Grensovergang Vietnam-Lao & Sok Pi Mai Lao - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Birgit - WaarBenJij.nu Grensovergang Vietnam-Lao & Sok Pi Mai Lao - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Birgit - WaarBenJij.nu

Grensovergang Vietnam-Lao & Sok Pi Mai Lao

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

11 Mei 2008 | Laos, Vientiane

Hoihoi,

Maandag 14 april begon ons avontuur om de grens naar Lao over te gaan. Deze grensovergang is nog geen jaar open en staat dus niet beschreven in onze bijbel "de Lonely". We vinden onszelf helemaal stoer en dat hebben we geweten ook :lol:
Met de bus naar Lao Cai waar we erachter kwamen dat de bus naar Dien Bien Phu 1x per dag om 7u 's morgens gaat. Mmm maar liefst 2u te laat... Naar een reisbureautje gelopen om te vragen of er nog een andere bus ging. Ja hoor daarvoor moet je naar Sapa. Grrr daar kwamen we 1 1/2u geleden vandaan... Met de bus weer de bergen in en bij een kruispunt een uurtje zitten nixen. Marloes ging even naar de wc en uiteraard kwam op dit cruciale moment de bus langs gereden. Ik zag 'm te laat... Snel achterop bij een brommertje en achter de bus sjezen en gehaald :D Deze rit was al een belevenis op zich! De weg was zeer hobbelig/slecht (de achtbaan is er niets bij ;)) en de omgeving erg mooi bergachtig met hier en daar een waterval! In Lai Chau aangekomen blijkt de laatste bus naar Dien Bien Phu net 10 min geleden vertrokken te zijn. Morgenochtend om 6u zijn jullie de eerste... Na een flinke SJIT :mad: met wat brommergastjes onderhandeld welke ons naar wat guesthouses brachten. Deze vonden we te duur en toen zijn we zelf even gaan rondgelopen. Super mooi is dat je zelfs op kamerprijzen in guesthouse kan onderhandelen :D
Een beetje rondgelopen in het plaatsje dat eigenlijk een heel leuk bergdorpje was!

Dinsdag 15 april poging twee om in Lao aan te komen. Wij zaten inderdaad netjes in de 6uur bus! Deze heeft iet wat vertraging opgelopen aangezien we onderweg BOEM een klapband hadden. Nadat het bandje was verwisseld konden we weer verder. In Dien Bien Phu reed uiteraard geen bus meer naar Lao. Deze bus gaat ook maar 3x per week en dan op het mooie tijdstip van 5:30u :roll: Mmm wat gaan we dan doen??? Wederom met brommermannetjes onderhandelen en achterop naar de grens gereden. Onderweg ben ik nog wel 3x bijna en 1x echt mijn helm verloren. Jaja dat hoofdje van mij is echt te klein ;) Moesten we die helm nog gaan zoeken in het gras, wat nog 10 min heeft gekost :lol:
Bij de grens aangekomen een stempel Vietnam uit gehaald en in de middle of f*cking nowhere uitgekomen. En nou??? De grensbewakers zeiden niets dus dan zullen we wel de goede kant oplopen... Het was onwijs bergachtig, maar op een gegeven moment kwamen we dan toch bij de grens van Lao. Hier moesten we even wachten want ze waren thee aan het drinken! Een grenswachter kwam even een blik in ons paspoort werpen en tot de heldere conclusie dat we geen visum hadden. DUH dat weten wij ook wel! Hier staat, al wijzend naar het bordje dat boven een raam hangt, dat we een visum on arrival kunnen krijgen. Ja, dat klopt, maar het is Lao New Year en de Visa man is biertjes aan het drinken 35km verder op... Of we even willen wachten dan wordt ie gebeld :lol: Beetje boekje lezen en bedenken hoe we in vredesnaam in het volgende dorp willen komen. Na een tijdje kwam onze Visa man en binnen no time hadden we een lelijke stempel alias visum in ons paspoort en moesten we naar de volgende balie (jaja lekker bureaucratisch...) voor een stempel dat we Lao ingingen. Onze Visa man was zo aardig om een lift te geven naar het volgende dorp. Ik moest een half uurtje wachten tot een vriend van hem klaar was met werken en mij zou meenemen naar dat dorp (we weten nog steeds de naam ervan niet...). Toen ik bij Marloes aan kwam zat zij al lekker BeerLao te drinken met allemaal zeer dronken gasten die het helemaal geweldig vonden om toeristen op bezoek te hebben. Het Lao New Year betekend elkaar nat gooien met water. Is toch wel relaxer dan elkaar met rotjes bekogelen! Onze Visa man (geen idee wat zijn echte naam is...) vond zijn vrienden irritant worden en bracht ons naar het meest smerige guesthouse wat we tot nu toe gehad hebben. Maar ja echt veel keus hadden we niet dus de kamer maar genomen. Daar op het terras weer BeerLao zitten drinken met allemaal locals. Was echt zeer gezellie!

Woensdag 16 april gingen we opzoek naar de bus. Deze zou om 8u vertrekken. Toen wij daar aankwamen stond er inderdaad een bus, maar dat was dan ook echt alles. Zal deze bus wel de goeie zijn??? Na een tijdje kwam de enige andere toerist die we daar hebben gezien aangelopen. Welke achteraf geen toerist bleek te zijn. Jerry, een Canadees, die al 8 jaar in Lao woont en ons onder zijn hoede nam! Vonden we wel prima. Ergens een noodle soepje voor ontbijt gegeten terwijl hij de buskaartjes regelde en zorgde dat we een goeie zitplaats kregen. Das hier namelijk nog maar de vraag. Een stoel kan ook een plastic kinderstoelje in het gangpad of gewoon het gangpad zijn... Deze busreis was weer geweldig. Bruggen hebben ze nog niet genoeg en zo nu en dan moeten we met bus en al door het water :D In het regenseizoen kan de bus soms niet verder rijden! Dat wordt dan uitstappen met een bootje naar de overkant en verder met een andere bus. Onderweg heeft Jerry heel veel over Lao verteld. Volgens mij vond hij het erg leuk om even in zijn eigen taal te kletsen. In Muang Khua aangekomen moesten we 1 1/2u op de bus naar Udomxai wachten. Jerry kende hier nog wel iemand en daar aangekomen mochten we gelijk aan tafel aanschuiven. Ook hier was het Nieuwjaar in volle gang (Pi Mai Lao duurt 4 dagen, maar kan ook rustig 7 dagen duren :D) De mensen hier waren weer superrr aardig en we moesten mee dansen en zingen. Het is dat we een bus moesten halen anders waren we zeker te weten veeeeeel langer gebleven.
In Udomxai nog wat tips gekregen van Jerry en na hem gedag gezegd te hebben opzoek gegaan naar een guesthouse. Heel relax een goedkope tegenover het busstation gevonden! Beetje rond gelopen in Udomxai en meerdere malen een emmer water over mijn kop gekregen :lol: Allemaal mensen die in een pickup truck zitten met de muziek kei hard aan en een Super Soaker in de hand om de mensen waar ze voorbij rijden lekker nat te spuiten en Sok Mi Pi Lao (Gelukkig Nieuwjaar) roepen :D Overal zijn mensen aan het zingen en dansen een grote gezelligheid! Errug leuk om ‘t Pi Mai Lao mee gemaakt te hebben!

@Loes thanxxx voor t uploaden! Haha het is maar goed dat je niet je zusje bent anders had je niet genoeg gehad aan die twee kaartjes ;)

@Karen, balen zeg voor je! Ik wens je heel veel beterschapjes!!!

Kuzzzzzz

PS wederom voor recentere info zie http://indianepal.web-log.nl

• 11 Mei 2008 - 15:15

Maarten:

Zo te lezen heb je het nog steeds super naar je zin. Veel plz verder in India en hoop dat je net zo veel zon als hier in Nld krijgt.
    xxx-jes maarten

• 12 Mei 2008 - 09:32

Ingrid:

Top verhaal weer, leuk hoor dat nieuwe jaar en die creatieve/ flexibele instelling, volgens mij komt dan alles altijd weer op zijn pootjes terecht! Jouke zijn creche dag was goed geweest, af en toe een huilbui, maar ook gespeeld en geslapen. Morgen (di) weer. Van t weekend op autojacht geweest en bij de Ikea, nog wat plankjes en kaarsen (gezellig in de winter) ingeslagen. Weer blijft goed, 's nachts 8-10 en overdag 20 graden. Zaterdag 1e redback gezien (kan dodelijk zijn voor kleine kids) en vermorzeld. Komen hier (in de tuin) veelvuldig voor, geldt ook voor slangen (zomers).... brrrr. Recordvangst van 10 kakkerlakken in 48 uur! Geniet er verder van! G'day

• 12 Mei 2008 - 22:29

Marloes:

Hah, helemaal leuk om die verhalen te lezen terwijl ik alweer thuis zit... in de brandende zon ;) dat dan gelukkig weer wel!! Je bent even ons spannende eierenverhaal vergeten, maar gelukkig zegt een foto hier meer dan de welbekende 1000 woorden, haha! Dikke kus!