Een echte homestay! - Reisverslag uit Khajuraho, India van Birgit - WaarBenJij.nu Een echte homestay! - Reisverslag uit Khajuraho, India van Birgit - WaarBenJij.nu

Een echte homestay!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

03 Juli 2008 | India, Khajuraho

Namaste,

In plaats van dat ik een beetje inloop, loop ik telkens verder achter met mijn site... Ik ben hier natuurlijk ook niet om alleen maar achter de compu te zitten ;)
Ben alweer aangekomen bij het laatste gedeelte van mijn reis... Waarvan het eerste gedeelte van de Trans-Mongolië-Express al acher de rug is. Nog eventjes de Mongoolse cultuur opsnuiven voor ik 't weet sta ik alweer op de Nederlandse bodem :cry: Maar goed daar ben ik nog lang niet ben nog maar in mei ;)

Woensdag 21 mei moesten we veeeeeeeeel te vroeg opstaan. Echt die bus en trein tijden hier in India zijn ACHTER-LIJK! Verder weinig aan te doen dus om 04:20u stonden we buiten waar de tuktuk al netjes op ons stond te wachten. Bij 't busstation aangekomen bleek onze bus echt de slechtste ever te zijn... Hier mochten we dan gezellig 12u in doorbrengen! Eerst nog geprobeerd te slapen. Zonder hoofdsteun is dit echter zeer lastig, zelfs voor mij ;)
Het was trouwens wel geinig om zo vroeg de omgeving te bekijken. Heel veel Indiërs slapen buiten op veldbedjes. Verder maken ze allemaal gebruik van het openbare toilet. Zo zagen we vele menschen gehurkt zitten in 't veld. Zeer apart!
Tijdens de busrit nog aan de praat geraakt met de buschauffeur, welke ons een kaartje gaf van een zeer goed hostel in Khajuraho. Zo'n 45km voor Khajuraho stapte de eigenaar van dat hostel in de bus terecht. Uiteraard is hier telefonisch contact aan vooraf gegaan ;) We zijn met hem meegelopen en het bleek inderdaad een erg mooie én goedkope kamer te zijn!

Donderdag 22 mei zijn we al fietsend de tempels in het Oosten en het Zuiden gaan bekijken. Khajuraho staat bekend om zijn tempels met Kamasutra afbeeldingen mét en zonder dieren :shock: Het verhaal gaat dat ze deze afbeeldingen op de tempels zetten om de geboorte van kinderen te stimuleren...
De ene tempel was uiteraard mooier dan de andere. Bij de Chaturbhuja tempel was een errug leuke tempelwachter die ons, met een spiegeltje als aanwijsstokje, graag het een en ander uitlegde.
Bij een andere tempel hebben we nog een vette leguaan gespot :D
Terug gefietst en onze fietsjes weer ingeleverd. We wilden eigenlijk treinkaartjes voor morgen regelen, maar de balie was al dicht... Beetje rondgelopen over een locale markt. Hier werden we aangesproken door een Indiër. Ik dacht das weer zo'n man die geld van ons wil dus was al pratend door blijven lopen. Bleek dat ie helemaal geen geld van ons wilde, maar ons wilde uitnodigen om een hapje te komen eten bij hem thuis. Zijn dochtertje (Deepshikha) was vandaag 4 jaar geworden en hij (Balli) vond het leuk om ons uit te nodigen. Daar hoeven we natuurlijk niet lang over na te denken! Bij zijn huisje aangekomen werden we hartelijk ontvangen door zijn vrouw (Sonu). Ook liep er nog een 8-jarige zoon (Sagar) rond. Het was een 1-kamer huisje met een stukje grond erom heen. Errug basic! Het eten werd voor onze neus bereid en was errug lekker!
Het was een zeer leuke avond en daarom hebben we afgesproken om morgen terug te komen en een nachtje te blijven slapen! Hierdoor hebben we wel heel onze planning omgegooid haha. Deze avond hadden we de sound and light show willen bekijken en morgen zouden we eigenlijk richting Varanasi gaan, maar zo'n homestay kunnen we natuurlijk niet overslaan!

Vrijdag 23 mei gingen we ontbijten bij Balli en zijn familie. De chai was bereid met de geitenmelk die ze 's morgens van hun geitje hadden gekregen :D Het ontbijt was erg lekker en veel! Hierna kreeg ik van Sonu een henna tekening op mijn handen.
Het was tijd om de Westerlijke tempels met een bezoek te vereren. Hier staan de mooiste tempel. Deze zijn in vergelijking met de noordelijke en zuidelijke tempels beter bewaard gebleven en/of gerestaureerd.
Tijdens onze koekjes pauze kwamen een aantal eekhoorns ons vergezellen. Echt de ene nog brutaler dan de andere. Blijkbaar vonden niet alleen wij de koekjes lekker :lol: Ze waren ook absoluut niet mensen schuw.
De bezoekjes per tempel werden steeds korter naar mate we meer tempels hadden gezien, kweet ook niet hoe dat komt ;)
Bij Balli aangekomen kregen we om 18.00u onze lunch. Wij dachten dat dit ons avondmaal was, maar neen die kwam nog...
Beetje zitten donderen met de kids. Echt twee schatjes!
Het was douche tijd. Dit is toch echt de apartste douche ever :D Het leek een beetje op de douche in Leh. Met het grote verschil dat deze "douche" zich in de buitenlucht bevindt. Al zittend op een paar stenen gooi je koud water over jezelf heen welke je uit de bak naast je schept... Jaja je maakt wat mee in een homestay ;)
Na de soep werden de bedden naar buiten gebracht voor een overnachting onder de sterrenhemel! Job en ik sliepen op de enige twee bedden en de familie op een dekentje op de grond... Het was hier echt aarde donker. Dus de sterrenhemel was FANTASTISCH! Onze nachtrust werd echter halverwege de nacht onderbroken door een fikse onweersbui. Die bliksemflitsen waren een superrr mooi gezicht. Helaas gaat onweer bijna altijd gepaard met een regenbui en verplaatsten we onszelf het huisje in.

Zaterdag 24 mei gezamenlijk ontbeten. en geholpen met het maken van Naan (Indisch brood). Ziet er mega makkelijk uit, maar als je zelf aan het rollen bent krijg je toch niet zo'n mooi rondje...
Door een nationaal park gewandeld, welke niet heel bijzonder was. Wel zagen we erg veel slangenholletjes. De slang zelf liet zich alleen niet zien... Job en Balli hebben nog een Vos gespot! Terug naar 't huisje voor de lunch om vervolgens afscheid te nemen van deze ontzettend lieve gastvrije familie!
Naar het busstation gelopen en met de bus naar Satna gereden vanwaar we met de nachttrein naar Varanasi gaan. Ons treinkaartje hadden we eigenlijk in Khajuraho willen kopen, maar door een technische storing was dit niet mogelijk...
In de trein opzoek gegaan naar de conducteur volgens iedereen die we hadden aangesproken moesten we via hem een sleeper regelen. Nou dat bleek zo gemakkelijk nog niet. Het treinkaartje dat we hadden gekocht bleek niet echt geldig. Zelfs als we op het balkon wilden zitten moesten we achterlijk veel bijbetalen. Na veel gezeur (hij wilde zelfs niet meer met mij praten :roll: ) ging de conducteur even een rondje lopen en heeft ie twee bedjes voor ons geregeld :D Fijn slapend op een bedje reden we Varanasi in!

Toedels Job & Birgit.

• 03 Juli 2008 - 14:15

Daf:

Woehahaha...
    Ge-wél-dig!!! Dat een conducteur niet meer met je wilde praten :lol:
    Wat heb je in 's hemelsnaam tegen die arme man gezegd... :D

Liefs,
    Daphne

• 03 Juli 2008 - 15:08

Marloes:

Hm, ik moet zomaar ineens denken aan een klein rotbusje wat niet meer verder reed naar de grens van Laos... omdat we op 10 minuten de aansluiting hadden gemist... dat soort taferelen? :) Veel plezier op je laatste stukkie alleen, ben benieuwd hoe je dat gaat vinden! X

• 05 Juli 2008 - 09:23

Ingrid:

Jeetje, wel onwijs gaaf van zo'n familie! Geven jullie die mensen nog wat geld, souvenir oid als dank? Of willen ze niks hebben. Verder wil ik niet weten waarom die conducteur ineens wel wat regelde voor jullie (zoals Daphne al zei of heb je gedreigd dat de post niet meer bezorgd zou worden of zo). Vandaag safety day gehad, onze 4wd grenzen weer verlegd hoor! Daarstraks oma nog gebeld, helemaal hoteldebotel voor de grote dag. Grtz Ing, Ed en Jouke

• 06 Juli 2008 - 13:48

Daphne:

Heej zusje,

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat de komende dagen... Het zijn dan wel gewende nomaden... maar toch ;)

We moeten weer even wachten op nieuwe updates, aangezien je nu écht op reis bent :lol:

Kus,
    Daf