The Terracotta Warriors! - Reisverslag uit Xi'an, China van Birgit - WaarBenJij.nu The Terracotta Warriors! - Reisverslag uit Xi'an, China van Birgit - WaarBenJij.nu

The Terracotta Warriors!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

05 Augustus 2008 | China, Xi'an

Hallowa,

Dinsdag 10 juni zijn we na het ontbijt, waarvan ik zeer weinig heb genuttigd, met de taxi naar het vliegveld gegaan. Het was echt een ieniemienie vliegtuigje met nul komma nul beenruimte, maar hij was cheap dus dan moet je wat inleveren hé ;)
In Xi'an aangekomen hebben we de bus naar het centrum genomen. Hierna zijn we een beetje gaan dwalen door de stad. Echt geen idee waar ons guesthouse was. De Chinezen zijn heel vriendelijk en behulpzaam alleen spreken ze echt geen woord Engels... Na goed zoeken en er 3x langs gelopen te zijn, kwamen we aan in het hostel. Het was niet zo heel raar dat we het guesthouse niet konden vinden, het bevond zich in een appartementencomplex wat een klein doolhofje was en het zat op de 8e verdieping…
Na onze spullen gedropt te hebben begint dan einde-LIJK onze China reis :D
Bij Starbucks een koffie (Maarten dan, en hij vond het niet eens echt lekker...) en een brownie (ik vond die wel errug lekker :D) besteld. In een zeer groot shopping centrum hebben we ons nieuwe speeltje gekocht een JVC Everio micro SD harddisk videorecorder :D Hiermee moeten we al het moois van China gaan opnemen. Ben nu al benieuwd hoe dat gaat worden!
Naar een restaurantje gegaan waar het heeeel druk was. Onze conclusie dan moet het eten wel goed zijn. Dit was onze eerste ervaring met een menu in het Chinees en alleen maar Chinees sprekende bediening, vele zullen nog volgen! Op de bonnefooi maar wat eten geprikt. De bediening vond het allemaal super grappig en wij eigenlijk ook :lol: We hadden echt heel goed geprikt, want het eten was mega lekker! We hadden twee gerechten besteld, echter eentje was voldoende geweest, maar ja hoe konden wij dat weten ;) Het was wel een beetje te pittig voor Maarten, dus de biertjes werden mega snel weggewerkt :D

Woensdag 11 juni netjes op tijd de wekker gezet, alleen lekker genegeerd :D Na het ontbijt opzoek gegaan naar een reisbureautjes voor een dagtrip naar het Terracotta leger. We zijn langs twee reisbureaus geweest die beide claimen de beste gids te hebben. Uiteindelijk hebben we de tour geboekt in ons hostel waar ze, volgens eigen zeggen, de leukste gids hebben!
De eerste sites, welke wij van een bezoek gingen vereren, waren de Bell & Drum Tower ook wel HET symbool van Xi'an. Origineel stammen ze uit de 14e eeuw, maar ze zijn herbouwd rond 1700. Mooie torens en mijn voorkeur gaat uit naar de Drum Tower!
Doorgelopen naar de Great Mosque (750!). Een zeer andere moskee dan wat we tegenwoordig gewend zijn. Ik vond 'm erg mooi, kwam waarschijnlijk doordat hij erg Chinees was. Via een leuke markt (helaas kreeg ik weinig snuffel tijd van Herr Maarten ;)) naar de bushalte gelopen. Met de bus naar the Big Goose Pagoda gegaan. Deze Pagoda staat midden in een mooi groot park.
Vervolgens stond de City Wall op het programma, voor een wandeling over de muur. We zijn van West naar Zuid gelopen en we waren de enige lopende wezens op de muur. Andere toeristen namen of de fiets of heel luxe een soort van golfkarretje. Luie donders ;)
Donderdag 12 juni gingen we the Terracotta Warriors bekijken. We hadden een erg leuke groep en inderdaad onze gids hield van (flauwe) grapjes :lol:
Eerst langs het Neolitic Village gegaan. Dit is een dorp wat is nagebouwd en stamt uit 4800 – 3600 BC. Delen van dit dorp zijn uitgegraven en hebben ze gereconstrueerd.
Op naar het Terracotta leger. Het origineel was bedekt met een houten dak, wat is ingestort en waardoor heel wat soldaten en paarden zijn gesneuveld. Alle soldaten en paarden zijn gemaakt uit klei en waren geverfd. Helaas is niets meer over van de originele kleuren. Het complex bestaat uit 3 hallen. De eerste hal was veruit de mooiste. Hier staan +/- 8000 soldaten en paarden. Echt waanzinnig om te zien. Zeker als je bedenkt dat het mega oud is (221 – 214 BC) en allemaal gebouwd voor 1 man, keizer Qin Shi Huang. Het was een erg leuke & interessante dag!
Terug in het hostel heeft Maarten een paar biertjes gedronken met Jimmy (uit Aussie). 's Avonds zijn we met een groep van 6 mensjes naar de pizzeria (jaja heeeel erg Chinees ;)) gegaan. Met zijn allen een aantal pizza's besteld om saampjes te delen mmm :D Na 't eten terecht gekomen in de bar street. Deze bleek echt super dichtbij ons hostel te zijn. Damn dat we dat niet eerder wisten ;) Na een erg gezellige avond gehad te hebben, gek geworden te zijn van Celine Dion (echt ze was ons aan het achtervolgen eerst in de pizzeria en vervolgens in de bar...) was het slaapje slaapjes tijd!

Liefs Maarten & Birgit.

@Lieveke is die tentoonstelling er nog steeds? Is misschien wel geinig om heen te gaan...

• 05 Augustus 2008 - 16:51

Lieveke:

effe de snelste reactie scoren :-) tentoonstelling is tot 31 augustus maar is denk ik niet bijzonder als je het echt hebt gezien. Heel veel plezier nog effies X Lieveke

• 05 Augustus 2008 - 18:38

Josine:

Haai niggie,

Bedankt voor je kaartje uit Mongolie!! Lijkt me idd een supermooi land!
    Zaterdag a.s. gaan Ivo en ik eindelijk ook op vakantie :-)
    Liefs Josine

• 05 Augustus 2008 - 19:49

Agneta:

Hey!!!
    Hoe gaat het? Heb al een tijdje niks van me laten horen, sorry! Ik lees je berichten wel trouw hoor :)
    Ben laatst ook naar die tentoonstelling geweest (moet je als Assenaar toch wel geweest zijn ;)), was heel mooi, er was ook een film van hoe het vroeger allemaal geweest is. Dus kan me een heel klein beetje voorstellen wat jullie hebben gezien, maar lijkt me heel indrukwekkend om in het echt te zien! Denk inderdaad net als Lieveke dat het niet heel bijzonder is als je het in het echt hebt gezien.
    Tot snel,
    Liefs Agneta

• 05 Augustus 2008 - 22:24

Ingrid:

Tuurlijk sleept mijn broer je mee langs die leuke markt, jij bent toch van kijken-kijken-niet kopen?? Haha. Leuk verhaal weer, had hetzelfde in Japan, heel vriendelijk, maar geen engels. Ga straks maar met de jeep naar de bieb, het is holands weer..Nog wat frutsels halen bij de 4wd shop (Ed heeft een accu systeem gekocht gisteren voor het opladen voor oa de koelkast). Vanmiddag komen de buurmeisjes spelen. Zowaar een vol programma vandaag. Zeg, kan jij zo goed tegen heet eten of is Maarten gewoon een watje? Moet ik zeggen, van een frutje pepper ga ik al half dood.
    Liefs uit Oz, Ing, Ed en Jouke

• 05 Augustus 2008 - 22:25

Ingrid:

Zeg, waar blijven de foto's???

• 06 Augustus 2008 - 12:00

Marloes:

Bridget! het aftellen begint... nog maar een week! 11e voor 2 weken naar frankrijk *reken reken*, dus kom je rond 25 augustus terug in NL?
    Moeten dan heeel snel heel lang bijkletsen; en moet je ook je foto's nog geven, heb ze nog steeds niet laten ontwikkelen... slecht he, ben ook nooit in gouda :). Maar ben zelf inmiddels toch ook wel benieuwd! Dan eerst nog al je verhalen aftypen, plakboeken maken (heb je nog steeds alle foldertjes netjes bewaard?) en dan rustig aan een keertje gaan solliciteren. Nog alle tijd dus! :). Geniet nog van je laatste week en straks in Frankrijk!

Liefs Marloes

• 06 Augustus 2008 - 13:47

Martijn N.:

Hey Birgit!

Leuk verhaal weer! Dat Terracotta Leger lijkt mij ook wel wat! Maar pizza's eten in China? Waren jullie alvast aan het wennen voor thuis of zo??
    En ja, Celine Dion past wel bij de Chinezen, gezien de mensenrechten-'situatie'...;-)

Groetjes en veel plezier nog voor de rest!

Martijn.

• 06 Augustus 2008 - 17:13

Martijn:

Zo ik zie het alweer... Herr Maarten komt in beeld en meteen komt er bier in je verhaal voor :) Wat heet: 2 keer! Naja daarom heet ie waarschijnlijk ook HERR Maarten.
    Leuk om de verhalen te lezen. Tot gauwig (ergens eind aug) in Gouda.

Servus

• 07 Augustus 2008 - 10:58

Daf:

Heej Sis,

Nog 4 nachtjes slapen... voor mij :D en voor jou wat meer :(
    Ik heb er al zin an...
    en jij :doubt: ???

Heel leuk die chinezen... Raar eigenlijk dat ze geen Engels kunnen...
    En zo'n restaurantverhaal... :lol: ge-wel-dig! Het is dan écht hopen dat je 't goede besteld... :)

Tot zéér snel!!

Liefs,
    Daphne

• 09 Augustus 2008 - 07:18

SuuS:

Hey Bir!

Blijft leuk om je verhalen te lezen, super allemaal! Hoe staat het met je planning? Las de berekening van Marloes, klopt die? Of gaan we het redden om nog een keer af te spreken voordat ik naar Oeganda vertrek (= 26 augustus)?
    I hope so!

Geniet van de laatste daagjes!

Liefs Suus