From Russia with Love! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Birgit - WaarBenJij.nu From Russia with Love! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Birgit - WaarBenJij.nu

From Russia with Love!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

12 November 2008 | Rusland, Moskou

Doh-bree-dyen!


Jaja het duurt eventjes, maar hier is ie dan EINDE-LIJK mijn laatste reisupdate ;) Het is wel weer een lang verhaal geworden. Ik zeg mug fun met lezen!


Woensdag 6 augustus na een prima nachtrust in ’t treintje rond half 8 aangekomen in St. Petersburg. Opzoek naar een hostel en bij de eerste blijven plakken. Mijn ontbijtje uit de trein in ’t hostel opgegeten en de stad in. Het was heerlijk weer dus ikkuh blij :D Beetje rondgelopen en toen het hard begon te waaien in de rij gaan staan om the State Hermitage Museum in te gaan. Echt een Efteling rij zeg niet normaal! En wie staan ervoor mij jawel twee Nederlanders. Met hun 1 1/2u de tijd gedood. Gratizzz het Hermitage ingekomen wederom lang leven de studentenkaart :D Het museum is gevestigd in het Winter Palace. Wat een enorm mooi gebouw is dit, echt wouwiebouwie! Mocht je NIET geïnteresseerd zijn in de enorme hoeveelheid kunst, kan je hier ook heen om bijvoorbeeld de vloeren en ’t plafond te bewonderen. Ik heb onwijs lang rondgelopen in dit museum en heb oa werk van Rembrandt, Rubens, Jan Steen, Frans Hals, Leonardo Da Vinci, Rafaël bekeken. Toch cool dat er een Nederlandse sectie was :D Echt heel Cultureel verantwoord bezig geweest ;)
Nadat het museum dicht ging ben ik even boodschapjes gaan doen en heb ik voor het eerst mijn avondeten in het hostel gekookt! Niet echt een culinair hoogstandje, maar werd de Japanner een beetje beu ;) Serieus op elke straathoek zit een Japanner en het is er altijd mega druk! Kweet dus nog steeds niet wat de Russische keuken inhoudt...

Donderdag 7 augustus zonder wekker wakker geworden :D Na ’t ontbijt de stad ingelopen via de Nevsky Prospekt. Dit is DE winkelstraat en daar staan een paar bijzonder mooie gebouwen. Bij de Kazan Kathedraal (1811) naar binnen gegaan, een erg mooie kerk. Daarna de Savior on Spilled Blood bekeken. Van de buitenkant echt prachtig! Denk dat ik deze mooier vind dan zijn zusje (St. Basil’s Kathedraal) in Moskou. De kerk van binnen is zeer mooi versierd met muurschilderingen.
Na het Peter ad Paul Fortress gelopen, dit is een eilandje waar een zandsculpturen wedstrijd was geweest. Er waren 22 sculpturen waarvan 5 gemaakt door Nederlanders!!! Echt bijzonder knap hoe ze dat hebben gemaakt!
Hierna beetje zitten chillen in het zonnetje aan de Neva Rivier. Terug gelopen naar het centrum ergens gaan eten (jawel hoor stiekum toch weer de Japanner...) en nog even zitten Internixen :D

Vrijdag 8 augustus was de stroom uitgevallen in het hostel en dit zou pas weer aangaan op 17:00u dus maar snel op pad gegaan. Samen met Karen (Canadese) naar Pushkin gegaan (25km vanaf St. Petersburg). Hier staat het Catherine Palace (1756). In WOII veranderd het paleis in een legerbasis. Na de oorlog is de bekende Amber kamer verwoest. Sinds 2003 is deze weer helemaal in oude staat hersteld. Moet zeggen dat ik het eigenlijk niet eens echt mooi vind... Langs alle kamers gelopen in het paleis de ene nog mooier dan de andere.
Nog door de gigantische tuin gelopen en wat bruidjes gezien. Volgens mij is St. Petersburg en omgeving echt de plaats om te trouwen en foto’s te maken. Je ziet er niet eentje, neen minstens 10 op een rij :lol:
Terug in St. Petersburg is Karen naar het hostel gegaan en heb ik een Engelse boottocht gemakkt. Deze was helemaal geslaagd. We kregen echt superrr goeie uitleg over alles waar we langs kwamen!
Bij een pannenkoekrestaurantje (dit schijnt Russisch te zijn!) gegeten en nog even zitten skypen voor ik onder de wol kroop.

Zaterdag 9 augustus stond Petrodvorets (Peterhof 30km van St. Petersburg) op de planning. Samen met Karen en Alexander daarheen gegaan. Beetje rondgelopen in de tuinen echt ernoooorm groot! Het Summer Palace in gegaan en alle kamers bekeken. Persoonlijk vond ik het paleis in Pushkin mooier van binnen. In het paleis had ik nog een boekje van Peterhof gekocht. Hier stond een plattegrond in en zo heb ik alle tuinen en de daarbij behorende fonteinen bekeken die ik nog had overgeslagen. Toen de fonteinen uitgingen was het tijd om te vertrekken. Met de speedboot gingen we terug naar St. Petersburg. Ging een stukkie sneller dan de heenweg, maar ook een stukkie duurder ;)

Zondag 10 augustus beetje bijtijds opgestaan want ik ging de bicycle tour doen. Het zonnetje scheen dus dat beloofde veel goeds. We waren met zijn 11-jes en het was erg leuk tot het KEI hard begon te gieten. Tijdje gescholen en besloten om terug te gaan, het zag er niet naar uit dat het beter werd :(
Terug naar het hostel gegaan en daar een beetje zitten kletsen met een Belgisch stel. Na een tijd toch maar weer naar buiten gegaan. Het is tenslotte mijn laatste dag en ik had nog wat dingen op het programma staan die ik nog moest zien. Naar het Peter en Paul Fortress gelopen en de Peter en Paul Kathedraal bekeken. Hier liggen de meeste Russische heersers begraven van Peter de Groot tot Nicololas II. Verder is de kerk niet heel interessant.
Over de muur van het Peter en Paul Fortress gewandeld met een leuk uitzicht over het eilandje en de Neva Rivier. Door het Cosmonaut museum gelopen en terug naar de stad voor mijn bezoek aan de St. Isaac’s Cathedral (1859). Omhoog geklommen voor een mooi uitzicht over St. Petersburg. Echt superrr chill ’s avonds doen heel weinig toeristen dit dus niemand loopt je in de weg :D Hetzelfde geldt voor het bezichtigen van de kerk!
Mijn laatste avondmaal in Russia genuttigd bij de Italiaan :lol: Nog even zitten Internixen. Terug in mijn hostel zitten kletsen met Karen en ondertussen mijn backpack voor de laatste keer goed ingepakt :cry:

Maandag 11 augustus ging mijn wekkertje op het mooie tijdstipje van 5:30u GAAP!!! Zes lagen kleding over elkaar aangetrokken. Ik was bang dat mijn tas te zwaar zou zijn...
Met de metro naar ’t busstation, daar de goeie bus vinden was nog zo makkelijk niet. Wel grappig toen ik uiteindelijk in de goeie bus zat wilde een passagier mijn vliegticket zien. De bus ging naar het Domastic Airport en die man dacht uiteraard dat ik naar het International Airport moest, maar nadat hij mijn vliegticket had gezien vond ie dat ik toch goed zat ;) Mijn tas ingecheckt bleek ie maar 18kilo te zijn. Daar liep ik als een klein Michelinmannetje het mega warm te hebben :lol:
Vlucht naar Kralingrad ging prima daar even moeten wachten op mijn aansluiting en de laatste Roebels opgemaakt.

In Paris aangekomen treinkaartje gekocht naar Toulouse en kennis gemaakt met de metro en de Fransoosjes die mij van het kastje naar de muur sturen. Echt ben 4x heen-en-weer gereden voor ik bij het goeie treinstation was :? Aan de andere kant ook niet heel erg, moest toch mijn tijd dooie ;)
Rond 22:30u zat ik in de trein en deelde mijn coupé met jawel 3 Russen :lol: Ze vonden het helemaal geweldig dat ik hun land had bezocht. Moeder Rus vond het zeer dapper dat ik dat in mijn eentje had gedaan, want volgens haar was Rusland helemaal niet zo veilig. We kwamen ook tot de algehele conclusie dat de treinen in Rusland veel comfortabeler waren (sliepen nu met zijn 6jes in een coupé ipv 4!) dan die in La France.
Lekker geslapen tot de conducteur ons wakker kwam maken om 4:30u. Mijn ouders waren helemaal blij met mij dat ze me op dit mooie tijdstip weer in de armen konden sluiten ;) Voor we in Lacaberede waren moesten we eerst nog eventjes 1 1/2u rijden.

Bij mijn ouders heb ik heerlijk kunnen uitrusten. Echt helemaal niets doen :D Lekker kletsen, wat filmpjes laten zien, naar het strand, met een boek de zon in, etc.
Om het vakantie vieren af te leren zijn we 5 daagjes met de caravan naar de Pyreneeën geweest. Waar we de omgeving al wandelend en fietsend hebben bekeken. HEER-LIJK :D

In die twee weken La France heb ik zeer goed kunnen bijkomen van alle indrukken die ik de afgelopen maanden heb opgedaan!


Kuzzzzz Birgit.


  • 12 November 2008 - 13:02

    Mam:

    prachtige foto's... wat heb je veel gezien en veel gedaan in deze periode, het is een heel mooi reisverslag geworden vind ik, liefs

  • 12 November 2008 - 14:48

    Judith:

    De laatste alweer... Wat moet ik nu doen als ik aan het werk ben? hihi. Maar vond het heel leuk om alles te lezen en ik ben blij dat je je verslag af hebt gemaakt ook al was je alweer een tijdje thuis. Dankjewel dus voor het bijhouden!
    Tot vrijdag!

  • 13 November 2008 - 07:33

    Ingrid:

    Heel erg jammer dat t voorbij is (ok, je bent al een tijdje thuis). Ik ga je verhalen enorm missen! Ik neem aan dat je dit niet gaat bijhouden voor je 1e echte job (haha).
    Morgen naar Kangaroo Valley met de hele familie. De complete club is aanwezig (40 man incl kids), ik denk dat ik Tristan veel kan "afstaan"! Verder is er een Christmas Party, ben benieuwd of Santa ook langskomt. We moeten in ieder geval een kado voor de kids meenemen.

  • 13 November 2008 - 19:02

    Josine:

    Ha Bir,

    Nu wil ik je verhalen nog een keertje in het echt horen ;-)
    En nog meer foto's bekijken!!
    St. Petersburg lijkt me trouwens echt super mooi.

    Liefs Josine

  • 17 November 2008 - 14:09

    Zus:

    Heej Zusje,

    Jammerdebammer dat dit je laatste reisverslagje is/was... :(

    Ik heb érg genoten en gelachen om je teksten!! :lol:
    Je hebt écht veel meegemaakt!
    Ben nog steeds een beetje dezelfde kleur als je pagina... ;)

    Ben blij voor je dat St. Petersburg toch wel wat zonniger voor je was dan Moskou...
    Je foto's laten dat ook wel zien!!
    Die laatste foto, van de koepel, vind ik heel mooi en bijzonder!
    Ik moet elke keer 2x kijken, want als ik er snel naar kijk, lijkt het net een foto van een oog...

    (was ff vergeten te zeggen in m'n vorige beriggie dat ik DIE foto's óók heel mooi vind!! :D )

    Liefs,
    Daphne

  • 17 November 2008 - 22:30

    Papa:

    De mooie foto's tonen inderdaad een prachtige stad met een schitterende omgeving. Prachtige paleizen met dito tuinen en niet te vergeten; de musea.
    Ik kan mij voorstellen dat je daar wel meer tijd kunt doorbrengen dan je nu had.
    Heel kunstig ook die zandsculpturen, echt knap.
    Ja, Nederlanders hebben wat met water en zand, alleen deze zijn wel wat verder gekomen dan het bouwen van zandkastelen op het strand. Ze hebben doorgeleerd "zak mar zegge".

    Groetjes

    papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Birgit

Na mijn superrrrr rondreis in 2008, waar ik heb genoten in Zuid-Oost Azië (Cambodja, Vietnam & Laos), om vervolgens India te bewonderen, daarna stond het indrukwekkende China op het programma, waarna ik langzaam terug keerde naar Europa via de waanzinnige Trans Mongolia Express! Was het in 2010 tijd voor een nieuwe bestemming. We hebben 6 heerlijke weken rondgetoerd in een campervan door het mooie Australië. In 2012 zijn we een ander continent gaan ontdekken, Peru in Zuid-Amerika. We hebben de oa de prachtige Inka Trail bewandeld en gevlogen over de Nazca lijnen. Azië blijft trekken en in 2013 gingen we daarom naar Nepal. Hier hebben we gebikkeld tijdens de 14-daagse Annapurna Circuit hike. Heel bijzonder dat de natuur zo veel verschilt in een aantal km. Europa is ook prachtig en in 2014 zijn we met tent en auto rond gaan trekken door Noorwegen. Aangezien familie in Australië woont zijn we in 2015 hiernaar toe terug gegaan. Met Thijmen, een 4w-drive jeep én tent weer een bijzondere ervaring rijker.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 94877

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 24 Oktober 2018

West coach of Australia

23 December 2015 - 19 Januari 2016

Kerst en Oud & Nieuw in de Australische zon

29 Mei 2014 - 21 Juni 2014

Kamperen in Noorwegen!

24 Oktober 2013 - 11 November 2013

Nepal, richting de top van de wereld...

27 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Mysterieus Peru

21 December 2010 - 31 Januari 2011

Australie 2010 - 2011

26 Februari 2008 - 31 Augustus 2008

Azië reis 2008!

Landen bezocht: