Wist je datjes Rossija! - Reisverslag uit Moskva, Rusland van Birgit - WaarBenJij.nu Wist je datjes Rossija! - Reisverslag uit Moskva, Rusland van Birgit - WaarBenJij.nu

Wist je datjes Rossija!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

03 November 2008 | Rusland, Moskva

• Russen dol zijn op ijsjes.
• Dit volgens een Rus komt doordat dit een van de weinige lekkere dingen was die je kon krijgen tijdens het communistische regime.
• Ze helemaal niet duur zijn.
• Ik elke dag minstens eentje heb genuttigd :D

• De meeste Russen totaal geen Engels spreken.
• Ze verder wel ontzettend vriendelijk en behulpzaam zijn.
• De stugge Rus toch niet zo stug lijkt te zijn.
• Ik heel blij ben dat ik wat Cyrillisch geoefend heb.
• Nu kan ik in ieder geval de straatnaambordjes lezen.
• Dit toch wel heel handig is aangezien mijn Russisch nog te wensen overlaat ;)
• Vooral de Russische uitspraak echt niet te doen is.

• Rusland last heeft van wat je zou kunnen noemen het Beauty and the Beast Syndrome.
• Veel (jonge) vrouwen namelijk heel mooi zijn, maar de Russische mannen zacht gezegd onaantrekkelijk.
• Veel vrouwen zich heel erg sexy kleden.
• Hoe hoger de hak is, hoe korter de rok (broek) wordt.
• Mijn Nederlandse treincoupé maatjes daar helemaal geen problemen mee hadden.
• Ik ze vooral sletterig vond.
• Vrouwen met naadhakken (en dat zijn er nogal wat) de Hermitage niet in mogen omdat ze anders de houten vloeren beschadigen :lol:
• Ze wel speciale museum schoenentjes kunnen lenen.
• De hermitage echt heel erg groot is.

• De metro in Rusland heel diep onder de grond ligt.
• Je gemiddeld dus minimaal twee minuten op de roltrap staat voordat je beneden bent.
• Ik dit ook echt heb getimed :lol:
• Mensen op de roltrap dus rustig even een boek/tijdschrift lezen of uitgebreid met elkaar staan te kleffen.
• In Rusland sowieso vrij veel gekleft wordt in het openbaar.
• Ik hier zo zonder Maarten best een beetje jaloers op was. :cry:

• Ze Lenin na zijn dood geconserveerd hebben.
• Ze nu niet zo goed weten wat ze met hem moeten.
• Ze hem daarom nog maar even bewaren.
• Ze in 2012 daar weer over gaan beslissen.
• Je hem tot dan nog steeds kunt bezoeken in zijn Mausoleum.
• Je hiervoor wel lange mouwen en een lange broek voor moet aantrekken.
• Je vrij lang in de rij moet staan.
• Ik dat toch maar niet gedaan heb, aangezien het pijpen stelen regende.

• Er in Moskou heel veel dure auto's rondrijden.
• De straten wel overal heel schoon zijn.
• Veel oude Russische vrouwtjes bloemen, fruit of bessen verkopen op straat.
• Dit als aanvulling op hun karige pensioen en om de tijd te doden.

• Russen inderdaad heel veel vodka drinken.
• Russen daarnaast ook heel veel bier drinken.
• Er dan ook heel veel soorten Russisch bier zijn.
• Je dit 24u per dag overal kunt kopen.
• De Russen dit ook 24u per dag drinken!
• Je hier eigenlijk aan mee moet doen om niet op te vallen ;)

• In Rusland de treintijden aangegeven worden in Moskoutijd.
• Dit best onhandig is als je niet in Moskou bent.
• De trein vertrekt zonder fluitsignaal.
• Iedere wagon een eigen Provodnista heeft.
• Dit over het algemeen een vrouw is die alles regelt in de wagon.
• Het regelmatig stofzuigen van de wagon een van haar taken is.
• Ze hiervoor een speciale jurk/schort aantrekt.
• De Provitnitsa in mijn wagon ook een keer jongen was.
• Hij ook jurk aantrok om in te stofzuigen.
• Er opvallend weinig Russen een boek lezen in de trein.
• Ze wel allemaal slipper aantrekken.
• Ze hierbij hun sokken aanhouden.
• Dit niet zo vreemd is omdat het dragen van sokken in sandalen hier ook heel gebruikelijk is.

• Zeer veel Russen buiten de stad een klein houten huisje + moestuin hebben.
• Ze hier in de zomer in het weekend naar toe gaan.
• Ik wel snap waarom ze in het weekend de stad willen ontvluchten.
• Vooral deze moestuin in de Sovjettijd voor veel mensen van levensbelang was.

• Ik er een eind aan ga breien.
• Mijn volgende update weer een “normale” gaat worden.

• Ik jullie gedag zeg!







  • 03 November 2008 - 11:10

    Daphne:

    Heej Sis...

    Wat een ENORM leuk bericht zo op deze manier!
    Het leest leuk en zijn ook nog érg interessante weetjes!!!

    Ben benieuwd naar de volgende...

    Liefs,
    je zus!

  • 03 November 2008 - 14:47

    Judith:

    hihi!

  • 03 November 2008 - 20:51

    Martijn:

    Hahah,
    wist je dat: dit een geniale manier is om je reis verslag te doen!! Je leest zo lekker snel door de ervaringen heen.
    Heb je ook vodka ijs?
    Liefs
    Martijn

  • 04 November 2008 - 18:15

    Lieveke:

    volgende keer wil ik iets over rusland bij triviant. Ik weet nu alles ;-)

  • 05 November 2008 - 17:40

    Knirrie:

    Hahahahahahahahahahahaha. Ik mis de foto's een beetje ;)

  • 09 November 2008 - 10:42

    Ingrid:

    had je vaker moeten doen, kort, krachtig en kost jouw ook niet zo veel tijd!
    Geweldig om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Birgit

Na mijn superrrrr rondreis in 2008, waar ik heb genoten in Zuid-Oost Azië (Cambodja, Vietnam & Laos), om vervolgens India te bewonderen, daarna stond het indrukwekkende China op het programma, waarna ik langzaam terug keerde naar Europa via de waanzinnige Trans Mongolia Express! Was het in 2010 tijd voor een nieuwe bestemming. We hebben 6 heerlijke weken rondgetoerd in een campervan door het mooie Australië. In 2012 zijn we een ander continent gaan ontdekken, Peru in Zuid-Amerika. We hebben de oa de prachtige Inka Trail bewandeld en gevlogen over de Nazca lijnen. Azië blijft trekken en in 2013 gingen we daarom naar Nepal. Hier hebben we gebikkeld tijdens de 14-daagse Annapurna Circuit hike. Heel bijzonder dat de natuur zo veel verschilt in een aantal km. Europa is ook prachtig en in 2014 zijn we met tent en auto rond gaan trekken door Noorwegen. Aangezien familie in Australië woont zijn we in 2015 hiernaar toe terug gegaan. Met Thijmen, een 4w-drive jeep én tent weer een bijzondere ervaring rijker.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 763
Totaal aantal bezoekers 94884

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 24 Oktober 2018

West coach of Australia

23 December 2015 - 19 Januari 2016

Kerst en Oud & Nieuw in de Australische zon

29 Mei 2014 - 21 Juni 2014

Kamperen in Noorwegen!

24 Oktober 2013 - 11 November 2013

Nepal, richting de top van de wereld...

27 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Mysterieus Peru

21 December 2010 - 31 Januari 2011

Australie 2010 - 2011

26 Februari 2008 - 31 Augustus 2008

Azië reis 2008!

Landen bezocht: