Lekkere visjes uit het bijzondere Baikal Lake - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Birgit - WaarBenJij.nu Lekkere visjes uit het bijzondere Baikal Lake - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Birgit - WaarBenJij.nu

Lekkere visjes uit het bijzondere Baikal Lake

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

13 Oktober 2008 | Rusland, Moskou

Hoiiiii,


Nu komen er niet meer van de enooooorme lappen tekst! Aangezien ik nergens meer 10 dagen op een plaats ben geweest...


Vrijdag 25 juli beetje op tijd opgestaan. Tasje ingepakt en een eettas gemaakt voor mijn treinreis. Jaja das zeeeeer belangrijk! Met de bus naar het station gegaan. Tenminste dat was de bedoeling. Reed de bus ineens niet naar het station (had ‘t nog nagevraagd, maar blijkbaar begrepen ze me toch niet zo goed...) Snel bij de volgende halte eruit. Helaas moest ik toen nog een takke end lopen. Was nog wel op tijd, ik zal maar niet zeggen hoe ;)
De coupé deelde ik met 3 Nederlandse jongens :shock: Is toch niet te geloven zit je midden in Mongolië in een coupé met allemaal Nederlanders!!! In 't begin vond ik het eigenlijk helemaal niet leuk, maar achteraf was het reuze gezellie!
De trein reed net weg en handdoeken en slippers werden in onze coupé neergelegd. Dit is handelswaar wat over alle coupés wordt verdeeld zodat ze geen invoerrechten hoeven te betalen.
Erg veel zitten kletsen onder het genot van een vodka of twee ;) Avondeten bestond uit cup-a-soup (hadden de jongens meegenomen), brood met worst en een noodle bak mmm :D
Het was een enorm gezellige trein met allemaal toeristen. Iedereen kwam bij elkaar op visite voor een babbel en een snabbel :lol:
De grensovergang naar Rossija was helemaal niet zo'n ramp. Had verwacht dat het onwijs vervelend zou zijn. Viel dus een beetje boel tegen ;) Ze stormde wel de trein in inclusief geweren en niemand mocht eruit, maar dat was dan ook alles. Helaas de slippermeneer werd gepakt en moest toch veel centjes betalen! Das wat wij eruit hebben opgemaakt...
Al met al duurt zo’n grensgrapje wel 6 hele uren als het er niet stiekum 8 waren... :shock:

Zaterdag 26 juli rond 10u wakker geworden en nog een beetje liggen lezen op mijn bedje. Uiteraard veel gebabbeld met m’n coupégenootjes.
De trein stopt op tussen liggende stations, waar iedereen even kan uitstappen. Op het perron staan allemaal Baboesjka’s (moedertjes van Rusland) zij verkopen allerlei etenswaar in hun kinderwagens of buggy’s. Erg lekker en een stuk goedkoper dan het eten in de restauratiewagon.
In Irkutsk aangekomen werd ik opgehaald om naar Listvyanka gebracht te worden. Met wie zat ik samen in het busje, mijn Nederlandse vrinden :lol: In het hostel aangekomen even onder de douche door gelopen voor we Listvyanka in gingen. Deze plaats ligt aan het Baikal Lake. Dit is werelds langste en diepste meer, maar liefst 64 km lang en 1637m diep! Leuk detail, als we geen zoetwater meer hebben dan kan het Baikal Lake de gehele wereld populatie voor 40 jaar aan water voorzien. Hierin leven vele vissen en koraal wat nergens ander is gevonden.
Tijdens onze zoektocht naar een restaurantje kwamen we aan bij een locale markt. Hier kon je Omul kopen. Dit is een vis uit het Baikal Lake welke gestoomd en wel verkocht wordt. Bij een tentje hadden we wat drinken gekocht en een saté en smullen maar. Echt een MEGA lekker en superrr gare vis mmm :D Terug gewandeld richting het hostel. We waren nog opzoek naar een bar, echter het was hier lichtelijk uitgestorven. Bij een winkeltje wat drank ingeslagen en een feestje gaan bouwen in het hostel, tot grote ergernis van een man die 10 kamers verderop sliep...

Zondag 27 juli moest ik voor half 10 al mijn kamer leeg hebben, voor de volgende gasten. Lekker arelax, maar ja... Het was vandaag echt ontzettend rot weer. Gisteren was het bewolkt, maar nu regende het pijpen stelen :( Hopend op beter weer ben ik maar een beetje gaan lezen. Aangezien het niet beter leek te worden ben ik samen met een Engelsman Lisvyanka gaan bekijken. Dit houdt in opzoek naar een Orthodox houten kerkje welke ergens diep verscholen stond. Wel een klein schattig kerkje. Hierna doorgelopen naar de markt voor onze lunch, een lekker Omul :D Een vrouwtje wilde me nog afzetten, maar helaas pinda cheese verkeerde toerist ;) Mooi mijn visje bij de buuf gekocht :D
Teruggelopen en echt drijfnat bij het hostel aangekomen. Echt onwijs jammer, het uitzicht moet hier prachtig zijn. Om het Baikal Lake liggen allemaal bergen, maar ik heb er geen een kunnen bewonderen :(
We werden opgehaald voor een overnachting in Irkutsk. Eerst nog een stop bij Taltsi, een openlucht museum. Hier stonden allemaal typische Siberische houten huisjes en kerkjes. Erg leuk en vanwege de gids zeer interessant!
In Irkutsk aangekomen was het tijd om afscheid te nemen van mijn Nederlandse vrinden zij gingen naar een andere homestay. Ik kwam terecht in een superrrr mooie luxe kamer bij een Russische echtpaar. Hier was het handen-en-voeten praat werk. Wel echt onwijs leuk!
Opzoek naar een eettentje. Tijdens mijn wandeling door de stad kwam ik jawel de jongens weer tegen. Met zijn viertjes naar een “typisch” Russisch eettentje gegaan, welke achteraf poepduur bleek. We moesten zelfs voor de muziek betalen, waar we tijdens het eten grapjes over maakte en hun geld wilden geven zodat ze zouden stoppen. Beetje jammer dus ;)
Hierna naar de homestay van de jongens gegaan voor een vodka of twee :D Erg gezellige avond!

Maandag 28 juli werd ik wakker van de kerk die 15min lang zijn klokken aan het luiden was :?
Tasje ingepakt en Irkutsk gaan bekijken. Het was lekker weer, ikkuh blij :D Allemaal verschillende Orthodoxe kerkjes bekeken. Via een WO II monument naar een klooster gelopen.
Op de markt rondgesnuffeld en allemaal lekkere fruitjes gekocht en gegeten mmm! Boodschapjes gedaan voor mijn Trans Siberië Express Deel III
Naar mijn homestay, nog even een douche genomen en richting ’t station. Het is wel echt opletten. Alle treintijden staan op Moskou tijd en das met Irkutsk maar liefst 5u verschil. Ik denk dat menig persoon hierdoor de trein heeft gemist of 5u te vroeg is gekomen! Ik was netjes op tijd alleen mijn treintje had maar liefst 2 1/2u vertraging :x


Knuff Birgit.

  • 13 Oktober 2008 - 19:36

    Daf:

    Heej Zusje,

    Klinkt wel leuk dit verhaal!! Ik wist overigens niet eens dat jij Wodka lust :lol:

    Wel heel jammer dat het zo bewolkt/regenachtig was... Je kunt 't ook wel een beetje aan de foto's zien...
    Ik vind die Orthodoxe kerk wel heel mooi!!

    Ik wacht met smart ;)

    Dikke kus,
    je zus

  • 14 Oktober 2008 - 00:32

    Ingrid:

    Mmmm ik kan me iets herinneren over koreaantjes die een beetje hard praatten in een hostel?? Dat mocht niet maar met liters wodka een beetje lopen lallen mag wel?? Arme buren! Pech vt weer, is ook niet zoiets dat je zegt, doe ik over een weekje/ maandje ff over..Je was toch hopleijk wel onder de indruk van die russen met geweren?? Die moeten wel ontzag inboezemen! Was ff in de war met Aral meer, dat ligt volgens mij helemaal/ bijna droog. Gezien het weer heb je ook geen duik genomen??
    Grtz Ingrid

  • 15 Oktober 2008 - 12:47

    Michelle:

    Goh, en ik maar denken dat je zo'n net meisje was dat op thee leefde ;-)))
    Heerlijk hoor, lekker reizen, feesten, leuke mensen ontmoeten, mooie dingen zien, smullen van gerechten waar je nog nooit van je leven van hebt gehoord....
    Het lijkt me echt geweldig om dat allemaal mee te maken! Geluksaardappel... :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Birgit

Na mijn superrrrr rondreis in 2008, waar ik heb genoten in Zuid-Oost Azië (Cambodja, Vietnam & Laos), om vervolgens India te bewonderen, daarna stond het indrukwekkende China op het programma, waarna ik langzaam terug keerde naar Europa via de waanzinnige Trans Mongolia Express! Was het in 2010 tijd voor een nieuwe bestemming. We hebben 6 heerlijke weken rondgetoerd in een campervan door het mooie Australië. In 2012 zijn we een ander continent gaan ontdekken, Peru in Zuid-Amerika. We hebben de oa de prachtige Inka Trail bewandeld en gevlogen over de Nazca lijnen. Azië blijft trekken en in 2013 gingen we daarom naar Nepal. Hier hebben we gebikkeld tijdens de 14-daagse Annapurna Circuit hike. Heel bijzonder dat de natuur zo veel verschilt in een aantal km. Europa is ook prachtig en in 2014 zijn we met tent en auto rond gaan trekken door Noorwegen. Aangezien familie in Australië woont zijn we in 2015 hiernaar toe terug gegaan. Met Thijmen, een 4w-drive jeep én tent weer een bijzondere ervaring rijker.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 94931

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 24 Oktober 2018

West coach of Australia

23 December 2015 - 19 Januari 2016

Kerst en Oud & Nieuw in de Australische zon

29 Mei 2014 - 21 Juni 2014

Kamperen in Noorwegen!

24 Oktober 2013 - 11 November 2013

Nepal, richting de top van de wereld...

27 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Mysterieus Peru

21 December 2010 - 31 Januari 2011

Australie 2010 - 2011

26 Februari 2008 - 31 Augustus 2008

Azië reis 2008!

Landen bezocht: