The Amazone & een extra nachtje Lima - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu The Amazone & een extra nachtje Lima - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu

The Amazone & een extra nachtje Lima

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

29 Juni 2012 | Peru, Puerto Maldonado

Olaaaa pícaros en chicas ;)

Het wordt de hoogste tijd voor ons laatste verslag van onze fantastische reis door Peru!!!

Woensdag 13 juni wakker geworden voordat de wekker ging (das altijd chill, maar echt veeeeel vroeger dan in NL). Tassen ingepakt en ontbeten. Nog even gezellig zitten kletsen met Thomas & Astrid. Met de taxi naar het vliegveld voor onze laatste bestemming Puerto Maldano. Nog meegedaan met een enquête over hoe we Cuzco vonden, wat we hebben gedaan, hoelang we er waren, etc. Zo'n binnenlandse vlucht is zeer relax, je mag gewoon gevulde! waterflesjes meenemen, das geen enkel probleem :D Na een vlucht van een klein uurtje aangekomen in The Amazone! We stapten het mega koude vliegtuig uit, met mijn trui nog aan, nou dit kon à la minuut uit. Pfff welkom in het regenwoud!!!
We werden opgehaald met een busje, hiermee werden we naar de Amazone gereden en na driekwartier varen kwamen we aan bij onze lodge. Als eerste kregen we een doekje uit de vriezer om ons zelf een beetje mee te verkoelen en een heerlijk fruitdrankje.
De Posasa Amazonas Lodge is echt geweldig!!! We hadden geen ramen en deuren. De deuren zijn gordijntjes en de rest was gewoon open. Wassen en douchen moeten we met speciale (natuurlijke) zeep. Energie is aanwezig 's morgens van 04:30 – 07:00u en 's avonds 17:30 – 21:00u. Voor de rest hadden we heel sfeervol & romantisch kaarslicht!!! De oerwoud geluiden zijn superrr. Heel de dag hoor je vele vogels en andere beesten, heel rustgevend.

Onze eerste wandeltocht stond al gepland. We zaten met zijn 6jes in een groepje, 3 Amerikanen (Mike, Steven en Julia), 1 Aussie (David) en wij. Beetje door het regenwoud wandelen en heel erg veel wandelende bomen gezien en vele andere planten & bomen. Ook nog aapjes gezien. Vandaag liepen we naar de toren om naar boven te klimmen en boven de boomgrens beter vogels te kunnen spotten. Best veel over zien vliegen oa Macaw, Toekans en vele parkietachtige.
Terug bij de lodge een beetje chillen in de hangmat :D Om 19:00u werd het diner geserveerd. Was toch minder speciaal als wat we gewend waren tijdens de trekking… Na het eten nog een beetje in de lounge rondgehangen.

Donderdag 14 juni moesten we zeer vroeg (04:30u) aan de ontbijttafel zitten en dat terwijl ik dacht dat we gingen relaxen in de lodge… Na het ontbijt spullen pakken en naar de boot, eerst een stukje varen, daarna een stukje gewandeld om uit te komen bij een soort meer, waar we op een Catamaran achtige boot vogels gingen spotten. Best wel wat gezien, maar vogelspotten zal nooit mijn hobby worden. Vind het leuk om ze te zien en op de foto te zetten (dat was hier trouwens reuze moeilijk…) maar om nou uren rond te dobberen op een bootje om te hopen dat je veel verschillende soorten voorbij ziet komen is leuk voor 1x ;) We hebben nog een Kaaiman gezien, de gids probeerde 'm nog een beetje op te jagen, maar hij ging zich snel verstoppen in het riet. Een familie van 6 otters zwommen hier ook rond, grappige diertjes! Hierna was het tijd om Piranha's uit het water te vissen en 't is gelukt! Als eerste had uiteraard de gids beet, dit was een kleintje. Een blaadje voor zijn bek houden en daar hapt ie gelijk in. Volgens de gids zouden we best in het meer kunnen zwemmen en laten de Piranha's ons met rust, maar we hebben vriendelijk bedankt. Julia had op een gegeven moment een grote Piranha beet, deze was gelijk een stuk moeilijker om goed beet te pakken en hapte er flink op los in de blaadjes die we voor zijn bek hielden.

Terug bij de lodge, hangmattijd :D Deze hebben we hangen in onze eigen kamer en ze hangen ook in de lounge. Wat trouwens heel leuk was, was dat we vandaan een groot gedeelte van de dag alleen met zijn 6jes waren + personeel. Volgens de gids leek het net of wij een privé groep waren. De lodge heeft namelijk plaats voor 80 toeristen… We waren wat blij, dat we nu met zo weinig waren, dan is het tenminste echt speciaal!

Na de lunch, deze was dan wel weer errug lekker, gingen we weer op pad. Met de boot, alles wordt hier uiteraard met de boot gedaan, gingen we langs bij de Sjamaan. Voor we daar aankwamen zijn we nog langs een kleine Kaaiman gevaren!
De Sjamaan vertelde ons wat hij allemaal deed, daarna kregen we een rondleiding in een klein gedeelte van zijn tuin met vele planten waar hij zijn medicatie van maakt. Alles wordt aangelengd met Pisco (40% alcohol) en zo'n drankje moet men dan een paar keer per dag drinken en dat een aantal dagen tot maanden tot zich nemen, ligt eraan wat ze hebben. Hij had medicijnen tegen artrose, kanker, reuma, griep, eigenlijk kon hij alles genezen… Wij kregen drie drankjes om te proeven, lekker en erg sterk :D Het drankje tegen reuma was het lekkerste, weet niet meer waar de andere 2 voor waren.
Terug bij de lodge even douchen en gelukkig hadden we vandaag wel een warme douche! Onder een lauwe douche kan ik staan, zeker als het 35 graden is, maar koud, is toch wel heul koud ;)
In de lodge samen met Julia vele potjes Jenga gespeeld. We werden er telkens beter in en onze toren steeds hoger! Maarten zat lekker te kletsen met David.
Na het avond eten zijn we verder gegaan met deze bezigheden om vervolgens niet al te laat onder de klamboe terecht te komen.

Vrijdag 15 juni wederom vroeg uit de veren. We gingen naar een huisje waar we heel veel Macaws zouden kunnen spotten. Het huisje staat erg beschut en in daar komen de Macaws om modder te eten, want zand schuurt de maag.!!! Helaas voor ons was dit vroege (06:00u) uitstapje een beetje zinloos, want een Havik zat in de boom en zolang die daar zit komen de Macaws niet… Wel heb ik Woody Woodpecker op de foto :D
Om half 8 ontbijten en daarna gingen we weer op pad. Nu stonden de enoooorme bomen op het programma. Deze boom had een doorsnee van 3 meter :shock:
Deze boom was zeer geschikt om in te klimmen en uit te zwaaien. Dus we hebben bijna allemaal even voor aapje gespeeld :D
Terug in de Lodge weer een beetje chillen in de hangmat en gezellig kletsen met zijn allen.
's Middags gingen we nog een keer terug naar de plek waar de Macaws niet hadden gezien. Op andere tijden zitten daar Parkietachtigen. Helaas weer pech, want ze gingen badderen aan de andere kant en het was een klein beetje boel mistig…
Nog een bezoekje gebracht bij een boerderij waar ze varkens, ganzen, kleine katjes, kippen en hanen hadden. Ze verbouwden heel veel papaja's, deze was zowaar erg lekker. Verder hadden ze ananas, banaan, komkommer, paprika, koriander, aardappels en nog veel meer.
Na het diner was het tijd voor de nachtwandeling. Iedereen lampjes op het hoofd en wandelen maar. We zijn ergens stil gaan staan en deden allemaal onze lichtjes uit om de nacht geluiden in ons op te nemen. Best bizar, je hoort zo ontzettend veel en ziet zo ontzettend weinig!!! We hebben spinnen, schorpioenen, andere insecten en possums gezien.

Zaterdag 16 juni na het ontbijt was het tijd om onze spullen op te ruimen. Rond half 10 hadden we ons laatste tochtje in de boot op de Amazone.
Bij het vliegveld bekijken ze even de tassen. Ze vinden backpacks wat lastig dus ze doen hem open en vragen of je bepaalde dingen bij je hebt. Je zegt dat je dat niet hebt en de tas kan ingeleverd worden, grappig!
Beetje lezen terwijl we wachten tot we weg kunnen. We vertrokken naar Lima en hadden nog een tussenstop in Cuzco. Na Cuzco kregen we zelfs nog een lunch. Aangekomen in Lima was het wachten. Hier zijn we weer even gaan zitten bij Starbucks, hier krijg je altijd WiFi dus das handig. Rond 16:00u was het tijd om in te checken en werd ons verteld dat het vliegtuig waarschijnlijk pas rond half 7 zou gaan, oke dan wachten we nog even. Om half 7 weer daar heen zeiden ze nou het duurt nog wel tot 7uur verder wist dat mens niets, ze kon überhaupt geen Engels… We gingen naar beneden, even bij de balie vragen hoe het zat, ook omdat we een overstap hebben in Madrid van twee uur en deze met grote waarschijnlijkheid niet zouden halen. Zeggen ze daar ohw voor 0:00u gaat het vliegtuig zeker niet en misschien wordt het wel 01:00u. Ze stelde voor om onze vlucht om te boeken naar morgen of we konden wachten en hopen dat ze iets voor ons konden doen in Madrid. We kozen voor een extra overnachting in Lima. Nou dat was helemaal superrr!!! De taxi werd geregeld voor ons. Na een uur waren we bij het 5 sterren hotel :shock: Ik voelde me wel een klein beetje lullig aangezien ik rondliep in mijn afritsbroek en mijn ranzige bergschoenen, maar ja niets aan te doen… Bijzonder mooie kamer én badkamer. Na het avondeten was het tijd om te gaan slapen. We hebben niet zo onwijs veel gedaan deze dag, maar van al dat wachten word je eigenlijk mega moe.

Zondag 17 juni weer een keer wakker geworden zonder wekker (dat is echt maar 3x gebeurd deze hele vakantie!!!). Het ontbijt was zeer uitgebreid en lekker. Na het ontbijt even bedacht wat we zouden gaan doen. We hadden een paar opties of we bleven in de buurt van het hotel of we zouden de stad in kunnen gaan. Aangezien dat 45 min rijden was zouden we dan vanaf daar gelijk naar het vliegtuig gaan.
We hebben gekozen voor rondlopen in de buurt. Het hotel staat in de ambassade buurt, we hebben vele mooie gebouwen bekeken, we liepen zelfs langs de Nederlandse ambassade.
We hebben een bezoek gebracht aan Huaca Huallamarca een piramide achtig iets dat gemaakt is rond 200 na Christus. Hierbij was nog een klein museumpje met een mummie inclusief haren, dat blijf ik bijzonder vinden!
Lekker lunchen in het hotel, warm eten beginnend met een salade, daarna lekkere vleesjes met saus, rijst en frietjes om vervolgens nog te genieten van een heerlijk toetje! Jaja, onze laatste echte Peruaanse maaltijd was weer jammie :D
Hierna zijn we naar de zee gelopen, waar we heen waren gelopen was niet een mooi strand, maar het was een leuke wandeling. Nog even langs bij Starbucks voor een koffie & thee en daarna was het tijd om met de taxi naar het vliegveld te gaan. We hebben echt helemaal niets hoeven betalen deze dag. LAN heeft zeer goed voor ons gezorgd :D
Bij het vliegveld gekomen nog even wachten, vandaag ging alles allemaal goed!
Weer een aantal filmpjes gekeken, muziekjes geluisterd en prima geslapen.

Maandag 18 juni kwamen we rond 14:00u aan in Madrid, daar even een broodje gekocht en we konden daarna ongeveer gelijk instappen. Rond 15:45u vertrokken naar Amsterdam en hier kwamen we rond 18:30u aan.
Op Schiphol stonden Jan & Joke al op ons te wachten en mijn ouders waren stiekum ook nog even langs gekomen. Naar Gouda gegaan, daar Chinees gehaald (dat hoort als je terug komt van vakantie) met zijn 6jes gegeten en lekker gekletst. Rond half 12 waren we in Amersfoort en was het de hoogste tijd om in ons bedje te duiken!!!

We hebben een genoten van onze GEWELDIGE vakantie. Met als hoogtepunt toch wel de Inka Trail al was eigenlijk alles SUPERRRR!!! Uiteraard waren we veel te kort weg ;)

Thanxxx voor alle reacties, dat blijft leuk!!! Voor meer verhalen en foto's kom langs, kom langs :D

Beso!

Maarten & Birgit.

• 29 Juni 2012 - 21:23

Marloes:

Nice wederom :) Van mij mag je in het vervolg altijd als eerste op vakantie, kan ik extra veel zin krijgen in die van mij ;). XX

• 30 Juni 2012 - 03:28

Ing & Mannen:

Ik stuur Jouke volgende keer wel mee voor het vogelspotten - heeft die van mij. Weer genoten van je verhaal, de beesten en het vroege opstaan. Ga vanavond wel ff foto's checken op de echte pc, beter dan een kleine feun!!

• 30 Juni 2012 - 08:52

Joke:

Genoten van je laatste verhaal. Als ik eerlijk ben, ben ik jaloerser op de lodge dan op het 5-sterrenhotel! Heeft Maarten de foto van de spin gemaakt??? Woody was duidelijk te herkennen.

• 01 Juli 2012 - 12:09

Daphne:

Wat een leuk laatste verhaaltje weer!
    Schrijfstijl blijft lekker beeldend en leuk!!!

Ik kom snel een keertje langs en wie weet in mijn nieuwe schooljaar nóg ietsie vaker :D

Kus
    Je zus

• 02 Juli 2012 - 19:16

Josine:

Dat was vast nagenieten tijdens het schrijven :-) Leuk ook om de foto's erbij te zien! X