jullie zeg!! Klinkt heel gaaf, ben nu al benieuwd naar je uiteindelijke album :). Leuk wakker worden zo op de zondagochtend :).
    @lieveke: dat is iemand die je spullen draagt.

Have (nog meer) fun!!
    Xx

• 11 November 2013 - 14:04

Ing & De Mannen:

ja, ja, ik moet nou wel reageren.. Ed is terug van polotraining en heeft braaf internet geactiveerd.. Ik ben enorm verbaasd dat er zoveel bewoning/ theehutjes zijn! Ik had gedacht da het veel meer remote zou zijn en dat de porters zelf het eten/ drinken mee moesten meenemen. Maar klaarblijkelijk heb je op iedere 'hoek' (berg) een gehucht. Hartstikke leuk verhaal, je gaat nog eens gewend raken aan dat vroege opstaan, haha! Schitterende foto's ook weer.
    Liefsz uit osz

• 13 November 2013 - 01:46

Papa:

Zo, wat een verhalen. Jullie beleven ontzettend veel.
    Leuk om te lezen dat het zo afwisselend is, ook wat betreft de mensen die jullie ontmoeten.
    Geweldige reis! geniet ervan.

Liefs papa