De Trans Mongolië Express Deel 1! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Birgit - WaarBenJij.nu De Trans Mongolië Express Deel 1! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Birgit - WaarBenJij.nu

De Trans Mongolië Express Deel 1!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

07 September 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hoihoi,

Dinsdag 1 juli werd ik gewekt door mijn wekkertje in de vroege ochtendgloren van 5:00u :roll: Ik had weer een reisdag voor de boeg. Tas ingepakt en een ontbijtje naar binnen geschoven voor ik om 6:00u werd opgehaald. Naar het station gereden waar ik mijn treinkaartje kreeg voor het eerste gedeelte van de Trans Mongolië Express :D Superrr grappig ik werd helemaal begeleid tot aan de trein, alsof ik dat niet zelf kan vinden ;)
De komende 33 uur deel ik mijn coupé met een leuk jong Engels stel (net v/d middelbare school) en een Chinese vrouw (ze lag heel de treinreis te slapen).
In de trein vooral gezellig zitten kletsen met de eilandbewoners alias de Engelsen ;) Veel van het uitzichtje zitten genieten. Uiteraard kon het leesboek niet ontbreken die ik al zittend/hangend/liggend heb uitgelezen. Relax is dat je in de trein onbeperkt gekookt water kunt krijgen. De theetjes vloeide dan ook rijkelijk. Als avondmaal had ik een verrukkelijke noodle doos ;)
De grensovergang duurde allemaal errug lang. Eerst de grensovergang bij China, paspoort afgeven en allerlei formulieren invullen na een tijd paspoort terug gekregen de trein rijdt een iniemienie stukje. Grensovergang Mongolië zelfde liedje. Het enige verschil was dat hier nog “eventjes” het onderstel van de trein veranderd moest worden :shock: Hiervoor hoefden we niet de trein uit, ze schroeven op een of andere manier heel het onderstel onder de trein uit om vervolgens het Mongoolse onderstel eronder vast te schroeven. Rond 2:00u reden we weer en was het slaapjes slaapjes tijd!

Woensdag 2 juli na een prima nachtrust wakker geworden en wat staan filmen. We reden door de Gobi Desert en dat vond ik het filmen wel waard ;) Ontbeten in de restauratiewagon. Ik ging even mijn Yang’s opmaken. Had een heer-LIJK ontbijt willen kopen, maar dat zat er yang technisch niet in. Mijn zeeeer gezonde ontbijt bestond uit twee kopjes thee en één snicker :lol: Rest van de treinrit beetje op dezelfde manier doorgebracht als gisteren.
In Ulaan Bataar aangekomen stonden heel veel mensen te flyeren. Kom naar mijn hostel, wij zijn het beste/goedkoopste/leukste/mooiste, etc. Veel meegenomen je weet maar nooit waar het goed voor is (kreeg er een INKOM idee van :lol: ).
Officieel zou iemand op ‘t station staan om me op te halen en me naar het hostel te brengen. Dit was dus niet het geval. Een man ging wel even voor mij bellen. Vervolgens zei hij dat hij mij naar het hostel zou brengen. Ik nam aan dat hij dat met de mensen van het hostel had afgesproken. In de auto ging ie echter zeuren over geld. Meneer wilde $15 hebben voor dit taxi ritje ja doeiiiiiiii. Ik deed de deur alweer open. Van mij hoeft hij mij niet weg te brengen ik blijf anders nog wel wat langer wachten op het station. De prijs werd wel steeds lager. Na de 3e keer de autodeur te hebben geopend heb ik ´m verteld dat ik helemaal NIETS betaal. Bij het hostel aangekomen vroeg ie aan de meiden van het hostel veel te veel geld vonden zij. Naja kon ik ook niets aan doen! Helemaal stom was dat het makkelijk te lopen was geweest dus die $15 was helemaal DEBIEL veel geweest!!! Spullen in mijn kamer gezet en Ulaan Bataar ingegaan. Niet echt een mooie stad. Even zitten chillen in ’t zonnetje op een bankje op het Sükhbaatar Squar voordat ik opzoek ging naar een eettentje.

Donderdag 3 juli vandaag was een regeldagje. Aangezien mijn visum voor Mongolië 2 weken geldig was en ik 4 weken hier blijf moet ik deze verlengen. Hiervoor in de stromende regen naar het INFC (Office of Immigration Naturalization & Foreign Citizens). Was uiteraard niet naast de hosteldeur ;) Wel weer een lekkere bureaucratische zooi. Eerst bij de ene balie een formulier kopen! Deze invullen naar een andere balie lopen om kopieën te laten maken, uiteraard niet gratizzz. Volgende balie formulieren inleveren. Vervolgens krijg ik een rekening die ik moet betalen bij een bank. Naar de bank om voor m'n verlenging te betalen en bedacht dat morgen wel weer een dag is om terug te gaan naar INFC ;)
Langs wat reisbureautjes gelopen, die vind je hier echt op elke straathoek! Ze organiseren alles wat je wilt, alleen moet je zelf voor de personen zorgen. Uiteraard wordt het veeeeeeel goedkoper als je met meerdere mensjes gaat. Daarbij is dat natuurlijk ook veeeeeeeel gezelliger. Wel wat ideetjes opgedaan van wat mij leuk lijkt om hier te doen.

Vrijdag 4 juli zelfde soort dag als gisteren. Begonnen bij de Russische ambassade extra vroeg opgestaan. Het gebeurd me géén twee keer dat ik 5 min te laat kom bij een Ambassade (zoals bij de Mongoolse Ambassade in Beijing). Nou was ik weer te vroeg :?. Kon terug komen om 14:00u... Kunnen ze niet gewoon standaard tijden maken???
Opzoek gegaan naar een ander hostel. Waar ik nu in zit is dodelijk saai! Ben volgens mij de enige gast, ben nog niemand anders dan het personeel tegen gekomen :roll:
Een Israëliër tegen gekomen die wel een aantal hostels wist. Allemaal waren ze vol :( Terug bij de Russische Ambassade paspoort ingeleverd en over 12 werkdagen kon ik terug komen. Langs wat reisbureautjes gegaan en nog meer hostels proberen te zoeken. Ik werd er helemaal sago van :x. Heb serieus mega lang rondgelopen opzoek naar een hostel wat superrr leuk beschreven én aangeschreven stond op Internet, maar NIET te vinden... Aan de flyers had ik ook niets, want deze hostels waren bom vol :roll: Nou dan blijf ik noodgedwongen nog wel in het Tiara Tours hostel. Aangezien ik nog steeds geen mensjes had gevonden die nog geen reisje geboekt hadden, had ik bedacht dat ik maar alleen zou gaan. Ik liep richting het reisbureautje en zie twee mannen lopen, de twee Duitsers die Maarten en ik hadden ontmoet in Beijing. Heel toevallig waren zij ook op weg naar hetzelfde reisbureautje. Ze hadden ongeveer dezelfde reis voor ogen en vroegen of ik het niet leuk vond om met hun mee te gaan. Nou daar had ik wel oren naar. Is toch wel ietsiepietsie gezelliger dan alleen lijkt me... Een 6-daagse Ger-to-ger tour geboekt en de vertrek dag is morgen! We kregen zelfs een 2 1/2 u durende Mongoolse les. Allemaal nuttige tips zoals de do’s en don’ts. Woorden en zinnetjes geprobeerd te leren, wat inhoudt goed nazeggen :lol: Nou das zo gemakkelijk nog niet! Wat een vreemde klanken hebben ze hier, onder andere grl is echt NIET uitspreekbaar. Het was superrr leerzaam en errug leuk!
Heb ONWIJS veel zin in mijn 6-daagse trip! Dan ga ik ECHT Mongolië ontdekken :D

Liefs Birgit!

• 07 September 2008 - 21:48

Daphne:

Jaaaaaaa, gelukt om vandaag -nèt aan- nog wat te plaatsen ;)

Wat een leuk verhaal... Ook al zie ik je al regelmatig irl, 't blijft toch leuk om dit allemaal te lezen!

Ben benieuwd naar de rest :D

Liefs,
    Daf

• 07 September 2008 - 22:09

Zus...:

Heeej lieve zus,

Van HARTE gefeliciteerd met je verjaardag!!!!

*hihi* Deze hadden we nog niet gehad :p :lol:

Liefs van mij!!!

• 08 September 2008 - 10:23

Ingrid:

Goed bezig! Was dit na wegbrengen/ afscheid Maarten of ervoor? Wij noodlen ook graag (ik lunch als ik alleen thuis ben) en std 4wd tripjes lunch, mjammie. Heerlijk he al die bureaucratie en die afgestemde openingstijden. Tres nuttige tijdsbesteding.
    Veel plezier in t Zuuden en tot chats/ mails
    Ing

• 08 September 2008 - 12:49

Renate:

Gevonden! MAkkelijk zeg, dat google! mooie foto's! En gefeliciteerd met je verjaardag!
    LEuk om je zo lang te kunnen spreken na je reis!

Liefs Renate

• 09 September 2008 - 14:48

Marloes:

Zo, ik ben weer even bijgelezen! Ik heb de stokjes zeker al gebruikt, afgelopen vrijdag met het dispuut! Maar id dus nog niet toen jij dat bericht schreef! Tot morgen, 't tostie-ijzer staat klaar! XxX