De mysterieuze Nazca lijnen & Arequipa - Reisverslag uit Lima, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu De mysterieuze Nazca lijnen & Arequipa - Reisverslag uit Lima, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu

De mysterieuze Nazca lijnen & Arequipa

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

02 Juni 2012 | Peru, Lima

Ola,

30 mei zouden we om 18.00u vertrekken naar Nazca, helaasch was de bus iet wat vertraagd.
Rond 22.00u aangekomen in Nazca, waar we naar t hotel gingen lopen, dat was blijkbaar zeer raar... Aangekomen bij t hotel tassen gedropt en de stad ontdekken.
In de avonduren was t niet heel spannend. Terug bij t hotel de tv aangezet en na wat te hebben gezapt, kwamen we terecht bij Back to the future 1, waar we bij zijn blijven plakken.

31 mei stonden de Nazca lijnen op t programma. We zouden om half 8 opgehaald worden, dus om 7u zaten we netjes aan t ontbijt. Om half 8 nog geen chauff, om kwart voor 8 geen chauff, gelukkig om 8u wel! Blijkbaar had hij de avond ervoor gebeld om te zeggen dat ie later kwam, maar t hotel had dat niet doorgegeven :( Ach ja we stonden lekker in de zon!
Bij t vliegveld moesten we allemaal op de weegschaal gaan staan voor de indeling in t vliegtuigje... Na een uur mochten wij ons klaar maken voor de vlucht. We zaten in een 8 persoons Cesna, piloot, co-piloot en 6 toeristen. Het was zeer bijzonder! Halverwege begon mijn maag wel wat te protesteren, maar gelukkig niet zo erg als t meisje voor me, zij had t kotszakje nodig...
We hebben 40 min in de lucht doorgebracht en zo de bekende figuren gezien. We begonnen met de walvis, maar die heb ik echt gemist... Gelukkig waren de meest beroemde figuren, de aap, kolibrie en spin, heel goed te zien. Echt gaaf, zeker ook omdat dit weer iets heel mysterieus is. De top laag van de grond is weggehaald en zo zijn deze figuren, sommige zelfs 180m lang, gemaakt. Doel geen idee, oud jazeker ze zijn gemaakt tussen 900 BC en 600 AD.
Nog even wat extra info. Het gebied waar de lijnen zich bevinden is 500m2! Er staan meer dan 800 rechte lijnen, 300 geometrische figuren en zo'n 70 dieren en planten afgebeeld :shock:

Terug bij t hotel een tripje geregeld naar de Cantallo aquaducten. We wisten niet zo goed wat we hierbij moesten voorstellen, maar volgens een Italiaans stel was het de moeite van een bezoek zeker waard. We hadden ons al eerder afgevraagd waar t water vandaan kwam en daar kregen we nu antwoord op. Het water kwam uit de bergen en dit aquaduct was 5meter diep en dateert uit dezelfde periode als de Nazca lijnen. Een soort van putten, waar t water door heen stroomt. In dat gebied waren er 35. Om de zoveel meter een andere om het water zuurstof te geven. Ook wordt de tunnel jaarlijks schoongemaakt en kunnende schoonmakers bij zo'n put even op adem komen. Mmm kan t niet echt makkelijk beschrijven... Naja het was in ieder geval erg bijzonder om te zien!

Ze verbouwen hier velden cactussen, dat is voornamelijk om hele kleine insecten te kweken, waar heel veel bloed in zit. Vroeger gebruikten ze deze beestjes vooral voor het kleuren van kleden, tegenwoordig voornamelijk om cosmetica van kleur te voorzien!
We werden na t aquaduct nog langs een pottenbakkertje en een goudsmidje gereden, maar deze toeristen doen aan kijken-kijken-nietkopen ;)

Even zitten chillen bij t hotel. Wat heel relax is, is dat we tot nu toe overal gratizzz onze backpack mogen achter laten en we gewoon gebruik kunnen maken van de faciliteiten van t hotel. Hapje gegeten in de city onze tassen opgehaald en met de fantastische nachtbus naar Arequipa.

1 juni rond half 7 in Arequipa uitgestapt en met een taxi naar t hotel gegaan. We kregen zowaar gelijk de sleutel van de kamer. Na een douche de stad in. We waren een beetje vroeg, heel veel was nog dicht...
Plaza de Armas met de bijbehorende Kathedraal bezocht. Gewoon geslenterd door de straten en een heel leuk dakterras gevonden voor de koffie/thee. Terug naar t hotel waar we ook een heerlijk dakterras hebben. Maarten had in de bus niet heel lekker geslapen, de weg was behoorlijk hobbelig en achter ons lag een snukker... Hij ging even een siësta houden, terwijl ik met mijn e-reader lekker in de zo'n ging lezen.

Weer de stad in om onze bus tickets naar de Canyon, onze volgende bestemming te regelen.
Daarna het klooster de Santa Catalina bezocht. Echt enooorm groot is dat klooster, ze hadden daar binnen zelfs straatnamen :shock: Heel veel slaapkamers en keukentjes bewonderd.

Onwijs lekker gegeten en veeeel. We konden t allebei niet op! Ik vind t eten in Peru trouwens niet echt goedkoop, t is ook niet duur, maar ik had t me gewoon goedkoper voorgesteld...

Vandaag 2 juni, lekker wakker geworden zonder wekker :D Toch al om 8uur aan t ontbijt... Eerst nog even chillen op ons dakterras voor 10uur is t toch niet boeiend in de stad.
Begonnen bij Iglesia de San Francisco, hier kregen we een rondleiding in t Spaans, gelukkig kon een Spaanse vrouw het een en ander vertalen.
Daarna naar Museo de la Universidad Catolica. Eerst een 20 min duurende film bekeken. Dit museum gaat over Juanita, de ijsprinces. Tijdens het Inca tijdperk werden kinderen rond de 13 geofferd. Hiervoor werd wel eerst de vulkaan beklommen, lekker gegeten en gedronken. Juanita is zeer goed bewaard gebleven doordat de grond waarin ze lag begraven bevroren was. Ze heeft alles nog, haar, nagels een echt gezicht, zelfs de inhoud van haar maag is bewaard gebleven, heel bijzonder! In het museum lagen nog de offers die gevonden waren in t graf, de kleden die zij en andere kinderen aan hadden, hiervan zijn zelfs de kleuren nog intact.

Onze schone was opgehaald en naar t hotel gebracht en daarna was t tijd voor onze late lunch. We hadden bedacht dat we laat gingen lunchen zodat we 's avonds niet echt meer hoeven te eten. Weer een leuk dakterras uit gekozen :)
Nog meer rondgelopen in Arequipa, n klein beetje opzoek naar een lader, maar niet te vinden. Wel vele kodak winkeltjes, met heel veel fotorolletjes, dusch ;)

Nog een kerkje bezocht, onwijs kitch en een Coloniaal huis. Hier was een klein munten museum in gehuisvest, andere kamers lieten zien hoe ze vroeger waren geweest.

Foto's volgen, ooit... Momenteel type ik alle berichten op Maarten zijn foon, toch handig zo'n smart phone ;) Uploaden van foto's lukt helaas niet...

Verder ben ik niet op mijn mob bereikbaar, Peru en ik zitten niet op dezelfde golflengte :(

We hebben het nog niet over het weer gehad. Ik wil jullie natuur-LIJK niets onthouden dus ook dit niet ;) Het is superrr zonnig! Elke dag stralend blauwe lucht, gevoels temp overdag 28 graden. Na 6u wordt t wel wat frisser, maar met een driekwart mouwtje aan komen we de avond heul goed door :D

Zoooo, dat was t voor nu. Ik ga mijn bedje opzoeken!

Trusten en Adios,

Maarten & Birgit.

• 03 Juni 2012 - 06:43

Daphne:

Hallooo honniemoeners,

Vooralsnog zijn je beeldende teksten voldoende voor voorstellingsplaatjes! ;)
    We merken vanzelf wanneer de foto's geplaatst kunnen worden :D

Het klinkt allemaal érg mooi, interessant, relaxt, avontuurlijk, etc.

Het weer hier is letterlijk wisselvallig!
    Gisteren heul mooi weer gehad en op dit moment (8.45u) komt de regen met bàkken uit de hemel!
    Ben dan ook blij dat we gisteren 't feestje hebben gedaan! ;)
    Jullie zijn een aantal keer van hand tot hand gegaan en de commentaren waren hetzelfde!
    "Wat zien ze er mooi uit!"
    "Wat heeft ze een pràchtige jurk aan!"
    En dat klopt!

Slaap lekker en tot jullie volgende verhaal! :D

Kussss
    Je (s)zusss

• 03 Juni 2012 - 09:28

Joke:

Lekker om weer op de hoogte te zijn. We hebben gisterenavond nog op Google Earth zitten koekeloeren waar jullie zijn en even de bijbehorende foto's bekeken. Grappig dat wij nu qua tijd "voorlopen"; dan kunnen wij 's avonds bijhouden wat jullie overdag gaan doen. En Ingrid loopt bijna een dag voor. Ook apart.
    Trouwens blij dat ik niet in de Cesna zat .... alleen het idee al dat je gewogen wordt i.v.m. indeling.
    We blijven jullie volgen. Liefs J&J

• 03 Juni 2012 - 10:56

Michelle =^..^=:

Wat een moois hebben jullie al gezien. Zelfs zonder de foto's is het voor de thuisblijvers ook genieten.
    Jullie treffen het wel met het weer. Ik hoop dat het zo blijft.
    Nu nog een camera- oplader vinden
    Xx

• 03 Juni 2012 - 11:38

Marike:

Hoi Maarten en Birgit,
    Wat een supervakantie! We komen de kodakfoto,s zeker een keer bekijken.
    Geniet van al het moois.
    Groetjes, Ed en Marike

• 03 Juni 2012 - 12:10

Nicole Willems:

Hoi Birgit en Maarten,

Tof, ik heb je gewoon geGoogled Birgit, omdat ik je prive emailadres niet wist... en nu kom ik op jullie blog. Leuk om jullie reisverhalen te lezen, heel herkenbaar ook!

Lekker gesandsurfd en in de buggyrollercoaster! Geniaal ;) Ook al de 'cuy' geproefd?

Ik zie dat jullie nog niet in Cusco geweest zijn, dus ik heb je even wat shoppingtips gemaild naar je UMCwebmail. Zou vet zijn als je wat mee kunt nemen voor me!

Genietse!!
    Liefs Nicole

• 03 Juni 2012 - 13:00

PaP:

Hallo avonturiers,

Gewogen en te licht bevonden ?!…. In dit geval zal men daar geen probleem van gemaakt hebben, denk ik :D.
    Wat een aparte ervaring dat jezelf ook op de bagageweger moet ;)
    Het “vliegend tuigje” was meer een bolderkar in de lucht begrijp ik.

Jullie hebben weer veel bijzondere dingen gezien. Deze verhalen maken ons alleen maar nieuwsgieriger.

Warme groeten uit een kil en somber Gouda

• 03 Juni 2012 - 15:57

Yvonne & Bert:

Je zal maar op huwelijksreis zijn in Peru! Nog maar een weekje weg en voor ons al zoveel te lezen, en voor jullie al zoveel gezien.
    groetjes Y&B

• 04 Juni 2012 - 12:27

Marloes:

Alleen een lunch en geen avondeten? Wat zonde toch! ;) of is het eten naast duur(der) ook niet lekker?

Ralph vroeg vorige week al of jullie in een vliegtuigje hadden gezeten voor die nazcalijnen, was al benieuwd wat dat dan voor bijzonders was, maar daar ben ik nu gelukkig achter!

Wilde het je nog sms'en, maar aangezien dat niet werkt maar zo: 170 foto's zijn er overgebleven, precies 20% :) ze liggen op de harde schijf voor jullie klaar.

Have fun! XX

• 04 Juni 2012 - 18:57

Josine:

Wauw lijkt me indrukwekkend de Nazca lijnen vanuit de lucht (heb ff wat afbeeldingen op google bekeken ;-)
    Geniet maar van het heerLIJKe weer, hier is t niks...