Het Naadam Festival! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Birgit - WaarBenJij.nu Het Naadam Festival! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Birgit - WaarBenJij.nu

Het Naadam Festival!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

22 September 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

Sain Bainuuuuuu,

Zelfs nu ben ik mijn site aan het verwaarlozen... Om het goed te maken heb ik vandaag extra veel foto’s online gezet :D Zie vooral mijn vorige update!

Vrijdag 11 juli ging mijn wekker alweer om 05:30u :roll: en dat terwijl ik pas om 03.30u ging slapen GAAP, dit alles voor de openingsceremonie van het Naadam Festival. Dit is HET festival van Mongolië en ik moet er iets voor over hebben om daar bij te zijn ;) Volgens de eigenaar van het hostel zou de opening plaatsvinden om 09.00u. Aangezien ik geen kaartje had was het verstandig om 2u van te voren aanwezig te zijn... Samen met twee Polen (Ania en Roman), zij sliepen bij mij op de kamer, kwamen we netjes op tijd aan op ’t festival terrein. Wat bleek de openingsceremonie was niet om 09.00u, maar om 11.00u. Hierdoor waren we wel een heel klein beetje boel TE vroeg. In m’n bedje liggen had ik op dat moment echt niet erg gevonden, maar ja... Beetje rondgelopen over de markt die ze aan het opbouwen waren. Ook al best veel mensen in traditionele kleding gezien. Ze zien er echt zeer mooi & kleurrijk uit! Kaartjes gekocht voor de opening. Ik heb de zwarte markt gesponsord :lol: Volgens de hosteleigenaar zijn de nepkaartjes niet te onderscheiden van de echte. Na ons Mongoolse ontbijt (Khuu-shuur, gefrituurde pannenkoek met schaapjeschaapjesvlees) zijn we het stadion in gegaan voor de opening. We mochten zelfs doorlopen met onze nep entreekaartjes :D Ik had het eigenlijk spectaculairder verwacht. Ondanks dat was het wel erg mooi en kleurvol!
Na de opening heeeeel eventjes blijven zitten en gekeken naar het worstelen. Dat is zo niet mijn sport, komt het echt doordat ik een vrouw ben??? Na 10min zijn we het stadion uitgevlucht :lol: We zijn een kijkje gaan nemen bij de tweede nationale sport van Mongolië, het boogschieten. Dit vind ik wel leuk om naar te kijken, waarschijnlijk komt dit vooral door de kleding die ze dragen. Ze lopen allemaal in traditionele kleding inclusief bijpassend hoofddeksel. De kleding bij het worstelen is ook nog eens nihil, als het nou lekkere mannen waren ala, maar neen om worstelaar te mogen zijn moet je vele lagen vet hebben... :? Naar het ankle bone shooting gekeken. Dit is een Mongools spelletje. Ze schieten met een enkelbotje van het schaap steentjes omver. Jaja heel spannend ;) Hierna afscheid genomen van de Polen en ben ik met de bus richting de finish van de paardenrace gegaan. Eerst nog rondgelopen op Cultuur Naadam. Hier kon je kennis maken met het traditionele Mongolië. Ze hadden verschillende stands met oa eten, ankle bone shooting, muziek, tekeningen, op- en afbreken van een ger, etc. Leuk om rond te lopen en de tijd te doden voor de paarden komen.
De finish van de race was echt GE-WEL-DIG om te zien!!!!! Superrrr hard kwamen ze aangereden! Ik zou allang van mijn paard geflikkerd zijn :lol: Heel leuk om te zien is dat het publiek zoooo enorm enthousiast is!
Opzoek naar de locale bus. Dit was nog zo gemakkelijk niet. Echt duizenden bussen stonden daar, maar dit waren allemaal toeristen busjes en tja daar was ik nou net niet mee aangekomen. Na 20 min zoeken eindelijk de locale bus gevonden. Net op tijd, want 5 min later reed ie weg!

Zaterdag 12 juli tweede en tevens laatste dag van het Naadam Festival. Eerst even lekker uitgeslapen, ik vond dat ik dat wel had verdiend ;)
Naar het festivalterrein gegaan. Gisteren had ik helemaal geen tijd gehad om over de markt rond te neuzen dus moest ik dat vandaag nog even doen. Van alles kon hier gekocht worden. Ik heb alleen maar één halter topje gekocht voor het enorme bedrag van 1 1/2 euro! Weer even gekeken bij het boogschieten vandaag waren de kinderen aan de beurt. Uiteraard zagen zij er ook prachtig uit!
Richting de stad gelopen waar ik aan de praat raakte met een Braziliaans stel (Marco & Juliana). Saampjes een drinkje gaan doen. Het klikte erg goed en nu hebben we afgesproken om samen naar de Gobi Desert te gaan. Het guesthouse van Juliana en Marco organiseert allerlei tours door heel Mongolië. Daar heen gegaan en bekeken welke tour wij willen doen. We willen dinsdag vertrekken en nog minimaal 1 persoon extra vinden, aangezien dit kostentechnisch heeeeeel veel centjes scheelt!

Zondag 13 juli, dit was een echte luie zondag :D Lekker lang in mijn bedje gelegen met een boekje in de hand. Het was een superrrr mooie zonnige dag, maar vandaag was mijn bed inclusief boek nog vele malen aantrekkelijker ;)
Nog even zitten internixen en ’s avonds samen met Marco en Juliana gegeten. Dit was erg lekker en gezellie!

Maandag 14 juli beetje op tijd opgestaan en naar de Russische Ambassade gegaan. Mijn paspoort inclusief visum opgehaald en naar INFC gegaan om daar mijn paspoort weer af te geven. Ze vonden dat ik nog een brief moest schrijven waarom ik mijn Mongoolse visum wil verlengen. Vond ik eigenlijk best debiel, maar ja wat moet dat moet...
Samen met Juliana, Marco, Zack, Zen (2 Amerikanen) en Frank (Duitser) gaan lunchen. Een erg gezellige lunch. Gelijk afgesproken om aan het eind van de middag samen een drinkje op het terras te gaan doen.
Naar het guesthouse gegaan om te vragen of nog andere toeristen interesse hadden in de Gobi tour. Goed nieuws 3 Spaanse meiden leken het zeer leuk om deze tour te doen :D Het leken ons wel aardige meiden. Helemaal top is dat we nu met zijn 6jes zijn en daardoor maar 47 dollar per dag betalen!!! Dit is inclusief alles :shock: Morgen tegen de middag vertrekken we. Ik heb hier echt MEGA veel zin in!
Met de lunchgroep gezellig op het terras zitten drinken en kletsen. Vervolgens met zijn allen naar de Pizzeria voor het avondeten. Super mooi relax dagje :D

Knuff Birgit.

• 22 September 2008 - 16:31

Mam:

je foto's zijn echt heel mooi, vooral die race met het paard
    xxx

• 22 September 2008 - 16:55

Big Sister ;):

Heej zussie...

Wat een gááf verhaal... kommaarop met je woestijnvertelsel!! :D

Ik ben het met mam eens, die foto met paard-in-actie is érg gaaf!

Ik ga ff spieken bij de foto's die je nieuw geplaatst hebt! :lol:

Liefs,
    Daphne

• 23 September 2008 - 00:01

Ingrid:

Geweldige foto's en wat een indrukwekkende natuur! Awesome dude! Zegggg ik mis de foto's dat jij geiten/ paarden melkt(probeert te melken)?? Waar zijn die, gecensureerd?? En natuurlijk de foto's van het worstelen. Heb ik ook een klein beetje van op de OS gezien. Ziet er knus uit, van die harige mannen in strakke pakjes die in allerlei standjes op elkaar liggen.. Ik nie begrijp nie. Wacht met spanning op je volgende verslag en nog meer foto's!
    Greetz uit Oz
    Hoe was je verjaardag (of vier je dat nog, ben ff vergeten of t afgelopen of as weekend is)

• 23 September 2008 - 11:20

Marloes:

Zo, de hele avond bezig geweest, maar de foto's staan goed gedraaid op de compu! En kwaliteit is prima, al heb ik zelfs digitaal een blauwe streep kunnen ontdekken! Dus dan ligt het denk ik toch aan het rolletje en niet aan het afdrukken.
    Ah, ben trouwens uiteraard weer iets vergeten... mn beker! Shame on me. Kun je hem de volgende keer weer meenemen? Thanx!

Oh verhaal is ook leuk hoor trouwens. Inderdaad erg gaaf dat paardenrennen.

X

ps. leuke top; die van de 'hoofd'foto?

• 08 Oktober 2008 - 21:15

Papa:

Tsjaa, een beetje heel kort op je bedje en daarna ontdekken dat je vééééél te vroeg op het festival bent is op z’n zachtst gezegd erg balen.

Ik vind de constructie van die Ger-tenten super. Simpel, handig en zeer doeltreffend