The Great Ocean Road, and that's what it was!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu The Great Ocean Road, and that's what it was!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Birgit - WaarBenJij.nu

The Great Ocean Road, and that's what it was!!!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

23 Januari 2011 | Australië, Melbourne

G'day mates,

Dit is dan 't enige stukje van onze reis door Australië dat ik van te voren had bedacht. Geen idee wat we allemaal zouden doen, als the Great Ocean Road maar op ons programma zou staan! Dit is een 250 km lange weg langs de zee met als meest gefotografeerde rotsformatie de Twelve Apostels.

Donderdag 6 januari
Vandaag gingen we een dagje rondlopen in big city Melbourne. Vanaf Pakenham duurde t een klein uurtje om daar met de trein te komen. Het station ligt zo ongeveer aan de Federation Square, het meeting point van Melbourne. Hier staan allemaal abstracte gebouwen die horen bij the Australian Centre for the Moving Image, waar we verder niet in zijn geweest... St Paul's Cathedral bekeken, maar was niet heel bijzonder. Beetje door de stad gewandeld. Ergens in een parkje geluncht en richting t Parlement gebouw van Victoria gelopen. Het city museum van buiten bekeken en bij de Old Treasury naar binnen gegaan. In dit gebouw (1862) lagen vroeger heel veel goudblokken opgeslagen afkomstig van de Victorian goldfields. Ook was er van alles te lezen of de geschiedenis van Australië incl. een stamboom van Ned Kelly, met daar bij het verhaal van deze "Robin Hood".
Nog wat rondgestruind in de winkelstraten voor we de tram namen naar St. Kilda beach. Langs 't strand gewandeld, een ijsje gegeten en lekker op 't terras gezeten. Ik wilde eigenlijk een rose bestellen, maar $9 voor 1 glas vond ik toch ietwat te veel :s
Terug in de city is Maarten naar de kapper gegaan en heb ik lekker zitten internixen!
Een leuk restaurantje uitgezocht en heerlijk zitten tafelen. Treintje terug naar Pakenham, helaas een stoptrein... Op de camping gelijk ons bedje opgezocht.

Vrijdag 7 januari
Nadat we in t gastenboek hadden geschreven wilden we vertrekken, maar 't busje werkte niet mee, accu leeg... Met de auto van de campingeigenaar ons busje weer aan de praat gekregen. Naar Portsea gereden en daar op de Ferry naar Queenscliff. Zo'n 45 min lekker kunnen uitwaaien. Op naar de Great Ocean Road!
In Anglessa, een klein badplaatsje even de benen strekken en wat boodschappen gedaan.
Naar Erskine Falls gereden in Lorne en een stukje gewandeld naar de waterval. Richting Apollo Bay gereden en bij diverse lookouts gestopt voor mooie fotootjes. Ik was trouwens helemaal in mijn sas, want de lucht was strak blauw en daardoor de zee mooi turquoice, me like :D
Dit gedeelte van de weg loopt dicht langs de zee en overal zijn zand of rots strandjes. Uiteraard is t hier mega druk en zijn er overal campings waar men hutje mutje staat. Wij zijn dan ook iets meer het binnenland ingereden naar een bush camping, waar we alle plek van de wereld hadden!

Zaterdag 8 januari
Naar Apollo Bay gereden een leuk strandje uitgezocht en de zee in. Was stiekum best fris, het begon ook een beetje bewolkt te worden... Na deze relax ochtend zijn we langs een lookout gereden en konden we van bovenaf Apollo Bay zien liggen. De volgende stop werd Koala's kijken opweg naar Cape Otway. Ze liggen hier lekker te chillen in de bomen langs de weg. Gewoon stoppen als er een auto langs de kant staat en omhoog kijken. We hebben zelfs een actieve Koala gezien! Jaja deze klom zowaar van de ene boom naar de andere :D Ook nog een schattige baby Koala gespot, maar deze had zich een beetje verstopt achter wat blaadjes.
Bij Cape Otway aangekomen het lighthouse (1848) bekeken. Omhoog geklommen, maar het uitzicht was niet heel spectaculair omdat 't helemaal bewolkt was. Een kijkje genomen in het telegram station.
Ze voerde hier ook nog een kleine show op, zo liep er een dronken zeeman rond, die graag een babbeltje maakte met iedereen die dat wilde. Een andere zeeman bracht op zijn akordion zeemanliederen ten gehore.
Terug naar de hoofdweg uiteraard met een oog op de boompjes voor het spotten van Koala's en nog een paar keer gestopt.
Richting de 12 Apostel, dit stuk weg was wat minder, niet alleen omdat het bewolkt was, maar omdat we nu niet direct langs de zee reden. Bij de Apostels aangekomen onze auto geparkeerd, bij alle Chinezen en toen begon het 't regenen %*#@?*$ Paraplu mee en toch maar even kijken. Nog een Echidna, soort egel, en een ratachtig beestje gezien.
Naar Port Campbell gereden en in dit dorpje een café ingedoken. Ze hadden hier scones met cream en jam, dus Maarten helemaal blij! Ik heb ook wat geproefd, maar zo bijzonder vind ik 't niet... Geef mij maar brownies :D
Nadat de ergste regen voorbij was zijn we een camping gaan zoeken. Eentje aan het strand was nog niet vol, wat zeer uitzonderlijk was. Even vragen hoeveel we moeten betalen voor 1 overnachting, maar liefst $50! We hebben vriendelijk bedankt en zijn terugtreden naar een bush camping, waar we voor het respectievelijke bedrag van $15 konden overnachten en waar we niet hutje mutje staan! De camper een mooie plaatsje gegeven en de luifel uitgedraaid, zodat we niet de hele tijd binnen hoefden te zitten... Met de temperatuur was namelijk niets mis. Wat zitten chillen met n boekje in de hand.

Zondag 9 januari
's Morgens lekker zitten treuzelen en het had effect, want het begon lekker op te klaren :D Vandaag moest echt alles bekeken worden, wat inhoud stoppen om de 200 meter ;)
We begonnen bij de Gibson Steps, een stuk strand waar, achteraf bleek, Apostel 11 stond. Dit was een lekker rustig strandje met een mooi uitzicht op de rotsformatie. Na een lekkere strand wandeling, gingen we naar de volgende stop, tevens de drukste, de Twelve Apostels. Jeej mooi weer fotootjes, Ikkuh blij :D Je kon daar nog een stuk rondlopen, iets waar we gisteren geen zin in hadden. Het zijn nu trouwens nog maar 6 Apostels... Het zijn limestone rotsen die aan de rand van de kust staan. Hier moet je gewoon foto's van zien, beschrijven is erg lastig...
Op naar Loch Ard Gorge, deze kust was vroeger erg gevaarlijk en hier zijn menig schepen ten gronden gegaan. De Arch bekeken, vroeger had deze twee bogen, maar door de erosie is eentje in de zee beland. Hier om de hoek was de London Bridge te bewonderen. Deze rotsformatie bestond eerst ook uit twee bogen en zat aan het vasteland vast. In1990 is een boog de zee ingestort. Het laatste stukje van the Great Ocean Road kwam inzicht en eindigde bij de Bay of Islands. Hier waren heel veel kleinere limestone rotsen te zien. Even over 't strand gewandeld en toen was het tijd om de geweldig mooie Great Ocean Road achter ons te laten...
Onze reis ging richting het nationale park The Grampians. In Dunkeld, een plaatsje aan de voet van dit nationale park een camping gevonden. Een leuke wandeling rond een meertje gemaakt en nog wat rond gelopen in het plaatsje, heel veel kakatoo's gezien én gehoord!
Lekker genoten van vleesjes van de BBQ en gebabbeld met een Australisch Zwitsers stel.

Knuffel van ons uit Oz!

• 23 Januari 2011 - 08:54

Zussie (van Bir ;) ):

Hallooooo Ozzies,

Wat een lekker lang verslag! Dat is ook weer eens leuk ;)
    Zaten jullie in 't favoriete 'restaurant' van Maarten? Of heb je dit weer zitten typen op een mini-computermobiel? :D

Grappig... Een paar maanden geleden las ik eenzelfde stukje maar dan van m'n dinnetje die daar rondhing, het was daar toen alleen een stuk kouder ;)
    Jammer dat het uploaden van de foto's niet lukt... Nou moeten we nog steeds laaaang wachten ;)

Hier gaat alles goed! Het is niet meer zo bere-koud! Maar van de meesten mag de lente/zomer wel beginnen.
    Ik ben allang blij dat het om 17.30 uur nog niet donker is :D

Ik zal 't vast niet mogen zeggen, maar...
    Tot snel! ;)

Dikke liefs en genieten natuurlijk!!
    Daf en Co

• 23 Januari 2011 - 08:57

Joke:

Leuk om jullie update weer te lezen. We zitten nu a.h. ontbijt en kijken naar grijze luchten.
    Geniet nog deze laatste dagen. We zijn zooooo benieuwd.
    Liefs J. en J.

• 23 Januari 2011 - 10:23

Angela:

Weer een super verslag ;) Jullie hebben volgens mij wel geluk met goed weer op belangrijke fotodagen! Ben erg benieuwd naar de foto's!! :) Geniet nog even goed van jullie reis! x

• 23 Januari 2011 - 10:29

Ing & Boys:

Mochten jullie nog enoooorme behoefte hebben aan the Great Ocean Road met bewolkte foto's... ik heb er nog wel een paar, misschien kunnen we wel ruilen! Jouke is helemaal in zijn sas en loopt enorm te glimmen dat jullie hier morgenavond weer zijn. Met zn zessen is het veel gezelliger, vindt hij. Beddengoed is tevoorschijn gehaald, Ed heeft extra veel drank ingeslagen en jullie nemen lekker heet weer mee. Woensdag Australia Day wordt het 39 graden..
    Tot morgen!

• 23 Januari 2011 - 15:52

Yvonne En Bert:

Nog heerlijk genieten en niet denken aan wat komt. Gewoon leven bij de dag (uhh 39 graden is wel wat veel). Veel plezier met de rest van de familie. Verwen die kereltjes maar flink, Ingrid en Edwin zien het daarna maar.

heel veel groetjes uit houdoeland.

• 24 Januari 2011 - 09:59

Marloes:

WAAH 39 graden!! Mazzelaars!! Pas je op met verbranden?
    Tot de derde! XX Marloes

• 24 Januari 2011 - 12:24

Josine:

Ha Bir,

Klinkt al n zeer geslaagde trip! :-)
    Thanks voor je kaartje! Dacht al wel dat het ook echt n land voor ons zou zijn ;-)
    Geniet van jullie laatste week!!
    XXX je niggie

• 24 Januari 2011 - 16:55

Mam:

Heerlijk.... geniet van deze hele warme dagen. Ben erg benieuwd naar jullie verhalen en foto's. Het zal wel wennen zijn als jullie weer in Nederland komen met zo'n groot temperatuurverschil. Brrr. Wij zitten in Zuid-Frankrijk en hebben het ook koud. Nog veel plezier deze laatste dagen. Tot gauw
    xxx Liefs

• 25 Januari 2011 - 13:55

Kirs:

Hee Birs ;)

Even een vraagje. Kun je voor mij zo'n drollige Koala meenemen? <3 <3 <3

Verder erg benieuwd naar de foto's bij de verhalen :) En jaloers op de temperaturen, en het kamperen en de vrijheid.

Veel liefs vanuit mijn muffe kantoor, in de sneeuw met zonder uitzicht op de Alpen want het is al dagen rotweer ;)

• 26 Januari 2011 - 13:01

NEfj:

En nu zie ik het allemaal voor me (behalve die regen dan). De blijheid iedere keer als je weer een Apostel spot. De s-l-o-m-e koala's. De Bar-B-Qnoei die overal staat. De lawaaiige beesten (vooral 's ochtends oorverdovend).
    Brownies ga ik toevallig vandaag bakken... je bent welkom om ze op te peuzelen....

Liefs en geniet ze nog heeeeel even.
    Eefje
    PS. Daf: fijn he, om 17:00 weer zonder licht op de fiets!