Goodbye Kathmandu Valley - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Birgit - WaarBenJij.nu Goodbye Kathmandu Valley - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Birgit - WaarBenJij.nu

Goodbye Kathmandu Valley

Blijf op de hoogte en volg Birgit

08 December 2013 | Nepal, Kathmandu

Namaste,

Ons laatste verhaaltje alweer... Wel weer ouderwets laat, maar ja we zaten dan ook gelijk weer in ons oude vertrouwde leventje inclusief gezellige & lekkere Sinterklaas en Zwarte Piet activiteiten :)

Ik heb nieuwe foto's bij de andere verhaaltjes toegevoegd. De foto's die ik op vakantie had toegevoegd kwamen allemaal van mijn foon en nu wat meer van t fototoestel!

Vrijdag 15 november
Eerst lekker ontbeten bij t restaurantje aan de overkant. Aangezien we al ons raft tripje hadden geboekt, maar deze niet door ging door de stakingen kregen we vandaag n gids en auto tot onze beschikking om Kathmandu en omgeving te ontdekken. We konden trouwens wel gaan raften, maar dan moesten we 70 euro betalen voor n taxi... Ja doeiiii!!!

Als eerste stond Bodhnath op ons lijstje. Hier staat een van de grootste antieke stupa's van Azië. Bodhnath is een Boeddhistisch tempel welke is gebouwd op een oude handelsweg naar Tibet, deze wijk wordt ook wel klein Tibet genoemd.
Om de stupa heen staan heel veel prayer wheels. In dit stukje Nepal zien we veruit de meeste monniken al dan niet biddend. Das ook niet raar aangezien rondom de stupa verschillende kloosters te vinden zijn. Deze kloosters zijn nog steeds in "bedrijf". Zo'n 200-300 monniken wonen in de kloosters.
Twee kloosters van binnen bekeken. Ze houden van veel kleuren en schilderingen. Het is zeer de moeite waard om hier rond te kijken.
Rondje om de Bodhanath Stupa gewandeld. Wat uitleg gekregen over de verschillen tussen Hindoes en Boeddhisten. Het grootste verschil is dat Boeddhisten geen god hebben, wel wordt Boeddha vereerd. In het Hindoeïsme zijn heel veel goden één ondergeschikte daarvan in Boeddha. De drie grote goden zijn: Brahma (stichter), Vishnu (beschermer) en Shiva (vernietiger).

Hierna gingen we naar Bhaktapur. Dit is de best bewaarde middeleeuwse stad in de Kathmandu Vallei. Hier bevinden zich drie grote pleinen vol met verschillende tempels. Je kon hier gerust uren ronddwalen.
Drie kleine musea bezocht in de ene stond van alles wat van hout gemaakt was, de tweede was t bronzen museum en in t derde werden steen tentoongesteld. Hout vonden we t mooiste en brons t minste...

Op n rooftop restaurant met uitzicht op een van de pleinen genoten van de lunch.
Daarna verder rondgestruind in de stad. Langs n plek gelopen waar allerlei potten werden gemaakt, gedroogd en gebakken.
Nog bij n ghat gekeken, vandaag werd niemand verbrand, dus er viel niet veel te zien... Wel te horen gekregen dat als je vader of je moeder overlijdt je het hele jaar wit draagt ter nagedachtenis aan je vader of moeder.
Bij t derde plein zijn we maar 1 min geweest. Het was daar immens druk vanwege n toespraak die werd gehouden door een van de politieke leiders. Oninteressant voor ons!

Terug in Kathmandu even zitten chillen op t dakterras in t hotel.
De stad in opzoek naar n restaurantje. Bij n klein lokaal restaurantje heerlijk gegeten. De menukaart is vaak best uitgebreid, maar ze hebben lang niet altijd alles in huis. Zo hebben we al meerdere malen gezien dat nadat wij onze bestelling hebben doorgegeven iemand boodschappen gaat doen, bijv de bananen voor de bananen lassie worden gekocht. Overal zijn ieniemienie winkeltjes dus t etenswaar is zo binnen :)

Zaterdag 16 november
Na t ontbijt gingen we rondlopen in de stad met als doel Swayambhunath Stupa alias Monkey Temple, vanwege de grote populatie aapjes die daar zijn.
Het was een errug leuke wandeling. Zo liepen we eerst nog door t toeristische Thamel, waar je weinig Nepalezen ziet behalve degene die daar werken. Het volgende moment liepen we langs de marktkleedjes met verschillende koopwaar, waar amper toeristen rondliepen. Loop je n blok verder dan kom je bij allerlei kleine winkeltjes waar je elektronische apparaten kunt kopen zoals de tv, zo eentje met n enorme achterkant, koelkast ed. Het daaropvolgende blok kun je vlees kopen. Uiteraard niet zo netje als bij ons in de supermarkt, maar van die mooie grote hompen met of zonder kop...
De straatjes zijn allemaal lekker smal en verdwalen kun je hier zonder enig probleem :)
Tussendoor wemelt t van de ieniemienie tempeltjes, wat al zo in t straatbeeld hoort dat je t nauwelijks nog bekijkt...

Voor we Swayambhunath Stupa konden bekijken moesten we eerst nog n flinke klim maken. Je zou denken dat dit n eitje zou zijn aangezien we op 5416m zijn geweest. Nou dat viel tegen, traplopen met 28 graden vol in de zon blijft hoe dan ook zwaar...
Veel aapjes zien spelen, eten, vlooien en luieren. De kleintjes blijven toch ook echt superrr schattig!!!
Boven aangekomen eerst van t uitzicht over Kathmandu genoten. Beetje rondgelopen over t complex. Hier waren ook vele aapjes aanwezig. Soms wordt eten geofferd, daar trekt meneer Nilsson ;) zich echter niets van aan en peuzelt t lekker op.

Terug gewandeld naar t hotel. We werden vandaag mee uit lunchen genomen als bedankje dat we bij hun de trekking hadden geboekt. Met de baas Bin en Gotham hebben we gezellig onze laatste Dal Bhat gegeten in n leuk restaurantje met n binnentuin.

Hierna zijn we naar Narayanhiti Palace gegaan. Dit is t paleis waar de laatste koning Birendra en koningin Aishwarya hebben gewoond voordat ze daar in 2001 zijn vermoord door hun dronken zoon, kroonprins Dipendra. Hij heeft met zijn vader en moeder nog 8 eerstelijns familieleden naar het hiernamaals gebracht om vervolgens zichzelf van kant te maken. De broer van de koning (hij was opdat moment in Pokhara) is tot 2006 koning geweest totdat hij na allemaal rellen moest aftreden en Nepal n republiek werd. Best bizar verhaal. Je kunt je toch niet voorstellen dat ons hele koningshuis wordt uitgemoord...

Het paleis van buiten was niet heel superrr. Ze kunnen niet tippen aan die waanzinnig mooie tuinen in La France. Wel n paar mooie zalen binnen met n zeer bijzonder banquet hall. Verder hingen veel foto's van koning Birendra met andere staatshoofden in de gangen. Schilderijen van alle voorgaande koningen met jaartallen wanneer ze koning werden aftraden en overleden.
Ze hadden n paar tijger kleedjes liggen, wat andere grote dieren opgezet en n tafeltje van n olifantenpot...
Was interessant om rond te lopen en wat meer te leren over het koningshuis.

's Avonds n leuk restaurantje uitgekozen voor ons laatste diner in Nepal. Eerst begonnen met voor mij n Mojito en voor Maarten zijn favo Nepaleze bier n Gorkha om t toosten op weer n fantastische reis. Hierbij namen we Tortilla chips met kaas uit de oven en n lekkere salsa saus, zo niet Nepalees haha, maar wel jammie jammie :)
Hoofdgerecht was n mals vleesje voor Maarten en n lekker visje voor mij. Gezellig lang & lekker getafeld :)

Maarten en ik zijn erover eens dat Nepal een fantastisch land is met een waanzinnig mooie natuur, superrr vriendelijke mensen en zeer lekker eten, twee dingen in Nepal zijn nodig aan verbetering toe!
1. als bijv. n fles water leeg is hoeft deze echt niet perse uit de bus gegooid te worden... Alles, maar dan ook écht alles wordt gewoon op straat geflikkerd, zonde!!!
2. Dat geroggel van al die Nepalezen, echt TÉ smerig... Het lijkt wel of ze allemaal met n tracheostoma rondlopen en de fluim die vliegt je om de oren. Vrouwen doen net zo hard mee, bah!!!

Zondag 17 november
Het is altijd jammer wanneer deze dag aanbrengt... Time flies when you having fun gaat wederom weer op.

Voor t laatst genoten van warm Tibetaans brood en n pot ginger thee. Best raar was, vooral voor mij ;) was dat we ruim op tijd klaar waren. Gisteren hadden we t meeste al gepakt en na t ontbijt hadden we tijd over!!! Nog n rondje gelopen door Thamel om vervolgens nog even te genieten van de ochtend zon op t dakterras. Gautam kwam nog even dag zeggen.

Met n taxi gingen we naar t vliegveld. Dit is n klein vliegveldje maar de check wordt zeer zorgvuldig uitgevoerd. Wat grappig was, was dat de rij van de mannen echt enoooorm was en de vrouwen konden zo doorlopen!!! Reizen hier minder vrouwen of hoeven ze minder uit hun zakken te halen???
Ik was binnen 1 minuut door de check heen. Maarten volgde na 20 min en neen ik overdrijf niet!!! Na alle wachtrijen bij t vrouwentoilet is dit wel rechtvaardig ;)
De tijd van t wachten begint... Het is n klein vliegveld dus veel valt hier niet te sjoppen of eigenlijk kijken, want we kopen nooit wat. Beetje gelezen voor we aan boord konden. Ik zat naast t raam en had zo n mooi uitzicht over Kathmandu, over de bergen en later over Kuala Lumpur by night. Erg gaaf gezicht al die lichtjes vanuit de lucht!

Op t vliegveld viel vandaag veel meer te bekijken. Nu alle winkels open waren hebben we lekker rondgesnuffeld en bij n café n drankje en iets lekkers gekocht.
Na n paar uur ging de reis verder. Plaatsje opgezocht zaten we achter baby's en hun papa's & mama's. Als dat maar goed gaat dacht ik nog... Nou wat n voorbeeldige baby!!! Echt ze heeft heel de reis geen kik gegeven. N ander kindje heeft zo'n 1,5u zitten jengelen, maar daar ben ik gewoon doorgeslapen, Maarten had daar meer last van...
Verder uiteraard lekker filmpjes gekeken. Ik moet echt zelf n koptelefoon meenemen, deze zijn gewoon te groot voor mijn hoofd... Das toch niet normaal :s Als ik m niet vasthou dan zakt ie over mijn oren...

Na n lange maar goeie vlucht en nog betere landing kwamen we maandag 18 november aan op Schiphol. Ff gewacht op onze tasjes en met t treintje terug naar ons huisje.
Waar we heerlijk kunnen nagenieten van weer n geweldige reis!!!

Liefs,
Maarten & Birgit

• 09 December 2013 - 01:34

Zus:

Ha zusje en sbroer,

Bwahahahahahahahahahaha!
    Ik heb weer flink zitten grinniken om je schrijfsels! Erg leuk weer!
    Ondanks het drukke seizoen waar jullie in terug zijn gekomen... geniet nog maar lekker na van jullie mooie reis!

De verhalen waren weer errrrûg leuk en de foto's helemaal mooi!

Liefs, Daf & Co

• 09 December 2013 - 03:22

Ingrid:

Ja, zo kom ik natuurlijk niet aan stofzuigen toe als ik de verhaaltjes en al die foto's moet bekijken! Wat een plaatjes zeg, heerlijk zitten wegdromen....Een enorm WAUW!! Zeg die vis voor avondeten, die komt neem ik aan uit een lokaal meer en niet de zee?? Die paal met draden, ik zou denken dat ze dat hier ook iets dergelijks hebben, maar dan in de Telstra kast - aangezien ze 3 mnd nodig hadden voor ons internet. Zo'n knoopje zou een hoop verklaren, haha!! Nou ga maar gauw de volgende reis boeken!!

Liefs Ing & de mannen

• 10 December 2013 - 12:16

Marloes:

Leuk! Wordt vast weer mooi boek :)

• 10 December 2013 - 12:48

Mam:

Leuk dat je ons zo mee laat genieten van jullie reis.

De verhalen en prachtige foto's van de natuur en de beklimming naar de top van de berg met al die vlaggetjes. Enig!
    Op safari met een olifant.... Geweldig!!!! Wat een vakantie... om nooit te vergeten.

Liefs Mam