De mooiste busreis EVER!!!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Birgit - WaarBenJij.nu De mooiste busreis EVER!!!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Birgit - WaarBenJij.nu

De mooiste busreis EVER!!!!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

14 Juni 2008 | India, New Delhi

Namaste,

Dinsdag 13 mei na alle spullen ingepakt te hebben, snel nog even ons laatste ontbijtje op de woonboot gekregen. Bij de bus aangekomen onze plaatsen voor de komende TWEE dagen ingenomen. We gaan met de bus dwars door de Himalaya :D De rit van Srinagar naar Leh is lekker lang zitten zo'n 20u :shock: en dat voor maar 434km! Gelukkig overnachten we wel gewoon in een bed en niet in de bus! De eindbestemming voor deze eerste dag is Kargil.
We hadden erg leuke voorburen. Twee Indiërs, welke uit het Zuiden van India kwamen. Zo grappig die praten Engels met de Indiërs uit het Noorden, want ze kunnen elkaar anders niet verstaan! Hindi is wel de officiële taal, maar dat wordt niet overal onderwezen.
Langs de weg staan allemaal bordjes met leuke slogans in 't Engels. Ik heb ze alleen niet onthouden, Job heeft ze opgeschreven... De strekking is in ieder geval dat je veilig moet rijden zodat je geen brokken maakt.
De omgeving was echt GE-WEL-DIG!!!! Zoals ik al schreef in mijn vorige blog van bergen kan ik maar geen genoeg krijgen :D
De weg daar en tegen was soms ietsiepietsie minder :lol: Als ik uit 't raampje keek zag ik soms alleen maar afgrond :shock: Erg prettig dat we niet onwijs veel tegenliggers tegen kwamen! Het asfalt was ook niet overal je van het. Kuiltje hier & een kuiltje daar ;)
De lunch stop was in een ontzettende toeristische plaats in de middle of nowhere. Zeer apart om na vele kilometers alleen maar weg, bergen & afgrond gezien te hebben ineens terecht te komen in een plaats met veel mensen, tentjes & paarden...
Ook typisch was dat we (de 5 toeristen in de bus) onderweg regelmatig moesten uitstappen bij een of andere militaire post om ons paspoort te showen. Vraag me nog steeds af wat die militairen daar deden, maar dat terzijde...
In Kargil aangekomen een slaapplaats gezocht en een beetje rondgelopen. De plaats zelf was niet heel bijzonder. Bij een restaurantje wilden we eten bestellen, maar wat ze op het menu hadden staan moesten ze eerst gaan kopen. Dat zou nog wel even duren, aangezien we wel trek hadden zijn we opzoek gegaan naar een ander eettentje. Ik had een visite kaartje in mijn hand gestopt gekregen toen we de bus uit kwamen en hier stond hotel & restaurant op. Wij daar heen, bleek het stiekum alleen een hotel te zijn. Echter, de klant is koning en zo werd er binnen no time een rijsttafel voor onze neus neergezet. En wel in de kamer van de manager, waar een extra tafel naar binnen werd gedragen voor ons avondmaal :D Het eten was nog erg lekker en de manager een superrr aardige jongen. Zo hebben we aan dit etentje nog een mooie oude kaart van India, en twee info boekjes overgehouden!

Woensdag 14 mei veeeeeel te vroeg opgestaan :cry: We moesten om 05.30u bij de bus zijn GAAAAAP! Vandaag heb ik erg veel naar mijn iPodje geluisterd en mijn oogleden laten rusten ;) De omgeving was vandaag veel rotsachtiger en daardoor minder interessant. Daarbij was Job heel goed bezig en krijg ik het strakjes netjes op film te zien :lol:
Vandaag zijn we door Drass gereden. Dit is het een na koudste stadje op aarde! Verder was daar niets te beleven, toch leuk om door heen gereden te zijn ;)
Onderweg nog problemen gehad met de achterband. Het was geen klapband, maar blijkbaar was ie niet meer helemaal 100%. Hierdoor wat vertraging opgelopen...
In Leh aangekomen opzoek naar een guesthouse daar onze tassen gedropt en naar een restaurantje gegaan. Grappig was dat ook hier niet alles wat op het menu staat daadwerkelijk te krijgen is. Reden: het toeristenseizoen is nog niet begonnen...
Bij het guesthouse een douche genomen. Lees: men krijgt een emmer met kokend water, deze mengt men met een emmer met koud water en vervolgens gooi je dit met een bakje over jezelf heen! Ze hebben wel een douche, alleen wil je daar voor je lol niet onderstaan. Echt, het water dat uit de kraan komt is ijskoud brrr. Douchen op deze ouderwetse manier heeft ook zo z'n charme ;)

Kuzzz Birgit!

@Iedereen ONWIJS veel plezier met voetballuh dinsdag! Hier wordt het wel uitgezonden, alleen de tijd is niet zeer aantrekkelijk (02.45u) en het commentaar is in 't Chinees...

@Job, mocht je tijd & zin hebben zou je wat foto's bij de berichten willen plaatsen? Mijn dank is groot :D

• 16 Juni 2008 - 07:26

Paula:

Wauw Bir, dat klinkt helemaal fantastisch! Heb ontzettende behoefte aan vakantie, en het helpt zeker wel als ik jouw verhalen allemaal lees! Geniet ervan, ik kijk uit naar je volgende bericht!

Dikke knuf, Paula

• 16 Juni 2008 - 10:17

Daf:

Koel... Job luistert ook al zo goed naar je :lol:
    Wat gaaf zeg, dat je foto's hebt geplaatst, Job ;)

En Bir, je wist vast dat 't voetballen goed zou gaan, aan je mooie tong te zien :lol:

Ik kijk uit naar je nieuwe verhalen :D

Kusssss
    Je zusss

P.S. Heb je m'n sms nog ontvangen???

• 18 Juni 2008 - 10:37

Ingrid:

Gaaf hoor en ook wel spannend lijkt me....geen stevige vangrail/ beschaafd geasfalteerde wegen/ volledig APK gekeurde bussen...Zeg dat douchen met zo'n bakje, dat is een toch een mandi of zo (herken ik nog van Indonesie). Afgelopen zondag op het strand en de duinen van Stockton Beach met een 4wd groep gereden. Echt geweldig! Hoe moet je door zand rijden, zandduinen van +/- 15 mtr op- en afrijden, veel geleerd. Pech dat weer tegen zat, veel buien en windkracht 6. As weekend gaan we met de lokale 4wd club op pad, hebben er echt zin in. Jouke vindt dat gehobbel ook leuk.
    Nog bedankt voor Ed zijn verjaardagskaart en een dikke knuffel voor broertje. Genieten jullie een beetje van t zo samen reizen, heeft Maart de smaak al te pakken? Grtz Ing, Ed en Jouke

• 18 Juni 2008 - 12:03

Kirs:

Ha Birs :)

Zo zo, eten bij de manager op z'n kamer :) Doe maar sjiek.

Wij zijn wel enigszins jaloers dat jullie wél naar het Nederlands Elftal kunnen kijken ook al is het dan op een ongristelijk tijdstip. Hier hebben ze alleen Frankrijk-Italië uitgezonden gisteren :(

Zijn jullie allebei weer helemaal fris en fruitig?

Liefs! Kirs

• 19 Juni 2008 - 12:28

Dave:

Hey Birrie,

ik heb destijds een aantal van die slogans in mijn dagboek geschreven, die zijn echt zo grappig!

Ik zal ze nog eens opzoeken voor je.

Zoals al gezegd, echt apart om een deel van mijn reis her te beleven door jouw verhalen, supergaaf!

Enjoy,

liefs,