On top off Australia - Reisverslag uit Thredbo Village, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu On top off Australia - Reisverslag uit Thredbo Village, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

On top off Australia

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

13 Januari 2011 | Australië, Thredbo Village

Bonjour,

Uiteraard loop ik weer achter met mijn blog, maar we slapen nu ook op campings en niet in hotels zoals in Azië, waar overal Internet was..

Zaterdag 1 januari

Na de drukte van gisternacht was het vandaag eng stil in Canberra...
Beetje rondlopen in de stad en Maarten heeft nog een mooie Aussie hoed gekocht. Daarna zijn we naar Capital Hill gegaan en t Parlement House bekeken. Dit is gebouwd in 1988 en t is wel een mooi bouwwerk. Wat ik heel apart vond was dat er een brief lag met verontschuldiging voor de Aboriginals gedateerd 2008! Echt zo kort geleden pas...
Naar t War Memorial gereden en een rondleiding van 1 1/2u gekregen. Was heel interessant! Dit is in eerste instantie gemaakt voor de Aussies zodat ze een idee kregen wat er was gebeurd in een oorlog. Zij konden niet even overzee gaan om te kijken zoals wij gemakkelijk even naar La France kunnen om bijvoorbeeld bunkers te bekijken. Alle oorlogen waar Australië bij betrokken was werd daar gepresenteerd. De great war, zoals ze hier de 1e wereld oorlog noemen, was de grootste "tentoonstelling". We hadden hier makkelijk nog uren kunnen rondhangen , aangezien we nog een stukje wilden rijden zijn we vertrokken richting het Kosciuszko National Park, alias de Snowy Mountains. Daar een plekje gevonden op een bush camping. Aan de praat geraakt met onze buurtjes en een eigen gemaakte kerstcake met pudding gekregen, erg jammie :) Een van de mannen had Nederlandse ouders, maar toen hij rond de 5 jaar was zijn ze gestopt met Nederlands praten, dat snap ik echt niet, maar dat terzijde. Erg gezellige avond gehad.

Zondag 2 januari

Al wandelend gingen we de Snowies ontdekken. Bij Thredbo zijn we de eerste klim begonnen, de blauwe route voor bikkels en dat zijn wij ;) Bijna iedereen neemt vanaf Thredbo (1370m) de stoeltjeslift naar de eerste top. Na een erg mooie wandeling kwamen we daar aan en hebben we een lekker koud drankje gedronken voor we verder zouden gaan naar de top off Australia, 2228m. Dit was een hele andere wandeling dan de blauwe. Was ook wat meer begaanbaar voor de dikke Aussies... Boven aangekomen van onze lunch en de omgeving genoten, als het ietsiepietsie minder had gewaaid waren we zeker langer blijven zitten. De terugweg ging als een speer ;) Bij de stoeltjeslift aangekomen namen wij de roze route naar beneden, welke in de winter een skipiste is. Terug in het dorp hebben we onszelf getrakteerd op een pizza :D We hebben rond de 25km gewandeld.
Martijn, je kunt hier ook vet down hillen, oké ik weet 't is wat ver weg, maar toch je kunt hier vet down hillen ;)
Nog een stukje gereden en heel veel king parrots (= mooie rood groene vogel) gezien, helaas wilden ze niet lief poseren voor de foto... Weer een plekje uitgezocht op een bush camping. Hier is een toilet hokje en soms een picknick tafel en that's it! Wel een mooi systeem ze graven een gat in de grond stoppen er wat bacteriën in en zo worden de uitwerpselen op een biologische wijze afgebroken, mits iedereen netje de wcbril dicht doet!

Maandag 3 januari

Na het ontbijt zijn we een ander gedeelte van het National Park gaan bekijken met t busje. Bij diverse uitkijken punten gestopt voor een schitterend uitzicht. Hele delen zijn in 2003 en 2007 afgefikt, maar die witte dorre bomen geven de omgeving iets bijzonders... De Yarrangobily grot bekeken, maar das geen aanrader. Ons busje neergezet op een bush camping met een mooi uitzicht op een meer! Uiteraard lekker gezwommen.' s Nachts sterren gekeken, echt superrr veel!

Kuzzz uit Oz.

• 13 Januari 2011 - 07:29

Joke:

Bikkels om Mt. Kosciusko te beklimmen! Heb je dat gekke zwembad bij Yarrangobily nog gezien? We reizen in gedachten helemaal mee. Heerlijk. Zijn toch heel erg op Australië gericht vanwege alle regen en overstromingen.
    Blijf schrijven.

Liefs JenJ

• 13 Januari 2011 - 07:44

Grote Zus ;):

Hey vakantiegangsters :D

Leuk om weer een keer wat te horen/lezen!!!
    Ik weet idd ook dat t Internet iets anders loopt dan de vorige reis, maar met al dat hemelwater wat er bij jullie zo veel valt!

Het klinkt allemaal erg leuk en gezellig!! Stoer hoor, dat jullie die klim hebben gedaan... Er zijn dus niet alleen dikke Amerikanen :D *haha*

Laat snel maar weer wat lezen!

Dikke liefs!!

• 13 Januari 2011 - 15:33

Papa:

Zo te lezen gaat het uitstekend met jullie en dat is goed om te weten.
    Het zijn geweldige belevenissen en je hoeft je blijkbaar geen moment te vervelen.
    Dat wij zeer benieuwd zijn naar de foto's, zal je niet verbazen. :)

Maarten, kon Birgit de uitdaging van een berg weer eens niet weerstaan? ;)

Groetjes

• 13 Januari 2011 - 20:38

Martijn:

Mooi om te lezen dat je ook kunt down-hillen in down-under (had gezien deze waanzinnig goede woordspeling... ahum... niet anders verwacht ;). Maarem waarom lees ik dan niet dat jullie ook zijn gaan downhillen in plaats van naar boven wandelen (ok ok je daarvoor krijgt toch een paar respectpunten).

Verder hoop ik dat Maarten, naast een Aussie hoed, ook een echte (hard-core for life... Maarten ;)) Aussiebroek gaat kopen :P

Check je later

• 14 Januari 2011 - 23:40

Zussie (van Maarten):

Zo, ik zit weer ff achter de pc. Hele week beetje overstromingen gekeken. Nu wel even genoeg. Van bv die grote modderstroom in Brazilie hoor je nauwelijks wat en dat zijn wel wat meer doden. Ed vroeg zich af of jullie wel goed konden lopen, nou 25 km op een dag is wel "aardig" volgen mij. Wacht ook met smart op de foto's. Wij zijn alleen langs Thredbo gereden en heel in de verte glimp gezien van Mt Kosciuszko. Staat ook nog op het lijstje...
    Liefs uit een druilerig Penrith van mij en de mannen
    Jouke vraagt of we nog naar het aquarium gaan met z'n allen....haha!

• 15 Januari 2011 - 16:06

Cecile:

Klinkt leuk allemaal, ennuh, niet erg dat je achterloopt met je blog. Dan heb je nog iets te doen als je thuis komt. Wat een temperatuursverschillen trouwens, zie ik bij de weersvoorspellingen. Geniet van alle moooie dingen die jullie doen en zien!

• 16 Januari 2011 - 12:53

Yvonne En Bert:

Heerlijke verhalen, vooral over de zon en zwemmen. ik denk dat jullie vakantie nodig hebben als je terug bent, om uit te rusten! Geniet er nog lekker van. ...enne Birgit, ben toch wel erg goed bezig, vind je niet?

houdoe