Drijvende & verbrande Hindu lijken... - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Birgit - WaarBenJij.nu Drijvende & verbrande Hindu lijken... - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Birgit - WaarBenJij.nu

Drijvende & verbrande Hindu lijken...

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

13 Juli 2008 | India, Vāranāsi

Namaste,

Zondag 25 mei rond 05.00u wakker geworden door een hele volksverhuizing. Dacht gelijk dat wij eruit moesten, maar neen nog één stationnetje te gaan. Rond 06.00u aangekomen in Varanasi. Dit is DE heilige stad van India!
Met een rickshaw naar het guesthouse gegaan. Heel relax was dat de chauff helemaal met ons mee liep. Echt wat een doolhof is het hier zeg! Bij het guesthouse aangekomen moesten we even wachten, want we waren veeeeel te vroeg!
Ontbeten op het rooftop restaurant. Waar we gelijk heel wat uurtjes hebben doorgebracht. Aanwezig was een Internetcafe, waar Job 5 1/2u heeft doorgebracht :shock: Voor mij was het een 1u durende Internetsessie. Verder beetje zitten chillen op het dakterras.
Via het guesthouse hebben we een boottochtje over de Ganges geregeld. Echt zooooo apart! We hebben zelfs lijken zien drijven :shock: Iedereen wordt verbrand behalve de Holly man, kinderen, vrouwen die zwanger zijn, iemand die gebeten is door een cobra en iemand die cholera heeft. Deze mensen worden in de Ganges gegooid met een touw aan de benen waaraan een steen vastzit. Soms breekt het touw en komen de lijken boven drijven. Als we in Nederland een lijk zien drijven is er een misdrijf gepleegd. Hier is het dagelijks kost... We zagen ook nog honden knabbelen aan een lijk :shock: Op een soort van eiland konden we naar menselijke botten zoeken. We hebben wat schedels, ruggenwervels, kaken incl. gebit etc. zien liggen. Nog langs twee Ghat's gevaren waar ze de Hindu lijken verbranden. Echt heeeeeeeeel apart!!!! Zo niet te bevatten voor ons...
Hierna nog gekeken bij een ceremonie, die elke avond wordt gehouden. Alle aanwezige worden dan gezegend onder veel gezang begeleid door muziek.

Maandag 26 mei vandaag wilden we eigenlijk uitgebreid Varanasi gaan bekijken. Echter, toen we buiten kwamen werden we aangesproken door een man die ons heel graag zijn mooie sjaalshopje wilden laten zien. Oké, maar we beloven niet dat we iets kopen hoor! Hij was super trots want Goldy Hawn was een vaste klant van zijn shop. Foto's van haar met hem hingen daar mooi te wezen! Zelfs de brieven van haar kwamen te voorschijn errug grappig :D Na een chai werden alle sjaals uit de kast getrokken. Job heeft er eentje gekocht en ik wilde eigenlijk niets kopen. Man helemaal bedroefd dat ik niets wilde, ik ben ook gewoon een lastige klant :lol: Ik vond wel een sjaal mooi, alleen te duur Rs 1100 ofzo. Uiteindelijk riep Job (we waren al aan het weglopen) voor RS 375 koopt ze 'm (winst van Rs 25) en tja daar kon ik dus niet meer onderuit. Dit is echt de beste onderhandeling tot nu toe :lol:
Hierna nam hij ons mee naar een handlezer waar we heel verrassend onze hand hebben laten lezen ;) Bij de vrouw de linker hand en bij de man de rechter hand. Tja wat zal ik ervan zeggen??? Vond het mwah...
Door de straatjes van Varanasi gedwaald waar men echt kan verdwalen! Een weer war van kleine steegjes waar om de een of andere vage reden ook geiten en koeien rondhobbelen met de daarbij behoren de vlaaien ;)
Bij een rooftop restaurant een hapje en een drankje gedaan en genoten van een mooi uitzicht over de Ganges. Ineens sloeg het weer om. We dachten dat het kei hard zou gaan regenen, aangezien het heel hard aan het waaien was. Uitzicht werd beperkt tot een paar meter, maar de regen bleef uit!

Dinsdag 27 mei hadden we het mooie plan bedacht om de zonsopgang te gaan bekijken. De wekker ging netjes af om 05.00u. De zin was echter ver te zoeken ;) De luilakjes bleven lekker in hun bedje liggen ;)
Vandaag gingen we bij een silkfactory langs. We hadden de eerste dag een jongen ontmoet en die nam ons daarheen mee. Het was een hele andere silkfactory dan die Loes en ik in Vietnam hadden gezien. Dat was een groot bedrijf waar alles werd gedaan. Hier bestond het uit allemaal kleine bedrijfjes. Bij de ene familie werd de zijde geverfd en bij de andere werd geweven, etc. Dit bezoekje leiden uiteraard naar een shopje. Dit keer zijde dekbedovertrekken. We hebben allebei een dekbedovertrek gekocht. Zullen we ze nog steeds mooi vinden in Nederland???
Bij een Burning Gaht staan kijken. Echt dit is niet te beschrijven! Dit moet je gezien hebben om het te begrijpen en zelfs dan is het eigenlijk nog niet te begrijpen... De lijken zijn gewikkeld in doeken en versierd met bloemenkransen en gekleurde sjaals. Eerst worden ze in de Ganges gedompeld, dan op een stapel hout neergelegd. Die wordt aangestoken het lijk vat vlam en blijft heel wat uurtjes branden. De mensen zijn niet bedroefd, of iig lijken niet bedroefd. Echt heeeeeeeeel apart!
Hierna bij een cd-shop Indische muziek geluisterd. Job heeft wat cd's gekocht voor bij de film die hij gaat maken over India.
Weer iemand tegen gekomen die ons graag een mooie tempel liet zien. Deze zouden wij echt nooit gevonden hebben zonder hem! Hierna weer in een sjaal/dekbedovertrek winkeltje terecht gekomen :lol: Na heel wat chai's en de inhoud van de winkel over onze benen uitgespreid te hebben gekregen hebben we beide een sjaal gekocht.
Beetje op tijd gaan slapen aangezien we morgenochtend om 04.00u op moeten GAAAAAAAAAAAAAAAAAP!!!

Liefs Birgit.

PS reacties krijgen is echt heel heel heeeeeeeeeeeeeel leuk
hinthinthint ;)

@Job, zou je foto's bij mijn berichten willen plaatsen thanxxx

@Loes, heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel wandel plezier!!!!

@iedereen FIJNE VAKANTIE :D

• 13 Juli 2008 - 14:24

Edje:

dit is een reactie.

• 13 Juli 2008 - 15:08

Lieke:

Hey hey
    Bedankt voor je kaartje vanaf de greet wall.
    Ik heb van de week onze vakantie bestemming uitgezocht. Het is in de buurt van Clermont Ferrand. Dus als je nog op bezoek wil komen. Haha.
    dikke kus.

• 13 Juli 2008 - 16:20

Eefje:

heel vreemd, die overlijdensrituelen...misschien zijn die van ons wel vreemd?
    Ik hoop dat je niet met het rivierwater in aanraking bent gekomen.
    Info uit NL: hier is het zomer, helaas werkt de zon niet zo mee (oke dan: de wolken).
    Veel plezier maar weer!

• 13 Juli 2008 - 21:43

Angela:

Hey Bir! Ben inmiddels begonnen aan de inhaalslag van je verhalen (volgens mij valt de schade nog mee ;)) en ik moet even kwijt dat ik blij ben dat je alles wat korter en bondiger beschrijft dan ik dat in mijn blog deed :P
    Wel echt super om allemaal te lezen! Wat een avontuur :)Krijg er helemaal de reiskriebels van! Ik ga er morgen maar eens goed voor zitten met een lekkere pot thee naast me:D liefs en kus

• 14 Juli 2008 - 08:03

Paula:

Klinkt allemaal een tikje luguber moet ik zeggen... Maar als jij het maar leuk hebt :D

• 14 Juli 2008 - 08:22

Liesl:

Tjee je verhalen zijn allemaal niet bij te houden. Wordt helemaal gek van al die belevenissen van jou. Alhoewel ik die laatste inderdaad wat luguber vind.
    Ben eigenlijk benieuwd naar de verhalen over het alleen reizen???? Hoe is Mongolie?

• 15 Juli 2008 - 10:50

Ingrid:

Ach, verdwalen, doe ik hier ook! Was ineens straat ri creche opgebroken, wel een bord deviation er volgde alleen geen andere borden meer. Aan de andere kant van de wijk zelfde bord, dan maar kriskras door wijk met kaart op schoot (volgens velen is een gps in Glenmore park geen slechte investering). Neemt wel minder ruimte in beslag dat verbranden, hoe zit het eigenlijk met de CO2 uitstoot?? Zouden die honden op den duur mensentrekjes krijgen??!! Bedankt voor je Mongolie verhaal, echt top. Staat volgens mij ook nog bij mijn ouders op de things-to-see list..

Grtz uit Oz