Het bijzonder mooie Colca Canyon & Titicacameer - Reisverslag uit Puno, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu Het bijzonder mooie Colca Canyon & Titicacameer - Reisverslag uit Puno, Peru van Birgit - WaarBenJij.nu

Het bijzonder mooie Colca Canyon & Titicacameer

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

06 Juni 2012 | Peru, Puno

Buenos noches,

Ben best een beetje trots op mezelf dat ik zo enoooorm bij ben :D Maar misschien moet ik niet te vroeg juichen ;)

Zondag 3 juni zonder ontbijt met de taxi naar t busstation gereden. Daar genoeg tijd om lekkere broodjes te kopen. Om 8.00u vertrokken we richting Cabanaconde. Dit was een local bus, wat zo z'n charme heeft. Zeker aan het einde van de rit stapten locals in en uit. Busstation tussendoor daar doen ze niet aan, men staat gewoon langs de kant en zwaait als je mee wilt.
Erg mooie rit met veel bergen, alpacas, lama's en vicuña gezien. We zijn zelfs over een pas gereden van 4800m :shock:

Aangekomen in Cabanaconde (3290m) naar t hotel gegaan spullen gedropt en opzoek naar info om te wandelen. Aangezien ons Spaans niet je-van-het is, en t Engels van de locals nog erger was lukte t niet echt. Via de Lonely uitgekomen bij een superrr leuk hostel, waarvan de eigenaar zelfs Nederlands sprak, hoe handig is dat! Volgens hem konden we makkelijk zelf wandelen als je t begin maar vond.
Ergens op een terrasje een drankje gedaan en na veel water te hebben ingeslagen terug naar t hotel gegaan voor een lekkere warme douche.
Avondeten genuttigd bij t gezellige hostel, de rest van t dorpje incl. ons hotel was een beetje boel uitgestorven. Peru moest deze avond ook voetballen, dus veel ge-oe en ge-oh, helaas hebben ze verloren. Nadat we zovele Alpacas hadden gezien was t tijd om t eens te proeven in de vorm van een brochette, erg lekker vlees! Na lekker lang te hebben nagetafeld met een heerlijke cocktail was t tijd om letterlijk onder de wol te kruipen. Hier is t 's avonds toch echt truien weer...

Maandag 4 juni gingen we hicken naar de zo genoemde "Oasis". Hiervoor gingen we maar liefst 1100meter dalen. Dit was een gevalletje van what must down, must go up... Af en toe kwamen er locals met muilezels langs alsof ze gewoon over een vlakke weg liepen... Niet normaal hoe makkelijk die hier heen-en-weer lopen, sommige gewoon op slippertjes! Na een, voor ons, zware afdaling met een prachtige omgeving kwamen we beneden aan. We hadden zin in een koude cola of Inca cola, dat vindt Maarten lekker, ik vind t naar Red Bull smaken dus niet echt mijn favoriet. Jammer voor ons waren de muilezels nog niet gearriveerd... Vers geperste sinaasappelsap was een zeer goed alternatief! Het was weer tijd om naar boven te klimmen. Dit ging vrij traag, Maarten had zuurstof gebrek en zere benen... Uiteindelijk hebben we er nog een mooie wandeling in de duister van gemaakt.

In het hostel heerlijke soepjes en pannenkoeken gegeten, daarna douche, chillen en tukken.

We hadden eigenlijk t plan om de volgende dag om 5.45u met de bus naar de Cruz del Condor te rijden. Hier zit een familie Andean Condors. Na de uitputtende dag besloten om de wekker toch iets later te zetten. Daarbij hebben we de Condors tijdens onze wandeling heel laag zien overvliegen!

Dinsdag 5 juni vertrok onze local bus om 9u richting Chivay. Daar met een taxi naar t centrum, waar we onze backpacks bij t busstation achter lieten. We hadden nog 1 1/2u om te overbruggen. Lekker broodje gegeten, kerk bezocht, rond gewandeld en op een bankje zitten chillen en foto's maken van de locals in hun mooie gekleurde kleding :D
Om 13.30u vertrok de bus richting Puno. Dit was een toeristische bus, met gids en wat stops tussen door.
Onze eerste stop was een lunch, maar wij hadden niet zo'n trek dus liepen we een beetje buiten rond en hebben zo Lama's en Alpacas goed op de foto kunnen zetten :D Vervolgens kregen we toch nog een sandwich in de bus.
Wederom een superrr mooie bus reis. Normaal slaap ik veel in de bus, maar nu niet! Ergens op 4450m gestopt bij een meer met Flamingo's!!! Echt fantastisch, ik wist niet eens dat ze op deze hoogte voorkwamen, ik wist überhaupt niet dat we ze in Peru zouden zien!
Nog één stop bij een mooi meer en na wat fotootjes gingen we in 1x door naar Puno. Hier kwamen aan om half 8 en rond 8u stonden onze spullen in t hotel.
Door de toeristische straat van Puno geslenterd, ergens lekker pizza gegeten om vervolgens in ons king size bed naar CSI te kijken.

Vandaag woensdag 6 juni zaten we om half 7 aan t ontbijt zodat we om kwart voor 7 konden vertrekken naar het Titicaca meer.
Dit is het hoogst bevaarbare meer van de wereld en ligt tussen Peru en Bolivia op 3812 meter. In het meer liggen 41 eilanden.
Met een motorboot voeren we naar de Uros eilanden. Bij een, van de vele, drijvende rieteilanden stapte we uit. Ze spreken hier een andere taal, maar leren wel Spaans op school. De "president" van het eiland liet ons in het klein zien hoe ze het eiland maken. Ze worden gemaakt van, zoals de naam al doet vermoeden van riet (totorariet) dat langs de oevers van het Titicacameer groeit. Verder verkochten ze heel wat toeristische meuk... Nog een stuk gevaren met een mooie rieten boot. Ze moeten alles vernieuwen om de 1 1/2 jaar!
Daarna vertrokken we naar Taquile (2200 inwoners). Het hoogste punt ligt op 4050m. Vanaf hier zagen we de mooie besneeuwde bergtoppen van Bolivia. Toch nog een iniemienie stukje Bolivia gezien :D
Beetje rondgewandeld over t eiland. Bij een familie gingen we lunchen. Eerst werd er voor ons gedanst, daarna genoten van een originele lunch. We kregen een heerlijke soep en ik had vis en Maarten een omelet.
We hadden een erg leuke, gezellige en gevarieerde groep! Nog wat rond gewandeld met zijn allen en terug met de boot (zo'n 2uur). Errug leuke trip!

Puno bij daglicht bekijken. Het centrum zelf is vrij klein. De kathedraal bekeken. We wilden een museum bezoeken, maar die werd gerenoveerd. Nog een beetje rondgedwaald.
Lekker gegeten en nu type ik dit met een half oog House volgend.

Kuzzzz

@Marloes, nog steeds niet gewend...
Zooo, Ralph had wel mega veel foto's gemaakt. We zijn heeeeel benieuwd naar de foto's!!!
Eten is wel lekker, maar kan niet tippen aan Azië...

@Nicole, ik was t niet vergeten! Had al gezegd tegen Maarten dat we moeten shoppen in Cuzco.
Verders nog geen cuy gegeten. Ik hoorde van een NL stel dat t heel vies was, dusch...

@Daf, dikke verjaardagskus en knuff voor je dochter!

@Manon, dikke verjaardagskus en knuff voor je oudste zoon!

@Ing, gefeliciteerd met je oudste mannetje ;)

@Suus, alvast Hiephiephoeraaaa!!!! Maak d'r zaterdag een leuk feestje van met een mooie wedstrijd!

• 07 Juni 2012 - 04:40

Daf:

Heej Reizigers,

Dank... Ze heeft een héél leuk feestje gehad, flink verwend! Vanochtend rond 5.45u -gaap- vroeg ze of ze snel weer jarig was... ;)

Wat zitten jullie hoog zeg!
    Die 'drijvende eilanden' lijken me erg interessant en leuk om te zien!
    Ach eigenlijk moeten wij hier ook elke 1,5 jaar ophogen... ;)

Zijn ze een beetje bij met de afleveringen van House en CSI... Of ken je ze al... :D

Liefs,
    Daphne XxX

• 07 Juni 2012 - 05:15

Lieveke:

Het klinkt heerlijk en vertrouwd met zo´n museum wat gerenoveerd moet worden...;-)

• 07 Juni 2012 - 07:35

Marloes:

Krijg echt onwijs veel zin in mijn eigen tripje door je beschrijvingen!! En inderdaad applaus dat je het zo goed bijhoudt, superleuk!
    X

• 07 Juni 2012 - 08:18

Kirs:

Lama's EN flamingo's?! Mag ik nog een bestelling plaatsen? :D

Klinkt als een superhonniemoen! Veel plezier nog!

Liefs,

Kirs

• 07 Juni 2012 - 09:50

PaP:

Ook deze trip is weer zeer bijzonder en afwisselend.
    Moeten ze die eilanden ook elke 1½ jaar vernieuwen :D ? Is wel goed voor de lokale werkgelegenheid ;).

Btw, hier is het ’s avonds echt “verwarming-aan-weer” :( .

Groetjes uit een vééééél te koud en nat NL.

• 07 Juni 2012 - 10:02

Joyce J:

Wow, klinkt echt geweldig! Ben jaloers! Geniet ervan! Kus

• 07 Juni 2012 - 13:29

Joke:

Klinkt allemaal hartstikke leuk. De bussen, rijden die ook langs afgronden?
    Ben benieuwd naar de foto's Jan heeft al heel veel foto's bekeken via Google Earth!
    Liefs uit een koel Nederland. (Zondag was het net zo koud/warm als met de Kerst.)

• 07 Juni 2012 - 14:11

Martijn:

Jullie zijn goed aan het trainen daar op >4000 m Daar is menig Europeaan nog niet geweest. Als jullie dan hier in de alpen zijn dan ren je de berg op ;)

Klinkt verder als een prima trip

Servus
    MP

• 11 Juni 2012 - 11:10

Ing & Mannen:

Zo, hehe ff google maps erbij gepakt. Volgens mij moeten jullie nog een keer terug want jullie slaan een hééleboel over van Peru! Ziet er zo op de kaart allemaal heel gaaf uit, nu de foto's nog. Ik kan mij Maarten zijn hoogteziekte nog goed herinneren van onze Zwitserland/ Oostenrijk wandel vakanties..Hij is er dus niet overheen gegroeid. Toch wat meer hoogte training (wintersport??!!). Ed was donderdag weer terug uit Singapore. Nog ff gauw zijn verjaardag gevierd met taart, hij viel net niet in slaap boven de kaarsjes..Zaterdag vroeg vertrokken voor competitie weekend vlakbij Mudgee (mmmm weten jullie dat nog?) Geen wijn, wel veel rijvaardigheid en modder. Prima weer, beetje fris s nachts (-8). En zowaar als 2e geeindigd in de standaard klasse bij de vrouwen. Kitscherige trofee en een mooie recovery set (altijd handig). Zondag half 11 s'avonds thuis. Vandaag Queens Birthday, lekker vrij en de regen komt met bakken uit de hemel. Nog een kleine week en dan zijn jullie er weer, zit t er weer op. Ook met dit verslag en hopelijk veel mooie foto's weer een vinkje op de wereldkaart. Liefs uit Oz