Live like a Nomad!!! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Birgit - WaarBenJij.nu Live like a Nomad!!! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Birgit - WaarBenJij.nu

Live like a Nomad!!!

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

10 September 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

Sain Bainu,


Mijn 6 dagen trip naar de countryside van Mongolië was echt superrrrr. Ik ging samen met 2 Duitsers en nu ga je kei hard lachen, ze hadden mijn papa of zelfs opa kunnen zijn :lol: leeftijd 68 (Manfred) en 71 (Wolf), maar echt enorm aardig en leuk gezelschap. Andere optie was in mijn eentje gaan en dat vond ik minder. Deze twee mannen hadden Maarten en ik al ontmoet in Beijing en ik vervolgens in de straten van Ulaan Bataar. We hadden al een uitnodiging op zak om te overnachten in de flat van Wolf, wanneer Maarten en ik Berlin gaan bezoeken. Nu weet ik zeker dat hij nog weet wie ik ben ;)


Zaterdag 5 juli heb ik mijn taxichauff een mooie dag gegeven. De rit van mijn hostel naar het busstation kosten 1000 tögrög, echter ik had de nulletjes niet goed geteld en meneer 10.000 tögrög betaald. Hier kwam ik pas achter toen we al midden in de steppe waren. Schade viel reuze mee de taxi rit koste nu €7,- ipv €0.70, maar ik heb zeker te weten meneer een zeer leuke dag bezorgd ;)
Met de locale bus richting onze eindbestemming. Was weer een mooie busrit. Wegen kennen ze hier niet. Een en al zand, halve wegen zijn we nog vast komen te zitten. Dit is volgens mij dagelijkse kost voor ze. Iedereen de bus uit, de schop kwam gelijk te voorschijn, wiel uitgraven en hoppa we konden weer verder. De kleine plaspauzes zijn wel even het vermelde waard. De bus stop, overal waar je kijkt is steppe , steppe en nog meer steppe. Mmm waar kan ik ongestoord gehurkt gaan zitten??? De mannen hebben uiteraard nergens last van. De vrouwen binden een jas om hun middel en gaan zo netjes op de hurkjes verspreid in de steppe. Goed voorbeeld doet volgen ;)
Aangekomen in een dorpje, wat echt uit het wilde westen leek te komen. Allemaal houten huisje met allemaal verschillende kleurtjes. Vanaf hier gingen we met een jeep naar onze eerste ger. Je zou denken dat een rit in de jeep relaxer zou zijn, nou niets is minder waar. Volgens mij waren de veren van dat ding verrot!
Kennis gemaakt met de familie waar we de eerste twee nachten verblijven. Echt enorm lieve mensen! Als welkom kregen we zoute melk thee, en gedroogde geitenkaas (kei hard!). Beide niet echt mijn favoriet…
Paardgereden helaas begon het kei hard te regenen en te hagelen! Hierdoor zijn we maar terug gegaan naar de ger. Het weer in Mongolië veranderd heeeel snel. Zo regent het, en 10 min later schijnt de zon alweer. Bij de ger beetje geholpen met geitjes melken. Ik ben er echt heeeeel slecht in :lol: De mongolen (raar woord voor ons...) doen het met twee handen en krijgen heel veel melk uit de uiers. Ik daarentegen met een hand (mijn linker hand werkte al helemaal niet mee) en krijg echt onwijs weinig melk uit de uier, maar ja ben ook geen prof. Ook nog een koei geprobeerd, maar daar kreeg ik helemaal niets uit... ;) Pap had van te voren toch bij je in de leer gemoeten :lol:
’s Avonds was het een komen en gaan in onze ger. Veel gekletst met Baska (leuke meid van 20jr), oa via een woordenboek :lol: Wel echt reuze gezellie!
De ger waar wij in slapen is géén toeristen ger. De familie heeft twee ger tenten en normaal gebruiken ze beide. Als toeristen komen slapen ze met z’n allen in een ger ipv twee. Dat wordt op de grond slapen voor ze, aangezien maximaal 3 bedden in een ger staan!

Zondag 6 juli weer paardje rijden én kameel! Echt grappig hobbel de hobbel de hobbel en aan het eind van de dag een zere kont. Zadelpijn in Angkor Wat was er niets bij ;) We reden naar een heilige plek voor de Mongolen. Hier hangen ze allemaal blauwe sjaals om die plek heen. Waarom de kleur blauw ben ik niet achter... De berg beklommen waar vanaf we echt een superrrrr mooi uitzicht hadden over de steppe. Daar een tijdje zitten genieten van de omgeving. Wolf houdt heel erg van vogels kijken en vanaf de berg hadden we een leuk uitzichtje en kon hij fijn vogels spotten.
Terug bij de familie weer meegeholpen met ’t melken van de geitjes, naja helpen... Ben denk ik meer een last :lol: Daarna volley ballen met heel de familie, dus ook pa en ma. Errug leuk!!! Het was verkleedpartij tijd. Wolf, Manfred en ik kregen mooie Mongoolse gewaden aan, waar we de rest van de avond in rondhuppelden :D Vandaag weer geprobeerd de koeitjes te melken en warempel ik kreeg melk uit de uiers :D Beetje gekeken bij het melken van de paarden. Nooit geweten dat men paardenmelk dronk. Ben ook echt een stadsmeisje he ;). In Mongolië maken ze van paardenmelk een soort alcoholisch drankje, ze noemen dit Airag. Volgens de Mongolen is het drinken van Airag heel goed voor de gezondheid. Je zou er een betere/mooiere huid van krijgen, je zicht wordt bevorderd, etc. Het drankje zelf is vrij zurig...

Maandag 7 juli moesten we afscheid nemen van de familie :( Het was tijd om naar de volgende familie te gaan, dit deden we al rijdend op een kameel! Ik zat op het zeurende vrouwtje. Onderweg moesten we door een soort van moeras. Nou dat vond mevrouw helemaal niets. Ik snap dat ze niet graag natte voetjes krijgt :lol:
Bij de tweede familie verblijven we één nachtje. Na een lekkere lunch zijn we met een oxcart naar een zandduin gereden. Beetje zinloos is het wel, zelf lopen gaat sneller... Het is een echt locaal vervoersmiddel. Volgens mij wordt het meer gebruikt om de ger, hout en andere spullen te verplaatsen van A naar B, in plaats van mensjes, toch leuk om op gezeten te hebben.. De zandduin was ook erg mooi. Totaal anders dan het uitzicht van gisteren! Nog een beetje zitten dollen met Uduat, de 12-jarige dochter. In ’t zand spelen blijft gewoon leuk ;) Teruggereden naar de ger en samen met Uduat naar een andere gedeelte van de zandduin gelopen. Onderweg wees ze me alle planten en bloemetjes aan die we tegen kwamen en probeerde ze me de Mongoolse benaming bij te brengen. Ik ben niet verder gekomen dan het nazeggen ervan ;)
’s Avonds staan volleyballen met Wolf en Manfred, gisteren was duidelijk vele malen leuker!

Dinsdag 8 juli gingen we naar de derde en tevens laatste familie. Het vervoersmiddel was het paard. Echt ONWIJS gaaf we zijn zelfs in galop gegaan :D Daf, dat paardrijden jaren geleden in La France was er niets bij :lol: Kirs, je zou het hier GE-WEL-DIG vinden. Overal paarden, paarden en nog meer paarden! Oké ik geef toe iemand hield wel mijn paardje vast met een touw, maar ik ben dan ook zeer onervaren. Ging knoepert hard en was echt TOF!!!! Aangekomen bij de derde familie bleken daar ook andere toeristen te zijn :( Een Aussie koppel met 2 kids. Wel erg aardig, achteraf niet heel erg, maar wel jammer. Na de lunch zijn we gaan paardrijden naar het zwanenmeer. Dit heet zo omdat daar jawel 1 zwanenkoppel rondzwemt. Wederom echt een hele andere natuur dan de andere 2 plekken. Beetje vogeltjes gekeken. Best grappig Wolf is hier zo enthousiast over dat je daar zelf ook in mee gaat. Zo nu en dan door de verrekijker kijken en wat fotootjes maken. Terug bij de familie meegeholpen met het eten maken. Ze maken hier pakketjes met deeg en een vlees mengsel erin, genaamd Buuz (in ’t Engels Dumpling, echt geen idee wat de Nederlandse naam hiervoor zou zijn). Uiteraard moest dit op een speciale manier, wat bij mij weer zeeeeer sloom ging en de pakketjes zagen er ietsiepietsie minder mooi uit :lol: Maar ja, zij hebben ook jaren lange ervaring... Het is trouwens errug lekker, ook die mislukkelingen ;) Hier kan te pas en te onpas melk, melkthee (meer melk dan thee) en yoghurt gedronken worden. Errug jammie! Bij de eerste ger vond ik alleen de melkthee niet lekker ze deden daar heeeeeel veel zout in I don't like that...

Woensdag 9 juli hebben we ’s morgens de Aussies uitgezwaaid. Toch best lullig doordat er nu zoveel toeristen waren hebben de kinderen en oma bij een oom geslapen en de ouders buiten. Vanavond konden ze tenminste weer in hun eigen ger slapen!
We zijn te paard naar een klooster gegaan. Een kleintje en vervallen, maar wel mooi! Al heb ik uiteraard mooiere gezien. Ik word verwend :lol: Het klooster heet Kugnu Tarni en heeft deze naam gekregen omdat jaren geleden alle monniken daar zijn opgehangen. In ’t Mongools noemen ze dat Kugnu...Terug hobbelen nog wat schaapjes en geitjes verjaard naar een andere plek. Na de lunch samen met Wolf en Manfred een wandeling gemaakt en uitgekomen bij het zwanenmeer. Weer genieten van de Mongoolse natuur! Het wordt een beetje saai he ;)

Donderdag 10 juli hebben we vrij weinig gedaan want het was pokke weer. Dit was echt de enige dag dat het weer niet snel veranderde. Het eind van de trip was trouwens weer een mooi verhaal. We zouden met de bus vertrekken om 12.00u. De bus was al weg voor we aankwamen. Gezellie 3u zitten wachten in een restaurantje. Een minibusje kwam en daar konden wij wel bij. Echt een superrr gezellige bus. De mensen zongen allemaal liederen wat zeer mooi klonk. We waren het aan het filmen en dat vonden ze helemaal geweldig. Zeker om het terug te zien/horen! Door de vele regen was de weg ook heerlijk, overal modder. Aangezien ze geen "normale" weg hadden reden we zo ongeveer dwars door de steppe. Om 22:30u kwamen we aan bij het busstation in Ulaan Bataar. Eerst met een taxi naar het hostel van Wolf en Manfred. Dit ging niet zonder slag of stoot. De man in kwestie wilde veeeeel te veeeeel geld van ons. Wolf had daar absoluut geen zin in en ging de straat op opzoek naar politie. Uiteraard nergens te bekennen. Het vervelende was dat mijn backpack in de kofferbak zat en de chauff zijn kofferbak uiteraard niet wilde openen. Uiteindelijk heeft Wolf een stel gevonden die erg goed Engels spraken en hebben we de chauff ietsiepietsie meer gegeven en had ik mijn backpack weer terug pfieuw! Daarna was het tijd voor mij om opzoek te gaan naar mijn hostel. Dit is, zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, zo makkelijk nog niet! Ze hebben geen bordjes buiten hangen met guesthouse/hostel. Ik kan wel hotel bordjes vinden, maar de prijs is er dan ook naar... Maarten had via internet een hostel voor mij geboekt. Eerst even naar het Internetcafé voor de gegevens van het hostel. Ik kon geen telnummer vinden dus maar proberen met het adres en gebouw. Nou dat heb ik geweten! Met de taxi richting treinstation daar zou het op 100meter afstand moeten zijn. Mijn taxi kreeg jawel een lekke band. Tijdens het verwisselen van de band liepen twee vrouwen (moeder en dochter) langs. Ik vroeg of ze wisten waar de straat was en ze zeiden van wel. Wij lopen en lopen en lopen echt geen idee welk gebouw. Even spullen bij de dochter in haar huis neergezet (ze vonden het zoooo zielig dat ik daar met mijn backpack aan het sjouwen was). Om 2:00u naar het Internetcafé (lang leven 24u maatschappij!) gegaan en ‘t telefoonnummer aan Maarten gevraagd. Lang leven een zus die altijd online is. Daar heen gebeld, bleek mijn reservering niet aangekomen te zijn :? Wel werd gelijk een ander hostel voor me geregeld én we werden opgehaald! Rond 03.00u kwam ik dan EINDE-LIJK aan in het hostel en na een heerlijke douche. Elke douche is heerlijk na 5 dagen geen douche gehad te hebben. De douche die ik de afgelopen dagen gehad heb, bestaat uit een natte tissue waar je jezelf een soort van probeert mee schoon te poetsen. Ik lijk nu dan ook heeeeeel bruin, maar das al dat hardnekkige zand dat in mijn poriën is gaan zitten :lol:


Als ik een top drie moet maken van mijn reis denk ik dat mijn ger-to-ger zeker in mijn top drie gaat komen. Mongolië is echt errug mooi! Denk dat ik toch meer een natuur mensje ben dan een cultuur. Ik kan echt mega lang in de natuur rondhobbelen en hetzelfde zien, maar na 10 tempels heb ik ‘t wel weer gezien ;)
Voor het eten hoef je echter niet naar Mongolië te komen. Schaapjes vlees wordt je op een gegeven moment wel een beetje beu. Groenten tja die hebben ze gewoon weg amper. Echt afwisselend eten doen ze dan ook niet. Keuze is: Buuz, Khuu-shuur (soort gefrituurde pannenkoek met schaapjes vlees), noodle, noodle soep, rijst met een ’n klein beetje geraspte wortel en aardappel (dat is groente in alle landen behalve in Nederland!) en uiteraard schaapjes vlees ;) Dat is zo ongeveer de Mongoolse keuken...


Dikke kus Birgit!


@Ing, foto’s komen in ’t weekend ECHT!!!

  • 10 September 2008 - 12:15

    Online Zuslief ;):

    Heej Bir,

    Haha... tja.. tóch wel handig idd dat ik zo vaak online ben én dat het een tijdstip was voor ons thuisblijvers die 'normaal' is *grijns* :lol:

    Wat een leuk verhaal om te lezen! Ik wil er de foto's ook wel van zien. Hoewel het enorm beeldend is geschreven/getypt. ;)

    Enne... die Franse rit te paard...vergeet niet... dat is écht ENORM lang geleej :p

    Koezzie...

  • 10 September 2008 - 23:12

    Ada:

    wow, zo ga je snel alle tijd inhalen! *grijns*

  • 11 September 2008 - 00:35

    Ingrid:

    Wacht met smart op de foto's! Geweldig verhaal, ondanks dat ik het al een beetje wist. Toch wel sneu dat die mensen buiten slapen vanwege de drukte in hun ger. Niemand vd toeristen bood aan buiten te slapen? Ik neem aan dat er niet zoveel slangen en spinnen zijn als hier?? Zijn het ook echte nomaden die het "eten" volgen voor de dieren of blijven ze redelijk op een plek?
    Gtz Ing

  • 15 September 2008 - 16:40

    Daf...:

    Heej,

    Ik ben dan wel geen Ing, maar ik wacht ook met smart :lol:
    En volgens mij is het weekend voorbij :p

    Liefs...

  • 15 September 2008 - 20:24

    Daphne:

    JEEEEEEJ.... foto's!! :lol:

    -XXX-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Birgit

Na mijn superrrrr rondreis in 2008, waar ik heb genoten in Zuid-Oost Azië (Cambodja, Vietnam & Laos), om vervolgens India te bewonderen, daarna stond het indrukwekkende China op het programma, waarna ik langzaam terug keerde naar Europa via de waanzinnige Trans Mongolia Express! Was het in 2010 tijd voor een nieuwe bestemming. We hebben 6 heerlijke weken rondgetoerd in een campervan door het mooie Australië. In 2012 zijn we een ander continent gaan ontdekken, Peru in Zuid-Amerika. We hebben de oa de prachtige Inka Trail bewandeld en gevlogen over de Nazca lijnen. Azië blijft trekken en in 2013 gingen we daarom naar Nepal. Hier hebben we gebikkeld tijdens de 14-daagse Annapurna Circuit hike. Heel bijzonder dat de natuur zo veel verschilt in een aantal km. Europa is ook prachtig en in 2014 zijn we met tent en auto rond gaan trekken door Noorwegen. Aangezien familie in Australië woont zijn we in 2015 hiernaar toe terug gegaan. Met Thijmen, een 4w-drive jeep én tent weer een bijzondere ervaring rijker.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 94715

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 24 Oktober 2018

West coach of Australia

23 December 2015 - 19 Januari 2016

Kerst en Oud & Nieuw in de Australische zon

29 Mei 2014 - 21 Juni 2014

Kamperen in Noorwegen!

24 Oktober 2013 - 11 November 2013

Nepal, richting de top van de wereld...

27 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Mysterieus Peru

21 December 2010 - 31 Januari 2011

Australie 2010 - 2011

26 Februari 2008 - 31 Augustus 2008

Azië reis 2008!

Landen bezocht: