Fatehpur Sikri via de achterdeur! - Reisverslag uit Agra, India van Birgit - WaarBenJij.nu Fatehpur Sikri via de achterdeur! - Reisverslag uit Agra, India van Birgit - WaarBenJij.nu

Fatehpur Sikri via de achterdeur!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

25 Juni 2008 | India, Agra

Namaste,

Maandag 19 mei poging twee om Leh uit te komen... De taxi een half uur later genomen, aangezien 't eergisteren allemaal zeer snel ging. Het was errug mooi weer, but you never know... In de vertrekhal zagen we een aantal bekende gezichten. Verder zat het bomvol met stoere legermannetjes ;) Alles verliep zowaar volgens planning en netjes op tijd gingen we de lucht in. Door het mooie weer hadden we een GE-WEL-DIG uitzicht en wel op de bergtoppen van de Himalaya! Uiteraard nog wat fotootjes genomen :D Ben zeeeeer benieuwd naar deze luchtfoto's!
In Delhi aangekomen met de taxi naar 't busstation. Bleek 't verkeerde busstation te zijn. Taxichauffeur wilde onwijs veel centjes meer. Uitstappen werkt en zo voor de helft van z'n eerste prijs naar 't goeie busstation gereden. Hier begon het kei hard te hozen. Eventjes in de taxi gewacht... De temperatuur in Delhi was hierdoor wel veeeeeeel aangenamer dan de eerste ervaring met Delhi!
We hadden mazzel, want de bus vertrok gelijk toen we erin zaten :D In Agra aangekomen naar 't guesthouse gelopen, waar ook andere toeristen waren! Op 't terras van het guesthouse lekker zitten chillen en een hapje gegeten.

Dinsdag 20 mei de dag relax begonnen. Naar 't busstation gegaan, waar we een uur moesten wachten op de bus naar Fatehpur Sikri. Binnen 5 sec hadden we weer mega veel aanspraak. Toch grappig hoe interessant ze buitenlanders hier vinden!
In Fatehpur Sikri aangekomen liepen we de verkeerde kant op. Een Indiër wees ons wel even de weg. Superrr mooi, hierdoor zijn we door de achterdeur het Fort binnen gekomen, wat ons een winst oplevert van 260 rupees pp :lol: Tevens hadden we onze persoonlijk gids, waardoor we echt veeeeeel meer hebben gezien van 't Fort.
De Jama Masjid (elke moskee heet hier zo!) bekeken, deze is gebouwd in 1571. Bij de Tombe of Shaikh Salim Chishti (1581) kreeg ik een mooie roze wikkelrok omgeknoopt en moesten we een lomp hoedje opzetten. In dit mausoleum kon men een wens doen. Hiervoor moest wel eerst een touwtje, bloemen en een zijde kleedje gekocht worden. Dit alles voor maar liefst Rs 500 :shock: Job kreeg voor Rs 50 't touwtje en de bloemen!
De hoofdingang (Buland Darwaza) bestaat uit een 54m hoge poort, waarschijnlijk de grootste van heel Azië.
We moesten hier trouwens rondhobbelen op onze blote voeten en das niet altijd even prettig. Die vloer was echt VET heet!
Naar een ander gedeelte van 't Fort gelopen. Dit gedeelte, meer ruïneachtig, hadden we zelf nooit gevonden! De olifanten tempel bekeken. Vroeger werden hier gevechten georganiseerd. Volgens zeggen roken olifanten of iemand goed of slecht was. De slechte mensch werd dan dood getrapt door de olifant... Hier stond een toren waar allemaal slagtanden in verwerkt zaten. Het Palace bekeken en terug gelopen naar de bus.
In Agra naar het Agra Fort gegaan. Een gids wilde ons heeeeeeeel graag begeleiden. Dit was duidelijk een gevalletje van de volhouder wint :lol: Nadat hij meters met ons was meegelopen en we overeen waren gekomen met 'n mooi prijsje hadden we een gids. Soms best leuk & interessant om een gids te hebben! Vanaf 't fort hebben we meerdere keren een mooi uitzicht over de Taj Mahal. Nadat we 't fort werden uitgeveegd gingen we naar de Taj. Iedereen zei dat de Taj 's avonds 't mooiste is. Ze vergaten alleen even te vermelden dat ie dan gesloten is... Om 19:01u kwamen we aan bij de Taj en je raad 't al, om 19:00u ging ie dicht :( Heel rouwig ben ik er niet om! De Indiërs willen graag veel centjes vangen van de toeristen. Zo moeten wij Rs 750 betalen en de Indiërs maar Rs 20 :shock: Daarbij staat ie heel mooi op de film! Toch nog even een rooftop restaurant uitgekozen met uitzicht op de Taj. De eigenaar was een hele aardige kerel die het heel leuk vond om met buitenlanders te babbelen. Nadeel wegkomen lukte vrij moeilijk ;)

Kuzzzzzz Birgit.

• 25 Juni 2008 - 12:40

Marloes:

First!!!! ;)

• 26 Juni 2008 - 04:03

Ingrid:

Kom op met die foto's! Leuk verhaal weer, waar komt al die aantrekkingskracht vandaan? Blonde haren, blauwe ogen, blanke huid?? Wel leuk (soms ook minder lijkt me). Dat afdingen is ook een vak zeg, ben je al aardig bedreven in lijkt me zo. Geniet nog ff van elkaar en een dikke knuffel voor jullie allebei. Grtz Ing

• 28 Juni 2008 - 23:09

Daphne:

Heej zusje...

Je moet me toch maar eens gaan uitleggen hoe je dat afdingen doet... Ik heb géén idee of ik dat wel zou kunnen. Waarschijnlijk niet zo goed als jij :lol:

Misschien heb ik er hier in NL dan ook wat aan... Of ik neem jou in vervolg mee als ik dingen wil afdingen ;)

Je hebt nu weer een paar dagen site-bijwerk-tijd :D Ga je er ook gebruik van maken??

Dikke kus!!

Daf

• 29 Juni 2008 - 09:15

Neefje:

hoi tante Birgit!!!!

Ik ben 21-6 en 22-6 in maastricht geweest. Zaterdags ben ik gaan bbqen en ben ik om 0:30 na de wedstrijd naar bed gegaan, das laat hè? En eergisteren was Julia bij mij aan het logeren.
    Gistermiddag heb ik met mijn hockeyteam gezeild in Reeuwijk. Daarna was er ook een bbq. Het was heel gezellig en laat! We waren pas om 23.00 uur thuis!

Groetjes Marlon

• 29 Juni 2008 - 09:47

Liesl:

Heej Brigitte, moet je het vanaf nu helemaal alleen doen! Succes!!!
    En kun je een beetje zon hierheen sturen?