The Amazing Inka Trail!!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu The Amazing Inka Trail!!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu

The Amazing Inka Trail!!!!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

16 Juni 2012 | Peru, Cuzco

Olaaaaaaaa,

We did it :D THE INKA TRAIL is in da pocket!!! Maar laat ik beginnen waar ik gebleven was.

Donderdag 7 juni zijn we om 6.00u opgestaan en na t ontbijt vertokken naar Cusco. Wederom een relaxte bus, alleen geen snacks en WiFi... Beetje genoten van de omgeving en veel gelezen, ben helemaal fan van mijn e-reader!
Rond 14.30u kwamen we aan in Cusco, ingecheckt in t hotel en opzoek naar iemand die Maarten zijn broekrits kon maken. Het was vandaag een feestdag, waardoor veel dicht was en een hoop locals op straat aan t feestvieren waren. Veel trommels & fluiten en samen dansen.
Wij gingen naar een grote markt, waar door de festiviteiten niet alle kraampjes open waren. Gelukkig een kraampje gevonden waar Maarten zijn broek gemaakt kon worden. Beetje rondgedwaald over de markt, deze was echt groot! Drankje genuttigd bij een café kraampje :D Heel weinig toeristen waren hier dus dat was extra leuk. Maarten zijn broek opgehaald (kosten 5 sol, 1 sol = €0.33, very cheap dus!) terug richting het centrum.

Aangekomen bij Qorikamcha binnen een kijkje genomen, incl. gids. Hier bevinden zich Inka ruïnes, waar een kerk overheen is gebouwd. De Qorikancha tempel was een van de rijkste tempels tijdens de Inka's met zo'n 1400 kilo goud :shock: Uiteraard is daar nu niets meer van terug te vinden... Ze hadden hier de tempel van de maan, sterren, donder en de regenboog. Erg prettig & leerzaam dat we een gids hadden genomen, aangezien er weinig in het Engels bij geschreven stond... Aan de bouw van de muur kun je zien of het een tempel is of een normale muur, zeer bijzonder!
Daarna even de kerk De Santo Domingo bekeken. Terug naar t hotel, even chillen en de stad in om ergens te eten. Uiteindelijk uit gekomen bij een bijzonder eettentje. Dit restaurant was aangekleed alsof we in een kleuterklas waren, of bij het kinderdagverblijf!!! Ze steunen een goed doel wat met school en kinderen te maken heeft, vandaar. Erg leuk aangekleed & niet onbelangrijk lekker gegeten!

Vrijdag 8 juni begon met regen... Hoe kan dit??? Het is t droge seizoen!!! Even de Lonely geraadpleegd en volgens mijn reisbijbel regent het zelfs in het natte seizoen niet meer dan een paar uur achter elkaar, dat geeft de burger moed ;) Aangezien t weer niet echt uitnodigde om op te staan hebben we zeer relax aangedaan. Rond half 9 ontbijten, das laat voor ons hier in Peru!

In de stad eerst naar Plaza de Armas (in elke plaats hebben ze een Plaza de Armas) gelopen. Een zeer mooi plein met verschillende kerken er omheen.
Kijkje genomen in het Museo Inka, waar een collectie van metaal- en goudwerk, sieraden, potten, pannen, kleden, etc. uit de Inka periode was tentoongesteld. Wat ik zeer bijzonder vind is dat sommige dingen nog zo puntgaaf eruit zien en dat terwijl het echt heul oud is!
Na een koffie & thee pauze zij we La Catedral gaan bezoeken. Wow wat is deze kerk imposant zeg!!! Deze kerk bestaat officieel uit 3 kerken, La Cathedral (1559), Iglesia del Triumfo (1536) en de Iglesia de Jesus Maria (1733). Heel veel pracht en praal. Vanwege het feest gisteren stonden er veel praalwagenachtige dingen in de kerk. Helaas mogen we in heel veel kerken en museums geen foto's maken...
In de kathedraal is ook het oudst bewaarde schilderij van Cuzco zichtbaar uit 1650. Verder echt enooooooorm veel bladgoud over alles en zeer mooi snijwerk van t hout. We hebben al onwijs veel kerken gezien, maar dit is toch echt wel een van de meest bijzondere/mooie!!!

Na de kerk was t tijd om te snuffelen in de 100den toeristische shops die Cusco rijk is. Grappig is dat je soms denkt een mini winkeltje in te gaan en dat daar achter weet ik hoeveel meer inieminie winkeltjes zich bevinden. Veel kijken-kijken-niet-kopen ;)
Nog wat meuk gekocht voor de Inka Trail, zoals wandel stokken voor Maarten en van die hoofdlampjes.

Onze schone kleertjes opgehaald en om 18.00u hadden we een meeting met de gids over de Inka Trail. We hadden eerder backpackers gesproken die zeiden dat het huren van een porter echt een aanrader was, zodat we zelf niet onze slaapzak & matje hoeven mee te zeulen.

We hadden de meeting samen met twee Duitsers waarbij we in de groep zaten. We zijn met zijn 5jes dus de laatste ontmoeten we morgen. De gids vertelde hoe laat we morgen opgehaald zouden worden en hoeveel km we per dag gingen wandelen en al het andere wat we moesten weten. De Duitser was nogal precies en wil alles exact weten, ik hoop dat ie op de trail relaxer is dan ie nu was, achteraf is dat helemaal goed gekomen!!!

Onze Canon batterij opgehaald. We hadden vandaag heel veel winkels gehad welke opladers verkochten, maar telkens net de verkeerde. Uiteindelijk gevonden zegt de verkoper, we kunnen 'm ook opladen voor 12 sol. Chill dat gingen we doen, das heel veel beter dan voor 320 sol een nieuw lader :D

Restaurantje uitgekozen, lekker gegeten, terug in t hotel onze spullen gepakt. Uiteindelijk hadden we weer water om 22.00u na de douche nog wat lezen en tukken.

Zaterdag 9 juni, de eerste dag van de Inka Trail, opgestaan, onze backpacks afgegeven voor opslag en na het ontbijt werden we om 6.15u opgehaald. Eerst een paar uur rijdend doorgebracht. In t busje hadden we al de grootste lol. Onze groep bestond uit: de Duitse/Amerikaan Thomas (50jaar), de Duitse Astrid (45jaar), de vrouw van de beste vriend van Thomas, wij de kinderen ;) en de Amerikaan Brad (43jaar). Ro, de gids (48jaar) vertelde dat de gemiddelde leeftijd van de Inka Trail 25 jaar is, mmm wij zitten duidelijk in de ouwe lullen groep ;)

In Ollybabambo nog wat tijd om de laatste inkopen te doen, zoals poncho's, snacks, water, etc.
Om half 9 begonnen we dan echt met lopen. Best relaxt wandelen, gezellig kletsen en vaker pauze dan Maarten en ik normaal doen. Uiteraard werden we ingehaald door de "porters", wel 'n handig systeem. Men roept porter coming en iedereen gaat stil staan, aan de kant van de berg, en dan rennen de zwaar bepakte mannen langs. Niet normaal hoe die op hun sandaaltjes met zoveel zooi op de rug makkelijk omhoog en omlaag rennen.

Rond 12.00u was t lunch pauze. De grote tent was al voor ons opgezet. 5 bakjes gevuld met water en zeep stonden al op ons te wachten. Na netjes onze handjes te hebben gewassen begonnen we de lunch met een heerlijke soep, daarna rijst met groente, saus en vlees. Echt veels te veel, maar onwijs lekker!!!

Met genoeg energie konden we weer t pad opgaan. Vandaag was 'n korte dag (10km) en om 15.30u waren we op onze eerste kampeerplaats. Tent ingericht en toen was t happy hour, met thee wel te verstaan ;) , verse popcorn en hele lekkere koekjes. Hierna ging iedereen een beetje chillen in hun eigen tentje, ik ben een boekje gaan lezen in de grote tent.

Time for diner! Wederom begonnen met een heerlijke soep, daarna rijst met groente, vlees, aardappeltaart en als toetje geflambeerde banaan, mmm jammie :D Echt TE bizar hoeveel lekkers deze gasten kunnen maken in een tent. Het eten is veeeeeeel beterderderder dan we hebben gehad in welk restaurant dan ook :shock: Na de coca thee was t tijd om naar ons eigen tentje te gaan zodat de kok en staff (we hadden voor ons 5jes: 4 portsers en 1 kok) konden gaan slapen.
Nog een beetje gelezen en ook gaan slapen.

Elke dag mogen 500 mensen beginnen aan de Inka Trail. Het komt er op neer dat dit zo'n 200 toeristen zijn en 300 porters!!!

Dag 2 van de Inka Trail, zondag 10 juni. We werden wakker gemaakt om 6u met een heerlijk warm kopje Coca thee. Van Coca bladen zou je meer energie moeten krijgen, ze raden t je dan ook af om t voor t slapen te drinken, maar daar luisteren wij niet naar ;) Sommige locals kouwen op de bladeren voor extra energie.
Bedjes opruimen, tas inpakken en t is tijd voor een prima ontbijt. Pannenkoeken, iets van warme pap (erg lekker & zoet!), broodjes, thee, oplos koffie en melk.
Om kwart over 7 begonnen we met wandelen (10km) dit zou de zwaarste dag zijn, aangezien we van 3100m naar 4215m gaan stijgen. Brad had hier onwijs veel last van, hij is een grote kerel met veel spiermassa en had de hele tijd zuurstof gebrek. Als eerste had ik de top bereikt, niet veel later volgde Astrid, daarna duurde t even voordat Maarten en Thomas arriveerde. Wij hadden alle tijd om foto's te maken van de omgeving voordat Brad en Ro aankwamen geslenterd. Brad had gezelschap gevonden van een Engels stel, zij hadden ook heel veel zuurstof gebrek.

Na een rustpauze en wat groepsfoto's, gingen we weer verder. De camping was op 3600m, dus dat was flink dalen. Bij de daling (heel veel soort van traptrede) heeft Maarten dankbaar gebruik gemaakt van zijn wandelstokken. Verders ging t echt mega goed, vergeleken met de tocht in de Colca Canyon!!!

Tijdens de trail hebben we tijd genoeg om te genieten van de schitterde omgeving en veul foto's te schieten.
Rond 14.30u kwamen we aan op camping nummero dos.
Tent ingeruimd en genieten van een welverdiende lunch met om te beginnen weer een soepje (elke x een andere!), pasta met saus en allerlei ander lekkers. Na de coca thee was t relaxtime. We lagen zo'n 15 min in ons tentje en t begon kei hard te regen en hagelen :shock: Wij blij dat we niet meer aan de wandel waren, maar heerlijk droog in ons tentje lagen.
Om 16.00u was t happy hour, met verse popcorn, crackers en veel geouwehoer :D
Om 18.00u was t tijd voor t diner. Jammiejammiejammie :D We vinden dat we veel mogen eten, omdat we zoveel arbeid hebben verricht ;) Het zal jullie niet verbazen als ik zeg dat t weer verrukkelijk was (eet foto's volgen, net ALS sole andere foto's ;) ) Na de coca thee en nog meer geklets was t tuktuktijd. Eerst nog genoten van de bijzonder mooie sterrenhemel inclusief melkweg!!! 's Nachts is Maarten nog een aantal keer wakker geworden, omdat t zooooo koud was...

Dag 3 van de Inka Trail, maandag 11 juni. De dag begonnen met een coca thee, spullen inpakken en een heerlijk ontbijt met oa een omelet. Om 7.15u waren we alweer aan de wandel. Vandaag is de langste dag, +/- 14km met veel dalen de camping is op 2690m. Onderweg waren nog een aantal Inka sites die we uiteraard gingen bekijken. Dit waren vooral opslagplaatsen voor graan en uitkijkposten met renners om boodschappen door te geven, soort van estafetteloop alleen dan met een doel ;)

Om 12.30u was t tijd voor de zeer vervelende lunch ;) Ze hadden een mooi plekje uitgekozen tussen de lama's. Na de lunch, lekker liggen chillen in t zonnetje :D Thomas & Astrid waren iets eerder vertrokken, omdat Astrid door haar enkel (deze was echt dik en later kreeg ie allemaal mooie kleurtjes...) was gegaan en niet meer zo soepeltjes liep.
We begonnen aan onze laatste pas en dat terwijl Ro had gezegd dat we alleen nog maar gingen dalen... Bovenaan de pas zaten Thomas & Astrid ook net te rusten. Na een snackje weer op pad. Bij een splitsing zijn Brad en ik afgeslagen voor de lange route. Deze liep langs de laatste Inka solite van vandaag enorme terrassen, waar ze tijdens de Inka's van alles op verbouwde zoals Coca bladen, graan, stukjes gras om de lama's op te laten grazen, etc. Het was prachtig! Ook hadden we een superrr uitzicht over de rivier. Aangezien wij later aankwamen (17.00u) dan de rest hadden we de hoop dat we happy hour zouden missen, zodat we meer konden eten tijdens t diner, maar ze waren zo lief om op ons te wachten. Happy Hour bestond vandaag uit popcorn en een TAART :shock: bizar hoe ze die hebben gemaakt op de camping, en lekker!!! Thomas had veel muziek op zijn telefoon, dus we hadden een middag disco ;)
Om 19.00u genoten van de laatste creaties van onze kok. Hij had zichzelf weer overtroffen!!! Dat was weer smullen geblazen :D. Na t eten was t tijd om iedereen te bedanken in hun taal was dat Supaki Waki. Daarna was t tijd om de slaapzak op te zoeken aangezien de wekker morgen om 3.30u stond :shock:

De laatste dag van de Inka Trail, dinsdag 12 juni, begon veuls te vroeg... We werden gewekt door de geluiden van haan Ro en ezel Thomas. Spullen
inpakken een lekkere pannenkoek naar binnen schuiven en t wachten kon beginnen... We moesten zo vroeg opstaan om dat de trein van de porters erg vroeg vertrekt en er ook maar eentje voor ze rijdt.

Om half 6 gaat de port voor ons open. We waren volgens mij wel een beetje irritant voor andere... Allemaal liedjes zingen, grapjes maken, haan & ezel geluiden maken, Thomas Nederlands leren en dan vooral woorden met een of meerdere g's ;) Wij hadden in ieder geval heel veel lol :D
Vandaag begonnen alle toeristen te gelijk met wandelen. De andere dagen viel dat gelukkig mee. Genoeg stukken leek het dat wij de enige waren op de trail, behalve als we een top hadden bereikt en uiteraard op de camping. Vandaag was de kortste dag zo'n 6km. Om half 7 kwamen we aan bij de Sun Gate. Daar genoten van t uitzicht op Macchu Picchu en gewacht tot de zon over de berg kwam en zo mooi op Macchu Picchu scheen. Hierna was t nog een uur lopen voor we bij de ingang waren.
Even chillen terwijl Ro de tickets aan het regelen was. Met zijn allen naar binnen en veel uitleg gekregen over de site. Echt imposant zoveel steen en zo nu en dan een lama. Belangrijke tempels bekeken oa de zonnentempel, rondgelopen en nog meer info gekregen. Daarna was het tijd voor Thomas en Astrid om nog een berg te beklimmen...
Brad, Maarten en ik zijn toen naar de brug gelopen. Tenminste dat was de bedoeling eerst liepen we verkeerd, een heel stuk omhoog gelopen, alsof we dat nog niet genoeg hadden gedaan ;) Uiteindelijk de goeie route, aangekomen bij de brug, viel die ff tegen... Terug gewandeld, Brad ging alvast met de bus, want zijn trein ging eerder. Wij gingen nog wat genieten van de omgeving, na een tijdje kwamen Thomas en Astrid aangestrompeld. Ze hadden t gehaald en t was een bijzondere route. Met zijn viertjes met de bus naar t dorp waarvandaan de trein ging. Opzoek naar t restaurant waar onze spullen lagen.
Als lunch, om 13.30u, een lekkere pizza genomen. Beetje rond gelopen door t plaatsje, nog bij wat toeristische shops rond gesnuffeld. De trein genomen, echt bizar wat een prijs verschil! Wij, de toerist, betalen 46 dollar en de local 4 sol, voor t zelfde ritje :shock: Het was wel een mooie trein met ramen in t plaffond, maar t haalt t niet bij de Cruz del Sol dus ;)
Aangekomen in Poroy, nog 45 min met n busje naar t hotel. Hier aangekomen lekker een douche genomen en om half 11 gingen we opzoek naar een eettentje om samen met Thomas en Astrid onze bijzonder trekking af te sluiten. Erg lekker gegeten en 't was uiteraard superrr gezellig!!! Als laatste liepen we t restaurant uit en was t tijd om onder de wol te kruipen.

Zooooo dat was t voor nu...

Ciao,
Maarten & Birgit.

• 16 Juni 2012 - 22:33

PaP:

Ik begrijp dat het een enerverende tocht is geweest. Jullie hebben enorm veel gezien, maar ook heerlijk gesmuld. Dit moet wel het (misschien ook letterlijke) hoogtepunt van jullie reis geweest zijn. Wij zijn benieuwd naar de, ongetwijfeld zeer mooie, foto's die jullie gemaakt hebben ;).
    Nu op naar de jungle en de indianen. Misschien komen jullie Mowgli nog tegen :)
    Veel plezier.

Groetjes

• 17 Juni 2012 - 00:23

Ing & De Mannen:

Wat een geweldig verhaal weer, enorm
    genoten van al jullie klim en daal belevenissen. En vooral al dat eten, het is maar goed dat er zo veel noeste arbeid verricht moest worden, anders had je zo in t straatbeeld hier gepast! Bescherm mijn lieve broertje een beetje tegen al dat enge harige en kriebelige gespuis in de jungle, wil je?
    Liefs uit een droog GP (na een hele dag regen gisteren)

• 17 Juni 2012 - 00:25

Joke:

Tjee, wat geweldig allemaal. Als je zo hard moet werken (lopen) dan verdien je al dat lekkers wel. Wat heerlijk dat je net in je tentje zat toen het begon te regenen/hagelen. Voor even is dat getik van de regen op je tentje best wel leuk om te horen. Jullie halen ook wel alles uit deze vakantie met dat vroege opstaan .... ha, ha. Liefs J&J

• 17 Juni 2012 - 08:13

Daf En Co:

Wow! Op FB heb ik (en meer van ons) de eerste foto mogen bewonderen! Wat gaaf zeg! Nu het hele verhaal erbij en dat maakt het meteen echter en nog mooier!
    Ik heb je nog nooit zo vaak over lékker eten zien schrijven dan nu in Peru... Ben het eens met voorgaande schrijvers/schrijfsters dat het idd maar goed is dat jullie een actieve honymoon hebben... ;) Heb je al die soeprecepten meteen ook gevraagd? :D
    Ben benieuwd naar de laatste belevenissen én de foto's...

Veeeeel liefs!

• 18 Juni 2012 - 08:24

Marloes:

Super leuk Brigitte, krijg d'r honger van..! Neem je je fototoestel donderdag mee? :p XX

• 18 Juni 2012 - 09:45

Eefje & Edwin:

Joehoe, wow, dat klinkt geweldig en de trail ook nog eens in top conditie volbracht zo te lezen! Heerlijk, zoveel personeel dat jullie in de watten legt! Ik kan natuurlijk niet wachten op de foto's :)
    xx