De stad van de Olympische Spelen 2008! - Reisverslag uit Beijing, China van Birgit - WaarBenJij.nu De stad van de Olympische Spelen 2008! - Reisverslag uit Beijing, China van Birgit - WaarBenJij.nu

De stad van de Olympische Spelen 2008!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

01 September 2008 | China, Beijing

Ni Hao,

Woensdag 25 juni ontbeten in het hostel. Loes ik heb weer iets nieuws ontdekt voor in het tosti apparaat, namelijk een bananen-chocolade tosti en die is echt superrr lekkerrr!!!!
Naar de Ambassade van Mongolië gegaan, waren we net 5 min te laat grrrr :x De balie voor een visum is open van 09:00u t/m 11:00u... Op een bord stond geschreven wat je allemaal nodig had voor je visum. Hiervan kreeg ik een beetje stress aangezien ze een of andere uitnodiging vroegen en die had ik uiteraard niet.
We werden aangesproken door een jongen die ons graag zijn tekeningen wilde laten zien. Met hem meegelopen en allemaal tekeningen bekeken. Maarten vond wel wat mooi, maar aangezien dit onze eerste tekeningen waren wilden we niet gelijk iets kopen. Hierna was het zoeken naar een Internetcafé met de Lonely in de hand. Blijkbaar was deze of verhuisd of dood, want hij was niet meer te vinden. Helaas duurde deze zoekactie errug lang. Terug gelopen naar het hostel bleek daar het Internet weer te werken (gistern was ie stukkig). Opzoek gegaan naar info over die uitnodiging waarvan niets te vinden was... Dan horen we het morgen wel!
Vandaag gingen we uit en wel naar de Chinese Opera! Helaas een zeer toeristische aangelegenheid. Chinezen waren niet aanwezig, behalve de medewerkers en de personen op het podium :? Voordat het begon verkochten ze van alles in de zaal. “Normaal” moet je naar de bar om drinken te bestellen, hier kwamen ze gewoon langs met de vraag of je wat wilde drinken. Wat je al zittend in de zaal mag opdrinken. Alsof we in de bios zaten ;) Wij hebben geen drinken besteld, maar bakjes gevuld met heer-LIJK ijs :D De opera zelf was niet een opera zoals wij die kennen. De vrouw zong mijn inziens veel te hoog. Martijn je zou het vreselijk hebben gevonden... De tweede helft zat vol met acrobatiek, wat erg leuk was om te zien, maar niet echt bij een opera past. De kleding die ze droegen waren trouwens prachtig!

Donderdag 26 juni vroeg opgestaan zodat we zeker op tijd bij de Mongoolse Ambassade zouden zijn. Daar mooi in de rij mogen staan, formuliertje ingeleverd en blijkbaar stress voor niets gehad, want er werd niet om een uitnodiging gevraagd. Wel kreeg ik maar een visum voor 14 dagen...
Vandaag gingen we de Verboden Stad bezichtigen. Eerst over het Tiananmen Square gelopen, hier staat het Mausoleum van Mao (hebben we niet bezocht) en het monument of the People’s Heroes. Verder is dit het plein van de grote opstand in 1989.
Voor we de Forbidden City in gingen hebben we uiteraard het portret van Mao op de foto gezet. Binnen aangekomen werden we aangesproken door twee meiden die ons meenamen naar hun atelier. Hier hingen allerlei schilderijen en doeken welke ze uiteraard wilden verkopen. We vonden eentje wel mooi en na wat onderhandelingetjes hebben we ’t voor een mooi prijsje kunnen meenemen.
De Verboden Stad was de plaats van waaruit de Chinese keizers van de Ming- en de Qing-dynastie hun rijk bestuurden. De Ming-dynastie duurde van 1368-1644, de Qing van 1644 tot 1911. De stad werd gebouwd en voltooid onder de Yongle-keizer, in 1422. Deze keizer maakte van Beijing weer de hoofdstad. Hij liet verschillende paleizen bouwen en zo verrees de Purperen Verboden Stad, zoals de volledige Chinese naam luidt. De kleur purper wordt vaak in verband gebracht met de keizer. In de volksmond wordt het paleiscomplex nu aangeduid als Gugong (keizerlijk Paleis). De meeste gebouwen dateren uit de 18e eeuw en zijn allemaal erg vierkant. De Verboden Stad bevat maar liefst 70 hectare en 1000 gebouwen. Om de stad heen staat een muur van tien meter hoog en er ligt een brede en diepe gracht. Het was voor buitenstaanders verboden om in de stad te komen. Voor degene die in de stad woonden was het weer verboden om buiten de stad te komen. Of terwijl hun leven speelde zich af binnen de vier muren!!!
Het is echt immens groot en zeer zeker de moeite van een bezoek waard!
We liepen de Verboden Stad uit en gingen eventjes relaxen op een muurtje. Waar we nog geen 5 sec zaten voor we werden aangesproken door een jongen die vroeg of we al op de Chinese Muur hadden gestaan. Neen dat hadden wij nog niet. Hij wilde ons een hele mooie tocht naar The Great Wall aanbieden. Na ’t lezen van wat verhalen van andere toeristen in z’n mooie boekje besloten we morgen met hem mee te gaan naar de muur.
Beetje rondgelopen in Beijing en bij de St. Joseph kerk naar binnen gegaan. Hierna terecht gekomen in een enooorme winkelstraat waar ook 5 MacDo’s aanzitten. Door de slechte invloed van Maarten zijn we daar gaan snacken :shock:
Via een mooi park naar de Temple of Heaven gelopen. De vorm van deze tempel (een soort toren) was in vergelijking met andere Chinese tempels vrij apart. Deze tempel was de belangrijkste tempel waar religieuze rituelen werden gehouden.
Naar de Circular Mount Altar gewandeld en door het park weer terug naar de metro. Echt grappig ze hebben hier geen hang jeugd, maar hang ouderen :lol: Het park zit, staat en hangt vol met ouderen ;) Ze doen hier echt van alles! Sommige zitten te kaarten of doen een spelletje wat lijkt op mens-erger-je-niet. Anderen staan allerlei (vreemde) oefeningen te doen. Of ze maken met z’n allen muziek met traditionele instrumenten, waar voorbijgangers naar komen luisteren, etc.
Ergens avond gegeten wat een enorme misser was. Ik durf het eigenlijk niet toe te geven, maar onze snack bij de MacDo was lekkerder :shock: Echt bahbah! Aan de andere kant, een x een slechte keuze op alle die keren dat we zomaar iets kiezen, valt reuze mee!
Opzoek naar een markt, daar nooit aangekomen omdat het kei hard begon. Goed excuus om een barretje in te duiken en lekkere cocktails te drinken :D

Vrijdag 27 juni werden we om half 8 opgehaald. Blijkbaar had hij geen andere mensjes meer kunnen vinden want we zaten alleen maar met de driver, een vriend daarvan en de twee zoontjes van de vriend van de driver ;) in de auto. Onderweg nog even gestopt bij een grote supermarkt waar we onze lunch hebben gekocht.
De twee uur durende rit was errug mooi! Dit is een heel ander stuk China dan wij tot nu toe hebben gezien. In China zijn we nog niet echt de natuur ingegaan. De steden die we bezocht hebben waren allemaal immens groot. De kleinste stad was Datong, met maar liefst 3 miljoen inwoners :shock:
De omgeving was zeer bergachtig én groen! Bij een soort van parkeerplaats de auto neergezet en een flinke klim omhoog gemaakt, waar de muur al op ons stond te wachten :lol: Eerst daar even zitten chillen en een broodje gegeten voor we verder gingen. Echt WOW wat een omgeving. Echt superrrr jammer dat het een bewolkte dag was. Hoe langer we daar waren, hoe meer laag hangende wolkjes kwamen :( Op een mooie zonnige dag moet het nog veel gaver zijn! We konden een heel stuk van de muur zien en we waren er helemaal alleen :D Nog een flink stuk over de muur gelopen, wat soms best wel moeilijk klauter werk was. Nog even wat achtergrond info over The Great Wall. De Chinese Muur is 629 km lang. De constructie van de muur begon in 7e eeuw BC, echter de eerste muur in China werd pas gebouwd door het koninkrijk Qi en Chu tussen 475 – 221 BC. De functie van de muur was de vijanden uit de stad te houden. De langste muur hadden de Chinezen tijdens de Han dynastie deze was 10.000 km lang!!!
Terug in Beijing even langs de Ambassade van Mongolië om mijn paspoort weer op te halen. In de lange rij raakten we aan de praat met twee Duitsers. Later komen we ze weer tegen in een café, waar we weer gezellig met ze hebben zitten kletsen. Na de koffie/thee zijn we naar de Silk Street gegaan. Hier kan inderdaad zijde gekocht worden, maar dit is bij lange na niet alles en zeer zeker ook niet het meest verkochte item daar! Het is een overdekte markt, maar wel eentje die uit 6 etages bestaat :shock:
Bijna alles kon hier gekocht worden en alles wat je koopt is nep! Ook echt grappig als je langs zo’n stalletje liep riepen ze bijvoorbeeld: “een mooie Tommy Hilfiger polo voor een knappe man” En nog meer van dat soort dingen. Vandaag was duidelijk géén kijken-kijken-niet-kopen dagje, maar kijken-kijken-en-heel-veel-kopen :lol: Het bleek een zeer goed geslaagde souvenirs inslaan dag. Uiteraard mogen hierbij de Beijing 2008 spulletjes niet vergeten worden!
Op het menu stond Peking Eend, helaas was het restaurantje waar we heen wilden gaan sinds 1 maart gesloten. Ergens anders gaan eten en de eend de eend gelaten.
Nog een barretje ingegaan en lekkere drankjes gedronken.

Zaterdag 28 juni de dag dat ik Maarten moet uitzwaaien *snik* :cry: *snik* :cry: Allebei onze tas ingepakt. Die van mij hoefde helemaal niet goed ingepakt te worden aangezien ik alleen maar van kamer verplaats. Rond 11u stond de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Na het inchecken gingen we saampjes thee drinken in een echt Chinees Thee Huis. We schrokken wel even heel erg van de prijzen. We hebben de goedkoopste thee genomen en deze was 350 yang (1 euro is 10 yang!!!) :shock: Ze zei wel dat het “take away tea” was. Hier begreep ik in eerste instantie helemaal niets van. Onze thee kwam, een beetje werd in de theepot gedaan en de rest mochten we houden het “take away” gedeelte. Dan nog €35,- voor thee is echt mega duur! Wel werd de theepot steeds bijgevuld en kregen we gratizzz zonnebloempitten. Gelukkig was het lekkere thee :D
Hierna was het dan echt afscheid neem tijd :cry: BOEHOE :cry: BOEHOE *ween*snik*snif*ween*snik*snif*
Met de bus terug naar ’t centrum en naar het hostel gegaan, waar ik mezelf eventjes zielig mocht vinden.
Vervolgens op zoektocht gegaan naar de Lonely van Mongolië. Ik had al een paar boekwinkels gehad waar ze heel veel Lonely’s hadden, maar niet die ene die ik wilde. Na een takke end gelopen te hebben (de metrolijn was nog niet af) bij een winkelcentrum terecht gekomen. Toen ik hier weer uitliep was ik in het bezit van de Lonely Planet of Mongolia :D
Weer dat takke end terug wandelen, andere route genomen en uitgekomen in een zeer leuk & goedkoop restaurantje waar ik erg lekker heb gegeten. Heb ik al verteld dat ik het Chinese eten echt enooooooooorm lekker vind??? Zo neen, hierbij ;) Zo ja, bij deze nogmaals :lol:

Zondag 29 juni na een beetje uitgeslapen te hebben ben ik in de gemeenschapsruimte gaan zitten chillen. Nog lekkere Chinese fruitjes (echt geen idee wat) en cake achtig iets gekregen van een Argentijn waar ik mee aan de praat raakte.
In het hostel kan men fietsen huren en als echte Nederlandse vond ik dat wel een goed idee. Ennuh ook vanwege het liedje van Katie Melua “Nine million bicycles in Beijing” moest ik toch echt fietsend Beijing gaan ontdekken. Een driebaansweg hier bestaat uit 2 banen voor de auto’s en eentje voor de fietsers! Heer-LIJKE brede fietspaden en zeer veilig. Eigenlijk was het helemaal niet spannend om hier te fietsen ;) Oversteken in Saigon was toch het meest spannende :lol:
Naar de Bell en Drum Tower gefietst. Erg leuk was dat ze in de Drum Tower een klein trommel concertje gaven! Daarna stond de Lama Temple op het program. Onderweg kwam ik een Amerikaan tegen die toevallig ook naar de Lama tempel aan het fietsen was. Samen met hem dit uit 5 hallen en binnenplaatsen bestaande complex bekeken. Hierna scheiden onze wegen elkander en ging ik op weg naar het Olympisch Stadion. Een tussenstop gemaakt in het Ditanpark, waar the Earth temple stond. Deze tempel is vergelijkbaar met de tempel of Heaven. Het altaar hier is vierkant, wat de Aarde vertegenwoordigt, terwijl bij de Temple of Heaven het altaar rond is, wat de hemel vertegenwoordigt. De keizer zou offers aanbieden aan de hemel in de winter en aan Aarde in de zomer.
Bij het Olympisch Stadion aangekomen wat fotootjes genomen. Hier kon ik net als in Tianjin het Stadion van een afstandje bekijken. Wel grappig om te zien dat dit nu al zeer veel (Chinese) toeristen trekt. Een rondje daar in de omgeving gefietst en tot de conclusie gekomen dat ze nog best wel heel veel moesten doen. Het hele Olympische dorp was nog niet klaar. Dat wordt volgends mij 24/7 werken voor ze! Richting hostel gefietst en terecht gekomen in een hoosbui. Aangezien het toch etenstijd was snel een restaurantje ingedoken. Het was gelukkig bijna droog toen ik mijn weg vervolgde naar het hostel.

Maandag 30 juni de dag begonnen met een heer-LIJKE bananen-chocolade tosti mmm :D Zitten kletsen met een Duitser (Stephan) en besloten om saampjes naar het Summer Palace te gaan. Dit zomerpaleis is gebouwd in de Qing dynastie voor de Keizers om het leven in de Verboden Stad te ontvluchten tijdens de warme zomerdagen. Het Summer Palace complex is 4x zo groot als de Forbidden City en is de grootste en best bewaarde keizerlijke tuin in China. Het park bevat vele paleizen, tempels, paviljoenen, tuien en vijvers. Hier hebben we meer dan een halve dag rondgelopen en nog lang niet alles gezien! We werden alleen het park uitgeveegd dus we moesten wel weg ;) Denk dat ik het Zomer Paleis mooier vind dan de Verboden Stad.
Tijd om opzoek te gaan naar een Roasted Duck Restaurant. Deze zijn echter niet te vinden. We werden er zeer sago van. De gene uit de Lonely én die beschreven stonden op de plattegronden die hingen in de metrostations konden we niet vinden… :x Uiteindelijk ergens bij een paar restaurantjes naar binnen gegaan gevraagd of ze Peking Eend hadden, bij restaurantje drie was dit het geval en daar zijn we gaan eten. Je moet er wat voor over hebben om Peking Eend op je bord te krijgen ;) De eend smaakte naar jawel kip :lol: We kregen een soort bouwpakketje. We moesten rijstpapier vullen met eend, komkommer en andere groente dicht rollen in de soja saus dopen en op eten maar. Het is een beetje hetzelfde idee als hoe we de verse loempia’s maakten in Vietnam. Het smaakte erg lekker, dat mocht ook wel na zo’n lange zoektocht :lol:

Kuzzzzzzzzzzzz

@Angela, dit is een beetje meer jou formaat bericht ;)

@iedereen ook al ben ik weer op de Nederlandsche bodem mijn site ga ik tot het einde bijschrijven dus jullie zijn voorlopig nog niet van me af ;)
Uiteraard zijn reacties nog steeds zeeeeeeeeeeeeeeer welkom :D

• 01 September 2008 - 15:39

Kirs:

Heej Birrie!

Je schiet al op ;) Bijna heel China in 1 berichtje, dat doen niet veel mensen je na ;) Heb je nog stoere foto's van het Olympisch Stadion?

Overigens smaakt bijna alles met vleugels naar kip :p

• 01 September 2008 - 15:50

Ada:

ja ja, dit maakt wat goed!

• 01 September 2008 - 15:53

Ada:

en toevallig heb ik het dit weekend ook nog over tosti's met banaan en chocolade gehad, maar dan wel in het kader van walgelijke dingen die zwangere vrouwen eten... :P

• 01 September 2008 - 16:30

Marloes:

Jeeeeeee Bridget, je kunt wel zien dat je thuis bent.. tijd over? Wat een lap :P. Hah, bananen-choc tosties, klinkt lekker. Jammer dat je er niet bent komend weekend :P hadden we er een midnightsnack van kunnen maken!

X

ps. Ada, hoe kom je daar nou bij? chocola en banaan is echt een topcombinatie!

• 01 September 2008 - 17:14

Daf:

Heej Sissie...

Haha... nu kun je zelf de foto's erbij plakken... moet je wel de foto's paraat hebben staan en/of je vriendje lief aankijken :lol:

Het is inderdaad een 'lap' tekst... Leuk om te lezen!!
    Hoewel ik de eerste zin toch echt 3x heb gelezen, aangezien ik verwachtte dat je het over je reis met Maarten zou hebben en je hierin met Loes begon :D

Ik wacht met smart :p

Liefs.... XxX

• 01 September 2008 - 17:16

Daf - 2e X:

Haha ik ben aan 't reageren en er stond nog niks... ik HEB gereageerd en de eerste foto staat erop :lol:

• 02 September 2008 - 06:42

Judith:

Heerlijk, zo'n lap tekst! Op naar Mongolie op een pagina! En romantische foto van jullie tweeen, hihi.

• 02 September 2008 - 09:32

Ingrid:

Sooo, dat was ff pittig! Moest er echt voor gaan zitten en met fo'to's - helemaal top. Zeg, ik neem aan dat de MacD (of Maccas zoals die hier heet) het enige "slechte" is wat je van broerlief over hebt genomen? En trouwens, volgens mij kan je bij de Chinees in Goverwelle ook gewoon Peking Eend krijgen, waarom al die moeite??
    Of is dat geen echte omdat het een import is?
    Ik ben ook al heeeeel ver met foto's inplakken (eindelijk begonnen), heb vanmiddag 2000 ingeplakt, nog maar 7 jaar te gaan!! Tot leessss Ing, Ed en Jouke

• 02 September 2008 - 18:40

Daphne:

Wahahahaha, wil pap nu ook niet meer met jullie geassocieerd worden?? :lol:
    Wat een lachen foto!
    Volgens mij zijn we familie :D