Snuffelen aan de Tibetaanse cultuur! - Reisverslag uit New Delhi, India van Birgit - WaarBenJij.nu Snuffelen aan de Tibetaanse cultuur! - Reisverslag uit New Delhi, India van Birgit - WaarBenJij.nu

Snuffelen aan de Tibetaanse cultuur!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

21 Juni 2008 | India, New Delhi

Juley,

Helaas is de enige compu van 't hostel stuk. Internet daar en tegen is wel gewoon aanwezig. Dit berichtje typ ik nu op Maarten z'n nieuwe phoon :shock: De techniek staat voor niets! Oké het is wel ieniemienie, maar dat mag de pret niet drukken :lol:

Donderdag 15 mei zijn we gaan dwalen door de straatjes van Old Town Leh. Wat een doolhof is 't hier zeg! Het Leh Palace met een bezoek vereerd. Persoonlijk vind ik het de benaming Palace niet waard... Wel hadden we een erg mooi uitzicht over Leh. Leh ligt op 3505m in een dal en wordt omgeven door bergen, bergen en nog meer bergen :D Vanaf 't Leh Palace nog iets verder omhoog geklauterd naar de Namgyal Tsemo Gompa. Hier hingen veel kleurrijke Tibetaanse gebedsvlaggetjes te wapperen in de wind. Leh ligt in Ladakh, wat bekend staat als klein Tibet. De bevolking hier lijkt in de verste verte niet op de "normale" Indiër. Naar de andere kant van Leh gelopen om de Shanti Stupa te bekijken. Vanaf deze kant wederom een fantastisch uitzicht!
Bij een reisbureautje langs gegaan om een tour naar de kloosters voor morgen te regelen.
Een bezoek gebracht aan de Hall of Fame. De wandeling hiernaar toe was ietsiepietsie langer dan verwacht... Het was een niet zeer boeiend museum, welke ging over de India – Pakistan oorlog. Terug hebben we lekker lui een lift genomen :D 's Avonds lekker Tibetaans gegeten. Verder is 't hier uitgestorven op straat. Na 22.00u zijn de enige levende zielen op straat een aantal honden, koeien en een enkele ezel! Ben benieuwd hoe 't hier zou zijn tijdens het toeristen seizoen...

Vrijdag 16 mei naar 't reisbureau gelopen waar de jeep + chauff al op ons stond te wachten. Onze chauff was wel een beetje een watje. Bij elke hobbel/kuil trapte hij op de rem en dat terwijl we in een jeep zaten! De eerste stop was Shey, waar het Royal Palace stond. Hier kregen we een rondleiding van een hele leuke monnik. Vanaf het Royal Palace hadden we een errug mooi uitzicht. Niet alleen bergjes, maar ook veel groene bomen/planten en watertjes. Er kwam nog een legervliegtuigje overvliegen die een paar para’s droptje!
Hierna gingen we naar de Thiksey Gompa. Dit klooster is gebouwd tegen een berghelling op en is echt een superrr mooi klooster! Monniken in rode gewaden prevelen zachtjes hun gebeden terwijl ze de gebedsmolens in het ronddraaien. Monniken leven hier nog steeds en les wordt gegeven in het schooltje. Het volgende klooster was Hemis Gompa. Deze was in vergelijking met Thiksey errug vervallen. Om de 12 jaar wordt hier het Tse-Chu festival gehouden. Het hele plein staat dan bomvol mensen om de geboorte van Padmasambhava (wie?, tja kweet 't ook nie...) te vieren.
De laatste stop was het Stok Palace, wat een museum bleek te zijn.
Terug in Leh rondgesnuffeld over de Tibetaanse markt en nog wat souvenirs gekocht.
Sinds dag 1 zijn we al opzoek naar een restaurantje, welke we vandaag eindelijk hebben gevonden. Uiteraard waren de straten wederom uitgestorven. Tot onze verbazing was het mega druk in dit restaurant. Blijkbaar eet heel Leh hier!
In 't guesthouse wilde ik mijn tas inpakken, maar zonder stroom gaat dat vrij lastig, dan maar morgen veeeeeel te vroeg.

Zaterdag 17 mei om 04.00u wakker geworden van de irritante moskee. Nu begrijp ik ook, waarom Job niet snapt dat ik daar de andere dagen doorheen ben geslapen, wat een tering herrie maakt dat ding! Wel ben ik elke morgen wakker geworden van monniken gezang wat duurde van 06.00u tot 07.00u... Job heeft daar zelfs een cd van gekocht!
Helaas was deze ochtend gehuld in 't duister. Met behulp van m'n zaklampje m'n tas ingepakt. De taxi naar het vliegveld genomen waar het wachten om 05.30u begon... Een paar chai's (Indische thee) gedronken en te horen gekregen dat de vlucht uit Delhi niet kon landen en was terug gevlogen naar Delhi, wat een vertraging van 2u met zich mee bracht. Gratizzz ontbijtje gekregen en na nog wat uurtjes gewacht te hebben, te horen gekregen dat de vlucht werd geannuleerd :shock: De eerst volgende vlucht gaat overmorgen... GRRRR!!!! Hopelijk waait het dan niet...
Terug naar Leh bij het guesthouse aangekomen bleek niemand thuis te zijn. Dan maar een andere zoeken, wat niet heel moeilijk is hier.
Bij een reisbureau langs gegaan of het echt niet mogelijk is om morgenochtend naar Delhi te vliegen. Theoretisch wel, alleen brengt dit heel veel extra kosten met zich mee. Aangezien we nu een extra dag hebben kunnen we mooi naar het Pangong Tso meer. Elk nadeel heb zijn voordeel ;) Tourtje hiernaar toe geboekt. Rest van de dag beetje relaxed aangedaan.

Zondag 18 mei saampjes met een Koreaan, een echte Kim ;) en een Indiër, Chiranjib, welke zich ontpopte tot een superrr gids naar Pangong Tso gereden. Het is een tocht van zo'n 130 km dwars door de bergen. Kim vond deze weg mega eng. Maar goed dat hij de busrit van Srinagar naar Leh niet heeft gedaan ;) Deze weg was een peuleschil vergeleken met die weg!
Nog in een file terecht gekomen :shock: Het had gesneeuwd en de weg moest nog sneeuwvrij gemaakt worden. Uiteraard hebben wij van de gelegenheid gebruik gemaakt om in dit fantastische witte landschap te spelen :lol:
We kwamen aan op de twee na hoogste bergpas ter wereld, welke ligt op 17800 feet = 5425m! Het was hier gelijk beeeeerrrrrrreeeeee koud! De chai die we kregen van de “bergpaswachters” smaakte extra goed. De weg na de pas was een stuk beter, blijkbaar had het alleen aan de andere kant van de berg gesneeuwd. Na 7u kwamen we aan bij het Pangong Tso meer. Helaas was het bewolkt, dus geen superrr foto`s :(, desalniettemin was het uitzicht nog steeds bijzonder mooi en het water ontzettend helder! Het meer ligt op 4268m hoogte, is 130km lang en stroomt Tibet in. Voor één fotootje van 't meer zijn we dan een hele dag onder de pannen :lol: In het enige tentje dat daar staat geluncht en terug gereden naar Leh. De terugweg ging vele malen sneller, namelijk maar 4u!
Taxi geregeld voor morgen en de weergoden om mooi weer gevraagd ;)

Liefs Job & Birgit!

@iedereen heel veel plezier vanaaf met voetballuh.
HUP HOLLAND HUP!
Hopelijk heeft Guus vandaag géén geluk ;)

@Ingrid, die twee jeep ritjes die ik heb gemaakt zijn een lachertje voor jullie! Zeker die eerste :lol:

• 21 Juni 2008 - 13:22

Daf:

Asseblief... ;)

Wat een leuk verhaal weer om te lezen!!!

Wat báálde ik vanmorgen zeg!!! Jammer maar helaas... Op dat tijdstip op zondag ben ik er meestal wel, op zaterdag veel vaker niet :lol:

Tot schnell!!

Dikke kus!!!

• 22 Juni 2008 - 10:29

Zus:

en... heb je het de hele wedstrijd kunnen volhouden, of had je er ook op een gegeven moment geen zin meer in ;)

Kuss.... je zus

• 22 Juni 2008 - 12:04

Ingrid:

Beeeeere koud, nou dat was t vannacht ook! Geen guesthouse maar een tent, slaapzakken, extra dekbed en met thermokleding aan (lange mouw) (Ed niet hoor). Op pad geweest met de nepean4wd club, gaaaaf!!! Leuke mensen, ook kleine kids (met hele stoere speelgoedjeepjes - Jouke blij). Lees de rest maar op de space. Mooi verhaal weer, je komt ook allerlei mensen tegen zeg, van alle kleuren en smaken. Hoop (levens) ervaring; bewaar de herinneringen/ foto's en verhalen maar goed! Grtz uit Oz

• 23 Juni 2008 - 09:18

Marloes:

Blijkt maar weer, zodra je dingen gaat plannen, gaat het mis :). Arme jij en Maarten in China, helemaal gepland :P.

Drama trouwens, ik ben eruit gepikt door de douane, AAARGH!!! Weet nog niet precies of dat ook geld gaat kosten. Grrrr.

Enjoy de laatste week samen! Liefs!