Heer-LIJKE Hotpotjes & nog véééééél meer Boeddha's - Reisverslag uit Datong, China van Birgit - WaarBenJij.nu Heer-LIJKE Hotpotjes & nog véééééél meer Boeddha's - Reisverslag uit Datong, China van Birgit - WaarBenJij.nu

Heer-LIJKE Hotpotjes & nog véééééél meer Boeddha's

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

19 Augustus 2008 | China, Datong

Hoiiiiiiiiiiii,

Ik had echt de intentie om eerder een verhaal op mijn site te zetten. Het enige Internet café hier in de buurt vond het echter nodig om op vakantie te gaan… Oké niet het café was op vakantie, maar zijn baasje ;) Vandaag was ie weer open en daar maak ik nu dan ook volop gebruik van :D

Dinsdag 17 juni gingen we met het treintje naar Datong. Om een of andere reden dachten we dat het maar ’n ritje zou zijn van 2 ½ uur. Dit was echter ietsiepietsie langer. Na 5 ½ uur kwamen we aan in Datong. Ons hotel lag maar liefst op 5 stappen lopen van het station :D
De kamer was nog niet schoon gemaakt hierdoor waren we genoodzaakt om Chinese theetjes te gaan drinken, zeer vervelend ;) Spulletjes gedropt op de kamer en Datong in. Dagtripje voor morgen geboekt. Verder beetje rondgelopen in de enooooorm grote winkelstraten. Echt overal waar we tot nu toe geweest zijn hebben ze superrrr grote winkelstraten met allerlei topmerken winkels. ’T is dat ik niet zo’n shopaholic ben anders woog mijn tas al 20 kilo meer ;)
Bij een restaurantje gegeten waar we een hot pot kregen. De serveerster bestelde het eten voor ons, aangezien het menu wederom in ’t Chinees was. Onze hele tafel kwam vol te staan met vééééééééééél eten. Dit leg je in de hotpot en als ’t gaar was kon het gegeten worden. Ook hele bladen sla gingen erin. Superrrrr jammie :D

Woensdag 18 juni na het ontbijtbuffet, waar ze van alles en nog wat lekkers hadden gingen we naar het toeristenbureautje. Waar het busje al klaar stond inclusief de driver, gids, 4 Chinezen, 1 Zweed, 1 Amerikaan en 1 Israëliër. De twee uur durende reis was erg gezellie!
Het Hanging Monastery bekeken. Dit is een klooster die tegen een klif is aangebouwd. Errug mooi! Uiteraard zijn we ‘m ook van binnen gaan bekijken. Het klooster bestond uit allemaal zeer smalle gangen en gebedsruimtes voor drie verschillende geloofrichtingen (Boeddhisme, Taoïsme en Confucianisme). Echt wel anders dan de kloosters die in India tegen een berghelling waren gebouwd…
Na de lunch aangekomen bij de Yungang caves. Weer een heleboel grotten met nog meer Boeddha’s! Zeer anders dan de Longmen caves. Dit zijn maar 21 caves. De Boeddha’s zijn in ’t algemeen groter en vééééééél kleurrijker dan in de Longmen caves. Hier staat de bekendste Boeddha van China, waar we als echte Chinezen ook mee op de foto staan :lol: Denk wel dat mijn voorkeur uitgaat naar de Longmen caves…
In Datong teruggekomen zijn we met zijn allen nog naar de Nine Dragon Screen gegaan. Dit is een 48m lange en 2m dikke muur. Hij was gebouwd om de duivel alias de slechte mensch buiten te houden. Echter hij heeft zijn werk niet goed gedaan, want het paleis is afgefikt.
Saampjes met de Zweed, Amerikaan en Israëliër gegeten. De Amerikaan was Chinees aan het leren dus kon mooi voor ons bestellen :D Paar verschillende gerechten besteld en saampjes alles gedeeld.
In ’t hotel wasje gedaan en in de badkamer te drogen gehangen. De schoonmaakster zal morgen wel denken wat een paupers :lol:

Donderdag 19 juni gebruik gemaakt van het ontbijtbuffet. Wel jammer is dat we moeten ontbijten vóór 8:30u. Niets uitslapen dus, arme wij ;)
Het hele end naar het station gelopen om een treinkaartje te kopen naar Beijing. Maarten had goed geoefend en na 1 1/2u (heel Datong wilden blijkbaar treinkaartjes kopen…) kon hij onze treinkaartjes in het Chinees bestellen én ze verstonden hem nog ook!!!!
Het plan was eigenlijk om vandaag naar de Great Wall te gaan. In de omgeving van Datong staat ook een gedeelte van de Chinese muur. Deze is van ander materiaal gemaakt en minder mooi dan de muur in Beijing. Eerst een uur gewacht op de bus en van de buschauffeur te horen gekregen dat het 2 ½ uur zou duren voor we daar pas waren. Aangezien we dan 5u aan het reizen zouden zijn hebben we het overgeslagen. Een bak instand noodles gegeten in ’t hostel. Echt ik vatte vlam met mijn bak, MEGA heet :roll: Tijdens onze voortreffelijke lunch ;) hebben we de herhaling van de voetbalwedstrijd Zweden – Rusland gezien, inclusief Chinees commentaar ;) Jaja vanuit het verre Oosten houden we het EK wel in de gaten hoor!
De stad in om nog even twee tempels te bezichtigen. De upper en lower Huayan Temple. De upper heeft een van de langste Boeddhistische hallen van China en de lower tempel is momenteel een museum en toont allerlei dingen uit de Wei en Liao dynastie.
Nog een beetje rondgewandeld in het centrum en weer een hot pot (wel ergens anders) besteld. Erg grappig, de bediening kon geen Engels. In dit geval werd het geen handen en voeten werk, maar kwam de mobiel te voorschijn. Een vriend die Engels sprak werd opgebeld. Wij kregen de phoon in onze hand vertelden wat we wilden, voor de vertaling ging de telefoon terug naar de bediening, na dit een aantal keer herhaald te hebben werd ons eten besteld :lol:

Liefs Birgit.

@Maarten zou je alsjeblieft voor mij, je zus en anderen ;) fotootjes willen plaatsen thanxxxxxx

@Kokkepel, meiden superrrrrrrr veel plezier tijdens de INKOM! Maak er een mooi feestje van ennuh veel leuke meiden strikken voor dit mooie lustrum jaar :D
Hoop dat het weer bij jullie beter is dan hier, want hier is het takke weer… Arme ik ;)

@Suus, ik denk niet dat we elkander nog in real live zien voor je weggaat :( Ik wens je alvast ONWIJS veel plezier met je avontuur in Uganda! Maak veel dagtripjes en geniet van al het moois! Uiteraard ook je best doen voor je co-schap ;)

• 19 Augustus 2008 - 11:10

Daf:

Heej Zusje...

Wat een leuk lekker lang verhaal!!

Ik vraag me af... Maarten, of je nog steeds weet wat je toen moest vragen :lol:

Veel plezier!!! :D

Dikke kus...

• 19 Augustus 2008 - 22:05

Ingrid&Jouke:

Geweldig verhaal weer, foto's spreken zoveel meer! Echt enorm indrukwekkend. Goh, dat ik zo'n brilliante broer heb qua talenkennis, nooit geweten!! Wacht met smart op je andere verhalen..
    Relax weekend gehad, vandaag naar de bieb en t zwembad. Heb het enorm druk met OS kijken, geen tijd voor onze space! Jammer dat je hier bijna alleen maar wedstrijden ziet met ozzies erin, beperkt aanbod zal ik maar zeggen.
    Liefs Ing

;..nnbbvv c cdf\z\\zznm,m.''['piouyhgdcfd